تاثیرات متقابل روابط جنسی و روماتیسم

بیماری های التهاب مفاصل و روماتیسم و سلامت جنسی افراد تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند که می تواند در روابط جنسی و یا حتی بارداری نیز تاثیرگذار باشد.

شواهد پژوهشی نشان می دهد بیماری آرتریت روماتوئید حداقل در یک نفر از هر ۳ مبتلا، تاثیرات عمیقی بر روابط جنسی آنها داشته است.

متاسفانه رفتارهای جنسی به شکلی رایج اقداماتی جسمانی تلقی می شوند و جنبه های هیجانی، عاطفی و شناختی آنها مورد غفلت قرار می گیرد. در حالی که لازم است به جای تمرکز صرف بر ابعاد جسمانی موضوع، زوج ها به کیفیت صمیمیت و روابط عاطفی خود بپردازند، اما باید پذیرفت آثار مستقیم و غیرمستقیم بیماری بر عملکرد جنسی فرد بسیار جدی است و نمی توان آنها را نادیده گرفت.

تاثیر بیماری های روماتیسمی بر روابط جنسی

درد و رنج ناشی از آرتریت ممکن است تاثیر نامطلوبی بر روی روابط جنسی و زناشویی شما بگذارد.

آرتریت ممکن است بر روی برخی از اعمال معمول زندگی کاری و خانوادگی شما تاثیر گذاشته و باعث شود شما در انجام کارهای روزمره مشکل داشته باشید.

آرتریت تاثیر سوء بر روی خلق و خو و اعتماد بنفس شما می گذارد. بد خلق شدن یکی از مهمترین عوامل کاهش میل جنسی می باشد

مفاصل متورم ممکن است این حس را در شما منتقل کند که جذاب نیستید و اعتماد بنفس شما را کاهش دهد

خستگی و بی حوصلگی همراه با بیماری های روماتیسمی می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. راه های مقابله با خستگی را یاد بگیرید.

مفاصل دردناک ممکن است حرکات شما را حین روابط جنسی تان محدود کند.

خشکی واژن از مهمترین عارضه برخی از بیماری های روماتیسمی است. درصورت وجود این مشکل می توانید از روغن های روان کننده استفاده کنید. در مورد نوع ژل با پزشک مشورت نمایید ممکن است برخی از روغن ها به پوست شما آسیب وارد نمایند.

در صورتی که روابط جنسی بخش مهمی از روابط شما را با همسرتان تشکیل می دهد بایستی در این باره با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن احساسات با همسر نیز می تواند در مدیریت درد شما را کمک نماید.

رماتیسم و رابطه جنسی

خیلی از افرادی که مجرد هستند و مشکلات روماتیسمی دارند با کاهش اعتماد به نفس در برقراری رابطه با جنس مخالف مواجه هستند مخصوصا اگر آرتریت بر روی ظاهر آنها تاثیر گذاشته باشد. در این موارد بایستی توجه کرد که اکثر روابط بر مبنای اعتقادات و تفکرات شکل می گیرد تا ظاهر فیزیکی. روابط اجتماعی خود را حفظ کنید و توسعه دهید و در جمع ها حضور پیدا کنید.

تاثیر روابط جنسی بر روماتیسم

حرکت کردن مفاصلی که از بیماری های روماتیسمی آسیب دیده اند دردناک است، ماهیت فعالیت های جنسی با تحرک بالای کل مفاصل بدن همراه است و همین موضوع علت دردناک بودن و ناخوشایند بودن فعالیت های جنسی می باشد مخصوصا اگر روماتیسم مفاصل باسن یا کمر تحت تاثیر قرار داده باشد. با این حال عموما فعالیت جنسی تاثیری بر روی عود علائم روماتیسم ندارد.

افرادی که مبتلا به آرتریت واکنشی هستند بایستی مراقب انتقال عفونت ها باشند. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید از وسایل جلوگیری کننده از انتقال عفونت مانند کاندوم استفاده کنید.

تاثیر داروهای روماتیسمی بر روابط جنسی

بیشتر داروهای معمول مورد استفاده در روماتیسم تاثیر سویی بر زندگی جنسی شما ندارند، هرچند استروئید ها ممکن است باعث کاهش میل جنسی شما شوند یا به طور موقتی باعث ناتوانی جنسی شما شوند.

داروهای مورد استفاده در روماتیسم معمولا اثر قرص های ضد بارداری را کاهش نمی دهد ولی برای اطمینان این موضوع را با پزشک خود چک نمایید.

تعداد کمتری از بیماران حتی ممکن است مشکلاتی را مانند ریزش مو هنگام مصرف داروهایی مثل متوتروکسات تجربه کنند. داروهای ضدافسردگی امروزی هم اگرچه گاهی برای کنترل مشکلات خلقی بیمار بسیار ضروری هستند، اما اغلب بر میل جنسی و کیفیت رابطه (از جمله رسیدن به ارگاسم یا اوج کامش) اثری مهاری دارند. در صورت نیاز به مداخلات جراحی نیز ممکن است بیمار دچار نگرانی ها یا عوارض دیگری در این زمینه شود.

به طور کلی درمورد اثرات داروها بر زندگی جنسی خود با دکتر خود مشورت نمایید.

روماتیسم

توصیه هایی برای کاهش عوارض منفی روماتیسم بر روابط جنسی

بهزیستی هیجانی و حمایت اجتماعی و عاطفی نقش مهمی در بهبود زندگی جنسی افراد مبتلا به روماتیسم ایفا می کنند. بنابراین باید زوجین بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای افزایش بهزیستی و حمایت عاطفی خود داشته باشند. بهترین مسیر در ابتدا گفنگو درباره مسائل و مشکلات، انتظارات و خواسته ها است و سپس داشتن برنامه زمانی مناسب برای فعالیت جنسی.

با توجه به اینکه افراد مبتلا به روماتیسم مشکلات فیزیکی و درد زیادی را تحمل می کنند، داشتن روابط جنسی باید زمانی باشد که فرد حداقل درد را داشته باشد و برای افزایش حمایت عاطفی از وی می توان درد را سطح بندی نمود بدین معنا که طبق توافق زوجین رابطه جنسی را ابتدا در شرایطی اغاز نمود که فرد حداقل درد را دارد و البته در مدت زمان اندک، سپس رابطه جنسی را از نظر زمانی طولانی تر نمود و یا فرصتی برای فرد فراهم نمود که بتواند حین فعالیت جنسی، استراحت کوتاهی نیز داشته باشد.

برای بهتر شدن رابطه جنسی انجام برخی امور می تواند کمک کننده باشد:

  • قبل از فعالیت جنسی چرت کوتاهی بزنید
  • استفاده از حمام آب گرم یا استفاده از ماساژور برای کاهش سفتی عضلات و در صورت امکان استفاده از سونا
  • تنظیم زمان استفاده از داروها به منظور افزایش حداکثر آرامش در زمان رابطه جنسی
  • استفاده از ماساژ و تکنیک های آرام سازی پیش از فعالیت جنسی و در مرحله پیش نوازش
  • استفاده از بالش های طبی، حرکات آهسته به منظور حفظ انرژی.
  • در صورت برانگیختگی ناکافی یا خشکی واژن می توان از ژل های ساده محلول در آب استفاده کرد که در اکثر داروخانه های کشور در دسترس هستند.
  • براساس مفاصل درگیر، برای انجام فعالیت های جنسی از موقعیت های فیزیکی مناسب استفاده کنید. باید با آزمون و خطا و استفاده از تدابیر ساده ای مثل به کارگیری بالش، پشتی، ملحفه لوله شده یا حتی مبلمان منزل به موقعیت های مناسبی دست یابید که موجب درد و ناراحتی نمی شوند.

 

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید