تاثیر داروها در جوش خوردن شکستگی استخوان

شکستگی استخوان مشابه اکثر آسیب‌های دیگر به شکل‌های مختلف وجود دارد که می‌تواند شکستگی‌های جزئی تا آسیب‌های جدی را شامل شود، که حتی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

گردآوری – نبض ما

شکستگی‌ استخوان از آن دست اتفاقات ناخوشایند و ناتوان‌کننده‌ای است که با گذشت یک تا چند ماه، بسته به نوع و محل شکستگی‌ استخوان و بویژه سن و شرایط عمومی فرد آسیب‌دیده، ترمیم و درمان می‌شود.

مراحل ترمیم شکستگی‌ استخوان

پنج مرحله اصلی درمان شکستگی‌ استخوان به شرح زیر است:

تشکیل لخته خونی

در این مرحله یک لخته خونی اطراف محل آسیب دیده و شکسته تشکیل می‌شود.

واکنش التهابی

واکنش التهابی معمولاً ظرف مدت 8 ساعت پس از ایجاد شکستگی‌ استخوان اتفاق می‌افتد. این واکنش شامل فعالیت‌های سلولی است که برای ایجاد پل در محل شکسته و نیز جذب آرام لخته خونی انجام می‌شود. به این ترتیب رگ‌های جدید خونی در محل آسیب دیده تشکیل می‌شود.

تشکیل پینه یا کالوس

در این مرحله حجم زیادی از سلول‌ها یک پینه تشکیل می‌دهند که باعث ایجاد محدودیت در حرکت عضو آسیب دیده می‌شود و در ادامه قسمت‌های مرده استخوان پاکسازی می‌شود. معمولاً در طول 4 هفته پس از ایجاد آسیب، محل دچار شکستگی استخوان دوباره متصل می‌شود و استخوان جوش می‌خورد. در این حالت محل آسیب دیده به صورت ناقص ترمیم می‌شود و امکان تحمل فشار را ندارد.

جوش خوردن استخوان

در حدود 6 تا 8 هفته استخوان جدید به استخوان موجود جوش خورده و در محل دچار شکستگی محکم می‌شود. در این مرحله استخوان امکان تحمل فشارهای عادی را دارد. به این ترتیب محل آسیب دیده، نباید حساس و دردناک باشد و دیگر نیاز به حفاظت از آن نیست.

بازسازی و اصلاح ساختار

مرحله نهایی ترمیم پس از چند ماه تا چند سال پس از ایجاد شکستگی‌ استخوان اتفاق می‌افتد. در این مرحله استخوان ظاهر طبیعی و عملکرد عادی قبل از وارد شدن آسیب خود را مجدداً پیدا می‌کند.

استخوان شکسته

بهبود در روند جوش خوردن استخوان

داروها و درمان‌های طبیعی می‌توانند روند بهبود شکستگی استخوان را تسریع بخشند. در ادامه به معرفی برخی از این ها می پردازیم.

1- داروهایی که باعث تسریع در جوش خوردن شکستگی استخوان می شوند

 مهمترین این داروها عبارتند از:

ویتامین ها

ویتامین C: کمک کننده در تشکیل بافت همبند استخوان و ضد مواد اکسیدانت که مانع جوش خوردن هستند می باشد.

ویتامین D: تنظیم کننده جذب کلسیم مواد غذائی در روده است ( ۱۵ دقیقه تابش آفتاب به پوست بدن در روز تمامی احتیاجات ویتامین D بدن را تامین می کند ، البته تابش آفتاب نباید از پشت شیشه باشد).

ویتامین K: باعث نشستن کلسیم روی استخوان و سبب کاهش دفع کلسیم از ادرار می شود. از طرف دیگر استخوان سازی را تحریک نموده و مانع پوکی استخوان است.

ویتامین B6: تنظیم کننده اثرات ویتامین K روی استخوان است،

ویتامین E: ضد اکسیدانت های آزاد که اثر تخریبی روی استخوان دارند است

 اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه پایه سازنده پروتئین ها می باشند. لیزین که یکی از این اسیدهاست در ساخته شدن پروتئین های استخوان ساز و عضلات نقش اساسی دارد.

مواد معدنی

مهم ترین مواد معدنی استخوان کلسیم و فسفر می باشند. کلسیم در مواد غذائی زیر به مقدار زیادی وجود دارد. ماست کم چرب، ساردین، سبزیجات سبز، اسفناج، بادام، پرتقال، سویا و بادام زمینی.

 جوش خوردن استخوان شکسته

سایر مواد معدنی مفید عبارتند از:

روی: کمک به ساخته شدن کال ( جوشگاه شکستگی ) کرده و کمک کننده تولید پروتیین های استخوان ساز است.

مس: کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان است .

سیلیکون: کمک کننده به تشکیل بافت همبند استخوان و افزایش جذب کلسیم از روده می باشد.

منیزیم: جهت متابولیسم کلسیم وجود آن لازم است.

این مواد در داروخانه ها به صورت داروی مکمل وجود دارند.

دارو هایی که جهت پوکی استخوان مصرف می شوند

در این گروه آلندرونیت (فوزاماکس – استئو فوس) در اوایل جوش خوردگی نقشی مثبت روی ترمیم شکستگی دارد. مکانیزم اثر این دارو ها مانعی در مرحله تخریب استخوان است بنابراین در نهایت در مرحله ی آخر جوش خوردگی که استخوان جوش خورده باید کم کم به شکل اولیه خود برگردد و استخوان های اضافه ساخته شده در اطراف شکستگی تخریب و برداشته شوند، روی جوش خوردگی اثر منفی دارند. بنابراین به کسانی که از این داروها جهت پوکی استخوان استفاده می کنند توصیه می شود در صورتی که دچار شکستگی استخوان شوند از هفته هشتم شکستگی به بعد این دارو را به طور موقت قطع کنند.

داروهای گیاهی

سیمفیتوم یا گاوزبان کامفری: این گیاه در تسریع ترمیم استخوان‌ها بسیار مؤثر است. سیمفیتوم یک داروی فوق‌العاده در هنگام عدم‌جوش خوردن استخوان‌ها به یکدیگر است و می‌تواند درد مزمن ناشی از شکستگی را کاهش دهد. ریشه و برگ‌های این گیاه حاوی آلانتویین است که در التیام زخم‌ها کاربرد دارد.

روتا (Ruta): از این گیاه برای معالجه کوفتگی استخوان و در زمانی که روند ترمیم استخوان کند است استفاده می‌شود. روتا برای بافت همبند اطراف و پوشش استخوان‌ها نیز مفید است. از این دارو در مواقع تشدید درد در اثر سرما و رطوبت استفاده می‌شود.

درمان شکستگی استخوان

2- داروهایی که باعث تاخیر در جوش خورگی شکستگی استخوان می شوند

 مهمترین این داروها عبارتند از

استروئید ها

استروئید ها نزد عموم به نام کورتون شناخته می شوند.

داروهای ضد انعقاد

داروهای ضد انعقاد باعث کاهش ویتامین k که جهت ترمیم شکستگی استخوان و استخوان سازی لازم است می شوند، از طرف دیگر اثر پروتئین های استخوان ساز را کاهش می دهند.

داروهای ضد سرطان

این دارو هاچون باعث مهار و یا کاهش تکثیر سلولی و مانع رشد و پیشروی عروق جدید به داخل جوشگاه شکستگی استخوان می شوند جوش خوردگی به تاخیر می افتد.

داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب (مانند بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و ناپروکسن) چون التهاب را کاهش می دهند و التهاب اولین مرحله و مرحله ای مهم در جوش خوردگی است، این داروها در جوش خوردن شکستگی  استخوان تاخیر ایجاد می کنند. بنابراین باید سعی شود جهت تسکین درد که در مراحل اولیه شکستگی استخوان وجود دارد به جای استفاده از این داروها از استامینوفن استفاده شود.

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. حبیب فریدصادقی می‌نویسد

    با سلام،من دچار حادثه در شکستگی استخوان زانو که منجر به جراحی و نصب پلاتین شده آسیب جدی دیدم همچنین در شکستگی استخوان پاشنه
    پزشک معالج با گذشت ۴ هفته هیچ داروی مکملی مبنی بر تسریع در جوش خوردگی ندادند لطفا راهنمایی فرمایید

    1. فاطمه می‌نویسد

      سلام برادرم سه روزه با موتورتصادف کرده از ناحیه لگن دچار شکستگی شده الان وزنه بهش آویزون هست ..چه ویتامینی بهش بدیم که روند جوش خوردن شکستگی سریع تر بشه

      1. علی کیانی می‌نویسد

        سلام من هم پام شکسته،ویتامین c جوشان،کلسیم،آمپول ناندرلون

  2. محسن محمد لاوی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من مرد ۲۵ ساله تسادف کردم با موتور جراحی مچ پا کردم ۳پلاتین گذاشتن مچ پا الان ۲‌ماه ۲۰درصد ترمیم شده دکتر آمپول ویتامین قرص واسم نوشته آقای دکتر من باید چکار کنم من باید با پایه خودم کی برم ممنون میشم اگر جوابمو بدید

  3. زکیه می‌نویسد

    سلام پاشنه پای مادرم شکسته دکتر میخواستن جراحی کنن ب علت نداشتن توان مالی گفتن گچ بگیر
    سوالم اینه ک جا ننداختنش
    چ کار کنم فقط گچ گرفتن

  4. مرضیه ارزو می‌نویسد

    سلام من براسره افتادگی کفت دستم شکست دکترارزانس بیمارستان منوبدازچندروزعمل کردوپلاتین گذاشت وبدش گفت بهم خیلی عمل سختی داشتی بدترین جای کفت دستت شکسته بودعمل کردن وپلاتین گذاشتن اماهنوزدستم جوش نخورده فقط دکترم گفت بایدمداراکنی الان حدودیک سال میشه که دستم دردمیکنه وداروهم بهم ندادجوزاولش چرک خشکن وشیاف همین رفتم بهش گفتم دردزیاددارم دارویی چیزی بده که گفت باید صبرکنم هیچی ندادبابامن سوالمه تاکی صبرخسته شدم یه دارویی نیست برای پرکردن استخان که مانجات پیداکنیم والامن زنم خسته شدم نمیتونم هیچ کاری انجام بدم اقای دکترتوروخداکمکم کن

  5. سینا می‌نویسد

    سلام من انگشت شصت پام شکسته و شکستگی رفته تو مفصل پام دکتر گفته فعلا اتل ببند تا دوهفته اگه خوب نشد باید عمل کنی و همچنین گفته نباید مسکن بخوری که خوب جوش بخوره مشکل من اینه که اعتیاد دارم شیره مصرف میکنم ایا مصرف شیره باعث میشه که پام جوش نخوره؟؟همچنین مصرف قرص کلونیدین؟؟

  6. عارفه می‌نویسد

    سلام من رودستم زمین خوردم استخوان دستم ترک خورده الان نزدیکه۴۵روزه دستم بسته هست دوسه روزه بازکردم بازم دردداره زردچوبه وزرده تخم مرغ,سقز,سیاه دانه وعسل همه چی هم گذاشتن الان عکس انداختم گفتن بهتره ولی دردداره باز چیکارکنم?

از پزشکان نبض‌ما بپرسید