درمان آفت دهان با آفتوژل

علت بیماری آفت دهان ناشناخته است. عوامل زمینه ساز این بیماری عبارتند از ژنتیک، اختلالات خونی و نقص ایمنی. داروی مناسب برای درمان آفت دهان، آفتوژل می باشد که به معرفی کامل آن می پردازیم.

گردآوری – نبض ما

تخمین زده می شود 20 الی 50 درصد افراد، در جوامع مختلف هر سال حداقل یکبار به آفت دهان مبتلا می شوند و تقریبا در 2 درصد موارد حالت وخیم و بسیار دردناک ایجاد می شود.

آفت در 4-3 روز اول بسیار دردناک است و سپس بصورت خودبخود درد آن کاهش می یابد و در طول 14-10 روز بدون برجا گذاشتن اسکار برطرف می شود.

داروی آفتوژل

طبقه بندی انواع زخم های آفتی

بر حسب وضعیت بالینی ضایعات بیماران مبتلا آفت در سه گروه طبقه بندی می شوند:

آفت مینور

 85-80 درصد بیماران را شامل می شود. قطر آن 10-1 میلی متر است و پس از 14-10 روز بدون برجا گذاشتن اثر خودبخود برطرف می شود.

آفت ماژور

15-10 درصد بیماران را شامل می شود همچنین بیماری ساتون هم گفته می شود (Sutton disease) . قطر آن بیشتر از 10 میلی متر است و پس از 30-10 روز یابیشتر با برجا گذاشتن اسکار خودبخود بر طرف می شود.

آفت هرپتی فرم

10-5 درصد را شامل می شود. تشکیل شده از خوشه ای از زخم هایی کوچک که ممکن است سرتاسر مخاط دهان را در بر گیرد و پس از 14-10 روز برطرف می شود.

آفتوژل دارویی برای درمان آفت

آفتوژل یک اختراع جدید در دارورسانی به بافت مخاطی و درمان آفت دهان است. درد و التهاب زخم های دهان را به سرعت کاهش می دهد و این بیماری را در کوتاه ترین زمان بهبود می بخشد. ماده موثره موجود در این دارو، عصاره گیاه شیرین بیان است که اثرات معجزه آسای آن در ترمیم انواع زخم و کاهش التهاب اثبات شده است.

ترکیبات مؤثره آفتوژل محافظ بافت مخاطی بوده و به دلیل اثر ضدالتهابی و خاصیت تسکین دهندگی باعث کاهش درد و سوزش  بافت ملتهب می گردد. همچنین این ترکیبات دارای اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی، محرک ایمنی، ضد اسپاسم وآنتی اکسیدانی می باشند.

از مزایای آفتوژل در فرم دارویی مخاط چسب افزایش مدت زمان تماس دارو با زخم آفتی ودر نتیجه اثربخشی بیشتر دارو می باشد. همچنین این فرم دارویی بیشترین تراکم دارو را در مجاورت زخم و حداقل مقدار مصرف دارو را باعث می شود که به عنوان درمانی با کمترین عوارض جانبی مطرح می باشد.

در ادامه به معرفی بیشتر این دارو می پردازیم.

ترکیب داروئی آفتوژل

مخاط چسب آفتوژل محتوی عصاره استاندارد شده ریشه گیاه شیرین بیان  Liquorice با نام علمی (Glycyrrhiza glabra L.) حاوی  18/0 میلی گرم پلی فنل ها بر مبنای پیروگالل می باشد.

مواد موثر

ریشه های خشک  شده گیاه شیرین بیان محتوی ترکیبات مؤثره شامل  ساپونین های تری ترپنوئیدی از جمله گلیسیریزین، گلیسیرتینیک اسید، استرولها و فلاونوئیدها از جمله  فلا ونون ها عمدتا لیکوئی ریتین، شالکونها و ایزو فلا ونوئیدها می باشد.

مقدار و نحوه و مصرف آفتوژل

مقدار و نحوه مصرف دارو توسط پزشک تعیین می گردد ولی بطور معمول 5-4 بار در روز و یک بار موقع خواب توصیه می شود. استفاده از آفتوژل بسیار ساده است. پرک های آفتوژل شدیدا جاذب رطوبت هستند کافیست با دست تمیز یک پرک آفتوژل را برداشته و مستقیما روی آفت و یا زخم موجود در دهان قرار دهید و  با زبان خود آنرا مرطوب کنید آفتوژل بر روی بافت مخاطی چسبیده و در طول مدت زمان 10 الی 20 دقیقه داروی خود را تخلیه می کند.

این دارو کاملا خوراکی است و با طعم خاص شیرین بیان که برای اغلب افراد مطبوع  و شیرین است (کمی مایل به تلخی ناشی از شیرینی 50 برابری عصاره شیرین بیان نسبت به ساکارز) اثر درمانی خود را اعمال می کند.

مدت زمان ماندگاری دارو در دهان به عوامل متعددی بستگی دارد: اگر محل قرار گرفتن دارو نزدیک غدد بزاقی باشد جریان بزاق با سرعت بیشتری آفتوژل را حل می کند و ماندگاری دارو در مخاط دهان کاهش می یابد. اگر زخم آفت روی زبان باشد پرک آفتوژل را مستقیما روی آفت قرار دهید و قبل از این که دهان خود را ببندید، با انگشت مرطوب روی آفتوژل را نمناک کنید. در غیر این صورت با بسته شدن دهان طرف دیگر آفتوژل به سقف دهان می چسبد و از روی زبان جدا می شود. اگر قبل از چسبیدن آفتوژل به مخاط دهان، خیس یا مرطوب شود دیگر به مخاط دهان نمی چسبد. بنابراین پرک باید کاملا خشک باشد و موضع هدف مرطوب که رطوبت طبیعی دهان برای چسبیدن آن کافیست.

 نحوه مصرف آفتوژل

اگر در نقاط مختلف دهان آفت های متعدد وجود داشته باشد باید حداکثر 3 پرک آفتوژل را در چند نقطه از مخاط دهان قرار داد، ترشحات حاصل از ذوب شدن دارو تا شعاع تقریبی 2 ساتی متر اثرگذار خواهد بود.

موارد مصرف آفتوژل

درمان آفت، برفک و زخم های دهانی، موکوزیت ناشی از شیمی درمانی.

موارد منع مصرف آفتوژل

این فرآورده در دوران بارداری، پر فشاری خون، بیماریهای قلبی- عروقی، کلستاتیک کبد، سیروز کبدی، و اختلالات شدید کلیه منع مصرف دارد.

عوارض جانبی آفتوژل

عصاره شیرین بیان موجب افزایش فشار خون، احتباس سدیم و آب و کاهش پتاسیم خون می گردد.

تداخلات دارویی آفتوژل

مصرف همزمان با مدرهای کاهنده فشار خون مثل تیازیدها منجر به دفع بیشتر پتاسیم بدن می شود.

بارداری و شیردهی

در دوران بارداری مصرف این فرآورده ممنوع می باشد

در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.

شرایط نگهداری

فرآورده را دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمائید.

فرآورده را دور از دسترس کودکان نگهداری نمائید.

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید