ترک سیگار قابل پیشگیری ترین عامل مرگ

50% سرطان های مثانه در مردان و بیش از ۳۰% سرطان های مثانه در زنان با استعمال دخانیات ارتباط دارد و سرطان کلیه نیزدر افراد سیگاری شایع تر است.

سیگار عامل ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های تنفسی، مشکلات قلبی و مرگ زودرس است و در عین حال بزرگ ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان است. استعمال دخانیات باعث ناتوانی جنسی و عقیمی در مردان و همچنین نازایی در زنان می شود.

مطالعات اخیر نشان داده که افراد سیگاری ، سلامت افراد غیرسیگاری را هم به خطر می اندازند. تحقیقات نشان می دهد، به طور متوسط، افراد سیگاری ۱۰ سال زودتر از غیرسیگاری ها می میرند.

هیچکدام از اعضای بدن از آثار زیان بار سیگار در امان نیستند. بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن از هر ۴ نفر افراد سیگاری یک نفر فوت می کند و ۳ نفر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می شوند و بعد از ۴۰ سال سیگار کشیدن از هر ۲ نفر از افراد سیگاری ، یک نفر فوت می کند و یک نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می شود. به راستی این ماده شوم حاوی هزاران ماده سمی است و به هزاران طریق جان انسان ها را می گیرد.

وقتی سیگارتان را روشن می کنید، چه اتفاقی می افتد؟

کل فرایند سیگار کشیدن -یعنی از زمانی که سیگارتان را روشن می کنید تا زمانی که کام گرفته و دودش را بیرون می دهید– تاثیرات مخرب و منفی بر بدن تان دارد. بیش از ۴۱۰۰۰ماده شیمیایی در سیگار وجود دارد که بخش عمده ای از آنها مسبب سرطان هستند و این مواد شیمیایی که با گرمای سیگار ترکیب می شود به بروز تغییرات سلولی می انجامد. همین امر در افراد سیگاری باعث می شود سلول ها به شیوه کنترل نشده ای تکثیر شده و به سرطان منتهی شود.

سیگار

خطوط ریز روی صورت

سیگار کشیدن باعث بروز خط و خطوط ریز روی صورت تان (خصوصا اطراف چشم ها و لب ها)، ورم چشم، خشکی و بی روح شدن پوست می شود. در واقع مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث می شوند که مویرگ های ریز زیر پوست، جریان خونی را که به پوست می رسد منقبض کرده و تحت فشار قرار دهند. این کمبود اکسیژن تازه باعث می شود که پوست بی روح و بی حالت به نظر بیاید.

احتمال سکته مغزی

بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری، خطر بروز بیماری سرخرگ کرونری و سکته مغزی در افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از یک فرد غیرسیگاری است. علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری تا ۲۵برابر بیشتر است. در واقع مواد شیمیایی موجود در سیگار، بر ترکیبات کلی خون شما تاثیر گذاشته، آن را ضخیم تر کرده و احتمال شکل گیری لخته خون را هم افزایش می دهد. از طرفی استعمال سیگار باعث افزایش فشار خون شده و به شکل گیری رسوبات و افزایش خطر بروز بیماری قلبی-عروقی می انجامد.

کم شدن میل جنسی در افراد سیگاری

با اینکه انزال زودهنگام بیشتر در مردان مسن رخ می دهد، اما افراد جوانی که سیگار می کشند هم در معرض چنین مشکلی قرار دارند، چرا که سیگار کشیدن به کمبود جریان خون منتهی شده و عملکرد اندام های جنسی را دچار اختلال می کند و به کم شدن بنیه بدن می انجامد. تمام اینها با هم باعث عدم کارکرد درست سیستم باروری مردان شده و به انزال زودرس می انجامد.

پوکی استخوان

تحقیقات زیادی نشان داده که سیگار کشیدن باعث کم شدن چگالی استخوان می شود چرا که میزان کلسیم بیشتری را از استخوان ها می گیرد. این کمبود در استخوان ها به شروع زودهنگام پوکی استخوان، درد مفاصل و حتی افتادن دندان ها در افراد سیگاری می انجامد.

دندان های زرد و جرم گرفته

سیگار حاوی قطران است؛ ماده ای شیمیایی که سطح دندان های تان را پوشانده و باعث می شود رنگ شان به زردی متمایل شود. قطران را به سختی می توان با شست وشوی دندان پاک کرد چرا که اغلب باعث شکل گیری لکه های دائمی بر دندان های افراد سیگاری می شود. عادت سیگار کشیدن باعث از بین رفتن باکتری های سالم در دهان می شود. به علاوه بالا رفتن میزان ترشح بزاق و شکل گیری بیشتر جرم و رسوبات در دندان ها نیز از نتایج منفی سیگار کشیدن است.

دندان زرد

ابتلا به سرطان

بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی و بسیاری از بیماری های کشنده در اثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی که با آنها زندگی می کنند اتفاق می افتد.سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم ترین آنها عبارتند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان پستان، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ.به نظر می رسد مرگ و میر زنان و مردان بر اثر سرطان ریه بیشتر از مجموع سرطان های پروستات، پستان و روده بزرگ است.

سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری

سیگار کشیدن مادران نه تنها در دوران بارداری و بعد از آن برای خودشان مضر است، بلکه دارای اثرات طولانی مدت بر روی نوزادان و فرزندانشان است. بسیاری از این بیماری ها مانند بیماری های تنفسی و یا کاهش کارکرد تنفسی در نوزادان و کودکان نیز اتفاق می افتد و سیگار کشیدن هر کدام از والدین شدت این بیماری ها را وخیم تر می کند.

استعمال دخانیات روند آترواسکلروز یا تصلب شرایین را تسریع می کند. آترواسکلروز ممکن است باعث باریک شدن شریان های پا و در نتیجه درد در حین راه رفتن شده و ادامه مصرف دخانیات می تواند موجب گانگرن (سیاه شدن) عضو و قطع شدن انگشتان پاها و اندام شود. مطالعات بی شمار نشان داده اند که مهم ترین علت قطع اندام تحتانی، بیماری های عروق محیطی است که قوی ترین عامل خطر آن مصرف دخانیات است.

همین امروز سیگار را ترک کنید زیرا:

  • دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی است که شمار زیادی از آنها مواد محرک یا سمی و سرطان زا هستند.
  • جزء اعتیاد آور سیگار، نیکوتین است که با اثر بر دستگاه اعصاب مرکزی موجب اعتیاد می شود. نیکوتین سیگار، تنباکو به سرعت جذب جریان خون می شود و ظرف ۳۰ ثانیه به مغز می رسد و روی سلولهای عصبی آن اثر می گذارد.
  • برخی گازهای سمی موجود در دود سیگار عبارتند از : مونوکسید کربن ، آمونیاک ، دی متیل نیتروزامین ، فرمالدیید، سیانیا هید روژن و آکرولئین.
  • دود تنباکو و سیگار مانند آزیت ( پنبه نسوز)، آرسنیک ، بنزن و گاز رادون جزء مواد سرطان زا ی درجه یک طبقه بندی می شود.
  • نیتروزامین ها فعال ترین مواد سرطان زای موجود در دود سیگار و تنباکوهستند.
  • خطر پیدایش سرطان در افراد سیگاری بیشتر از دیگران است و این افراد حداقل ۱۵ سال زودتر از غیر سیگاری ها به سنین در معرض خطر سرطان می رسند.
  • ذرات زیان آور موجود در دود سیگار شامل موادی مانند قطران ، نیکوتین ، بنزن و بنزو پیرن است.
  • دود سیگار برای اطرافیان نیز زیان آور است. ۸۵% دود سیگاری که دریک اتاق جمع می شود، ناشی از سوختن نوک سیگار است و نه دودی که افراد سیگاری از راههای هوایی اش خارج می کنند.
  • در افرادی که سالهای زیاد حتی تا زمان میانسالی سیگار کشیده اند، قطع کامل استعمال دخانیات خطر پیدایش سرطان ریه، حنجره، حفره دهان و مری را به میزان زیادی کاهش می دهد.
  • بیش از ۹۰% مبتلایان به سرطان حفره دهان از تنباکو به صورت کشیدن ( تدخینی ) یا جویدنی استفاده کرده اند. سرطان های حفره دهان شامل سرطان های لب، زبان ، دهان وگلو است. همچنین استعمال دخانیات خطر خطرسرطان خون ( لوسمی ) و سرطان لوزالمعده را افزایش می دهد و با ترک دخانیات، درصد این خطر پس از چند سال مشابه افراد غیر سیگاری خواهد شد.
  • خطر پیدایش سرطان سینه درزنان سیگاری و حتی در زنانی که درمعرض دود سیگار اطرافیان هستند ( درمکانهای سربسته )، بیش از زنانی است که با دود سیگار تماس ندارند.
  • در صورت پیدایش برجستگی یا لکه یا خونریزی درحفره دهان یا وجود زخم طول کشیده ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت همراهی سرفه های مزمن با خلط خونی یا گرفتگی صدا سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر سیگاری هستید ، در صورت افزایش دفعات سرفه یا پیدایش تغییر صدا سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات ممکن است ناشی از سرطان ریه باشد.
  • کاهش وزن زیاد ، بی اشتهایی و تب ها ی مزمن می توانند نشانه بدخیمی باشند. در صورت وجود این علائم به پزشک مراجعه نمایید.
  • پیدایش توده های بزرگ شونده در هر جای بدن ممکن است نشانه ای از یک سرطان باشد.

ترک سیگار

اتفاقات خوب بعد از ترک سیگار

  • ظاهر آراسته تر با حذف لکه های روی انگشتان و دندانهایتان.
  • حذف بوی سیگار از لباس، مو، بوی بد دهان، بـدنـتـان و تـمـام وسـایـلـی که با آنها سروکار دارید.
  • پیشگیری از پیدایش چین و چروک زودرس در پوست صورتتان.
  • حذف مشکلات تنفسی از قبیل: خس خس حین تنفس، سرفه ، برونشیت مزمن، و از همه مهمتر سرطان ریه.
  • بازیافت دوباره حس بویایی و چـشایی و فهمیدن طعم واقعی غذا.
  • دوباره کنترل رفتار خود را به دست خواهید آورید و با رهایی از زنـدان اعـتـیـاد بـار دیگر حس آزادی را باز پس خواهید گرفت.
  • کاهش خطر آسیب رسیدن به نوزاد در زنان باردار.
  • فراهم آوردن یک محیط سالم و سلامت برای کودکان وتمام افرادی که با آنان زندگی می کنید.
  • حذف هـزیـنـه هـای خرید سیگار در افراد سیگاری که قابل توجه بوده و می توان آن را صرف امور بهتری کرد.
  • دیگر در محل کارتان مجبور نیستید برای سیگار کشیدن از اتاق خارج شوید!
  • بـا تـرک ایـن عـادت نـادرسـت اعـتـمـاد بـه نـفس خود را افزایش دهید و به اراده خودتان ببالید.

اگر دوباره شروع کنید

بازگشت در اعتیادهای قوی همچون اعتیاد به سیگار معمول است. خیلی از افراد سیگاری قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه ۸ نخ سیگار می کشیدید و پس از بازگشت ۴ سیگار در روز می کشید، امیدتان را از دست ندهید، چراکه این یک پیشرفت برای شماست، بیاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمان بر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید