نقش پروتئین آرژنین در بدنسازی + طریقه مصرف

از ال آرژنین در بدنسازی برای تقویت عضلات و ماهیچه ها استفاده می شود، اما باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از این مکمل می تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد.

آرژنین که با نام ال آرژنین هم شناخته می شود، ماده ای است که به عنوان مکمل برای بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی اثرات این مکمل بر بدنسازی و عوارض جانبی آن می پردازیم.

مکمل‌ های غذایی

حتماً بخوانید: منابع پروتئین چیست؟

فواید آرژنین در بدنسازی

آرژنین فواید زیر را در بدن‌‌سازی دارد:

۱-رشد ماهیچه‌ها

ال آرژنین به رشد عضلات کمک می کند، زیرا برای سنتز بیشتر پروتئین‌ها لازم است. زمانی که توده عضلانی افزایش می‌یابد، ال آرژنین به سلول های عضلانی سیگنال می دهد که هورمون رشد را بیشتر تولید کند متابولیسم چربی را افزایش دهد. نتیجه کلی رسیدن به توده عضلانی خوش فرم و ملایم است که توسط بدنسازان دنبال می شود.

۲-استقامت از فواید آرژنین در بدنسازی

ال آرژنین با ساخت و ترشح اکسید نیتریک، استقامت و شرایط عضلات را تقویت می کند. هنگامی که اکسید نیتریک آزاد می شود، رگ های خونی را با آرام کردن ماهیچه های دیواره های آن باز می کند. این موضوع فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون را به عضلات در طول تمرین افزایش می دهد.افزایش جریان خون به این معنی است که اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی برای ماهیچه ها و برای مدت زمان بیشتری فراهم می شود. این می تواند به کاهش آسیب عضلانی، بهبودی بهتر و به حداکثر رساندن عملکرد آن ها کمک کند.

۳-تقویت سیستم ایمنی از خواص آرژنین در بدنسازی

این ماده به وسیله تقویت سیستم ایمنی به حفظ سلامت کلی کمک می کند. بدین صورت که رادیکال های آزاد را از بین می برد و اثربخشی سلول های سیستم ایمنی را افزایش می دهد.از آنجا که بدنسازی از طریق تنش های فیزیکی مکرر حاصل می شود، شانس عفونت و آسیب عضلانی نیز افزایش می یابد، لذا مهم است که اطمینان حاصل شود که سیستم ایمنی همیشه تقویت شده می ماند.

طریقه مصرف ال آرژنین

ال آرژنین آمینو اسیدی است که به ساخت پروتئین کمک می کند.  بدن شما معمولا تمامی ال آرژنین مورد نیاز را با مصرف مواد غذایی که سرشار از ال آرژنین نظیر ماهی ، گوشت قرمز ، سویا و … است، می سازد. برخی از افراد از ال آرژنین به عنوان مکمل استفاده می کنند.

مقدار استاندارد مورد نیاز برای افرادی که ورزش می کنند، قبل از تمرین ۳ الی ۶ گرم است. برای بالا بردن سطح ال آرژنین در تمام روز می بایستی در سه وعده روزانه ال آرژنین مصرف کرد که در مجموع به ۱۵ الی ۱۸ گرم افزایش می‌یابد.

توجه: مصرف بیش از ۱۰ گرم ال آرژنین در یک وعده می تواند منجربه اختلالات دستگاه گوارش و اسهال شود.

معمولا برای ورزشکاران مقدار مشخصی از ال آرژنین توصیه نشده و بهتر است ابتدا با دوز های پایین مثل ۳ الی ۵ گرم روزانه قبل و بعد از تمرین مصرف کرد و بعد از یک هفته برای حداکثر کردن بازده ، دوز مصرف را بالاتر برد.

معمولا دو ماه به دو ماه از ال آرژنین استفاده می کنند. پس از مصرف ۲ ماه ال آرژنین می بایستی ، دو ماه مصرف را قطع نموده و سپس مجددا مصرف را شروع کنیم

کار آرژنین در بدن

ال آرژنین در تعدادی از عملکردهای مختلف در بدن دخیل است که عبارتند از:

  • التیام زخم
  • کمک به کلیه ها برای دفع مواد زائد
  • حفظ عملکرد ایمنی و هورمونی
  • آزادسازی و گشاد کردن شریان ها
  • همچنین آرژنین به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی، مزایای قابل توجهی را برای قلب نیز فراهم می کند.

هورمون FSH

منابع غذایی آرژنین

این ماده آمینو اسیدی است که بدن به صورت طبیعی قادر به ساخت آن نیست و از این جهت باید از طریق منابع غذائی که سرشار از این آمینو اسید هستند، باعث می شوند که دستگاه گوارش انسان بتواند به درستی  کار خود را انجام دهد.

  • آجیل
  • بادام زمینی
  • بادام
  • شکلات
  • کشمش

منابع غذایی حاوی آرژنین

چه کسانی به آرژنین نیاز دارند؟

  • کودکان
  • ورزشکارانی که  تمرینات سخت انجام می دهند
  • افراد چاق و دارای اضافه وزن
  • افراد مسن
  • افراد دچار آسیب دیدگی
نکته: این ماده در بزرگسالی یک آمینو اسید غیر ضروری است اما این ماده برای بهبود و گسترش دستگاه ایمنی کودکان در بزرگسالی ضروری است.

قرص آرژنین

با توجه به اینکه این ماده باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود، در ورزشکارانی که تمرینات سخت و شدیدی احتمال ابتلا به بیماری های ناشی  از فعالیت های بدنی بیش از حد را  بسیار کاهش می دهد.

همچنین در درمان افرادی که از اختلال نعوظ رنج می برند، موثر است.

با توجه به قابلیت ایجاد انبساط در عروق توسط آرژنین این آمینو اسید می تواند توسط افرادی که دچار اختلالات جنسی یا اختلال در نعوظ هستند نیز مورد استفاده قرار بگیرد و به این طریق باعث می شود خون بیشتری به مناطق مورد نیاز جریان پیدا کند.

قیمت ال آرژنین در داروخانه

این مکمل با توجه به برندهای مختلفی که دارد، قیمت های متفاوتی را هم شامل می شود.

برای مثال ال آرژنین ۵۰۰ میلی گرمی Karen 31500 تومان، Weider 67000 تومان، Life Plan 53000 تومان است.

همچنین Mina Lab 39300 تومان، Puritan 50000 تومان و Jalinous نیز ۳۳۰۰۰ تومان قیمت دارند.

آیا قرص L Arginine کشنده است. برای آشنایی با عوارض قرص روی لینک زیر کلیک کنید:

عوارض قرص L Arginine 

ترجمه: حسین مقدس زاده

4.1/5 - (23 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

30 نظر
  1. شهرام می‌نویسد

    با تشکر درباره ی لطفا بیشتر درباره ی گاسترین صحبت کنید

  2. مهسا می‌نویسد

    سلام من دختری ۱۷ ساله هستم قدم ۱۵۷ و وزنم ۷۰ هست از نظر ژنتیکی وضعیت خوبی دارم همه فامیل ها قد بلندن پدرم ۱۸۵ هستس .کوتاهی قدم اعتماد بنفسمو گرفته میخام قرص ال ارژنین مصرف کنم ولی میترسم برا کبد و کلیم درضمن دکترم رفتم گفتن قد نمیکشم ولی اعتقادی ب ص رشد ندارم بنظر شما از این قرصا استفاده کنم ترخدا راهنمایی کنید

    1. Ali می‌نویسد

      سلام ارژنین داروخانه تاثیری نداره ولی اگه از کسانی که مکمل های اصل میارن بخری قد میکشی من دوتا ارژنین از باشگاه بدنسازیمون خریدم ۶ سانت کشیدم اما دوبسته مصرف کردم بسته ای ۱۴۰تومان

      1. سهیل می‌نویسد

        سلام خدمت شما.ال آرژنین یا هر مکمل دیگه ای به غیر از داروخونه اعتبار نداره و اغلب قاچاق محسوب میشن چه از لحاظ سلامتی و استاندارد هاش چه از لحاظ اثر بخشی هیچ تضمینی ندارن

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام ۱۰ تا سوما بزن اوکی میشی

    3. -+ می‌نویسد

      میتونی بخوری ولی اول برو برو پیش ی دکتر فیزیولوژی که خیلی کار بلد و مشتیه اون بت میگه چیکار کنی

    4. ناشناس می‌نویسد

      آبجی یه آمپول هست قدو بلند میکنه اسمشو میگیرم بهت میگم زیر نظر دکتر هم باید بزنیش

      1. سهیل می‌نویسد

        اسم امپول قد بلند کردنتون چیه

    5. ناشناس می‌نویسد

      قد مامانت چقدره

  3. امیر سادات می‌نویسد

    نه مهسا جان مطمعن باشید ناراحتیهای کبدی براتون ایجاد نمیکنه به شرط اینکه یه دوز مشخص با اب فراوان استفاده کنید در ضمن عوارض ارزنین میتونه تب عرق شدید اسحال نفخ شدید و یوبوست دوره ایی شدید باشه همچنین برعکس عمل کردن یعنی شما سیستم دفاعیت نه تنها قوی نشه بلکه ضعیفم بشه باز این هم در دوزهای بالا وشرایط خاص پیش میاد مثل خود بنده که برای بدنسازی استفاده کردم و بعد یک دوره ۱ ماهه سه بار سرما خوردم که بعد از تحقیق دوز داروم و کم کردم و خوب شدم شما هم خیالت راحت باشه اب فراوان یادت نره قبل از خواب و بعد از صبحانه قرصهای ۵۰۰ میلی گرمی استفاده کن نه ۱۰۰۰ به صرفه ترینشم شرکت ایرانی حیاتی کارن ، پی ام سی هست که از کانادا وارد میشه و اینجا تفکیک میشه با قیمت معقول نزدیک ۴۵۰۰۰ هزار تومن

    1. مهسا می‌نویسد

      ممنون ،ولی نمیدونم هزینه کنم نتیجه میگیرم یا ن. چون احساس میکنم دیگه قد نمیکشم خیلی ناامیدم اصلا افته تحصیلیم کردم

      1. ناشناس می‌نویسد

        چه هزینه ای کلا دویستومنم هزینش نمیشه واسه چهار تا قوطی ارژنین کارن

      2. حمید می‌نویسد

        بهتره راضی باشی خود سوماتروپین هم بزنی ۲سانت بیشتر به قدت اضافه نمیکنه ایناهمه تبلیغاته برای پول من خودم بدنسازم اطلاع دارم. ال ارژنین برای شما فقط جوش میاره بدرد خانم ها نمیخوره چون هورمون تستوسترون رو زیاد میکنه البته خیلی کم.

  4. آریا می‌نویسد

    ببخشید این قرص جویدنی است

  5. آریا می‌نویسد

    باید جویده بشه یا با اب بخورم

  6. محمدرضا می‌نویسد

    درود بر همه بزرگواران
    میزان مصرف آرژنین در این نوشتار روزانه ۳_۵ گرم ذکر شده درحالیکه روی بسته بندی ای که خریدم نوشته شده روزانه دو قرص ۵۰۰mg که معادل میشه با ۱gr خواستم ببینم که با توجه به اینکه تمرینات ورزشی انجام میدهم روزانه چند قرص مصرف کنم؛ آیا دوز توصیه شده توسط سازنده رو رعایت بکنم یا خیر.

    سوال آخرم در مورد بازه های زمانی مصرف هستش؛ شنیدم که آرژنین رو در بازه های دوماهه مصرف میکنند و دوماه استراحت میدند به بدن؛ ممنون میشم راهنماییم کنید عزیزان

    1. pourya می‌نویسد

      ۵۰۰mg doz daroe na mizan masrafsh rozi 2ta qabl tamrin bokhor

  7. ALIREZA می‌نویسد

    سلام ببخشید شما گفتید ۵ الا۳. میلی گرم واسه پودرش من قرصش می‌خوام استفاده کنم چطور باید مصرف کنم،تا کم ترین عوارضش هم برام داشته باشه.

  8. سینا می‌نویسد

    سلام
    خسته نباشید. من قدم ۱۸۵ و وزنم ۶۴kg. 2 ماهی میشه باشگاه رو شروع کردم مکمل گینر استفاده میکنم و از اون دسته افرادی هستم که خیلی سخت وزن میگیرم می خوام بدونم آرژنین استفاده کنم جلوی افزایش وزنم رو میگیره؟!

  9. عبادی پور می‌نویسد

    سلام
    من میخوام یدوره حجم خوشک بردارم چه مکملی استفاده کنم بهتره .

  10. متین می‌نویسد

    با سلام اگر بعد از مصرف قرص ال آرژنین لبنیات بخورم مشکلی پیش نمی آید ?

  11. آرین می‌نویسد

    با سلام ببخشید من بنا بر توصیه مربی باشگاهم و دکتر ال آرژنین و گلوتامین رو دارم مدتی هست که مصرف میکنم
    فقط میخواستم بدونم این دو ماده برای من که کلیم سنگ ساز هست مشکلی پیش نمیاره.
    از دکترم که پرسیدم جواب قانع کننده ای نداد
    فقط گفت این دو ماده به سلامتیت آسیبی نمیرسونه ولی کراتین مصرف نکن
    از شما میخوام که راهنماییم کنید که ضرری برای کلیم داره آیا با نه؟

    1. یاسر می‌نویسد

      سلام داداش من قرص ارژنین گت خریدم ایا به افزایش وزن و حجم عضلانی کمک می کنه ?

    2. سبحان ساکی می‌نویسد

      سلام من به گل و گیاه الرژی شدید دارم فصل بهار بخورم آرژنین مشکلی برام پیش نمیاد ؟

  12. ارزو می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر .من ۳۰سالمه و دکتر قرص ال ارژنین ۵۰۰ و پودرگین اپ رو برام تجویز کردن برای افزایش وزن چون وزنم خیلی کم شده ،وزنم حدود۴۵ شده و قدم ۱۶۸ سانتی متره .اما طریقه مصرفش رو نمیدونم چجوری استفاده کنم ک بیشترین نتیجه رو تو کمترین زمان بگیرم .لطفا اگه میشه راهنماییم کنید

    1. پوریا می‌نویسد

      سلام گینر رو ۱ ساعت بعد از وعده غذایی سه بار در روز
      بعد صبحونه بعد ناهار و بعد شام بخور

  13. فرامرز می‌نویسد

    سلام ببخشید من باشگاه بدنسازی میرم و گینر مصرف میکنم میخواستم بدونم میشه قرص ال آرژنین هم درکنار گینرم مصرف کنم؟ایرادی نداره؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. حمید می‌نویسد

      بهتره راضی باشی خود سوماتروپین هم بزنی ۲سانت بیشتر به قدت اضافه نمیکنه ایناهمه تبلیغاته برای پول من خودم بدنسازم اطلاع دارم. ال ارژنین برای شما فقط جوش میاره بدرد خانم ها نمیخوره چون هورمون تستوسترون رو زیاد میکنه البته خیلی کم.

  14. M. A می‌نویسد

    سلام خیلی ممنون از مطلب تون قفط یه سوای داشتم میخاستم ببینم میشه ماست قبل از قرص ارژنین بخوریم یا نه؟؟؟

  15. سید حسن موسوی می‌نویسد

    پولش چقد میشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید