دلایل بوی بد بینی بعد از عمل زیبایی چیست؟

یکی از مشکلاتی که بعضی از بیمارانی که تحت جراحی بینی قرار گرفته اند ذکر می کنند، احساس بوی بد بینی پس از عمل است که بعضا تا ماه ها ادامه پیدا می کند و حس بدی به فرد می دهد.

گردآوری – نبض ما

پیش از عمل جراحی بینی، جراح باید علائم هشداردهنده عوارض بعد از عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) را توضیح دهید که شامل عفونت می شود و نحوه مدیریت آنها در هنگام بوجود آمدن را به شما یاد دهد. علائم عفونت های پس از عمل جراحی زیبایی بینی شامل تب، قرمزی، تخلیه و بوی بد در محل برش و ورم یا درد شدید است.

بوی بد در دو هفته تا ماه اول بعد از جراحی بینی ممکن است ایجاد شود. این بو در اکثر موارد معمولا مشکل خاصی نیست و می تواند تا حدی با ماندن لخته های خون و ترشحات در داخل بینی و یا استفاده از انواع خاصی از نخ های داخل بینی مرتبط می باشد که اکثرا با گذشت زمان خودبخود برطرف می شود و با شستشوی داخل بینی با سرم از بین می رود.

دلیل بوی بد بینی

علل بوی بد بینی

اگر بوی بد بیشتر از سه ماه ماندگار بشود علت های دیگری هم می تواند داشته باشد. از علل اصلی بوی بد بعد از جراحی بینی باقی ماندن بخیه های غیرجذبی داخل بینی است که راهی بسیار ظریف بین فضای داخل بینی و فضای زیر پوست بینی برای ورود میکروب ایجاد می کند و عفونت های میکروسکوپی و کوچک ایجاد می کند و بوی بد تولید می نماید.

در ادامه به یک سری از دلایل ایجاد بوی بد بینی اشاره می شود:

۱- در درجه اول در بررسی بیمار با شکایت از بوی بد داخل بینی باید به وجود مشکلات همراه مانند دیابت و یا سابقه عفونت اخیر در بدن فرد دقت کنیم.

۲- گاهی در جراحی بینی بخصوص در مواردی که دستکاری در شاخک تحتانی با سوزاندن برای بهبود انسداد ناشی از آن انجام می شود و برداشت بیش از حدآن صورت می گیرد ، ممکن است بافت های مرده یا مخاط و استخوان نمایان شده باعث شروع عفونت شود که حتما باید سریعا رسیدگی شوند. معمولا شستشوی مرتب با سرم و درمان آنتی بیوتیکی باعث درمان مناسب این وضعیت می شود.

۳- سینوزیت یا عفونت سینوس ها هم می توانند بوی بد بینی ایجاد نمایند . از آنجاییکه تورم پس از جراحی بینی می تواند باعث بسته شدن سوراخ خروجی ترشحات سینوس شود، ممکن است این وضعیت برای بیمار پیش بیاید. درمان انتی بیوتیکی برای این دسته مناسب است و پس از بهبودی کافی از جراحی بینی می توان در فرصت مناسبی به کمک اندوسکوپ سینوس را درمان کرد.

۴- یکی دیگراز علل بوی بد بینی معمولا استخوان هایی هستند که در داخل بینی بوسیله مخاط (لایه ای که مشابه پوست داخل بینی را می پوشاند ) پوشیده نشده و به وسیله باکتری آلوده شده اند که منشا ایجاد بوی بد می شود.  این مورد معمولا در اثر عمل جراحی تهاجمی و یا مشکلاتی مثل مصرف کوکائین از بینی ایجاد می شود و درمان مناسب این وضعیت یا زمان دادن و یا برداشت استخوان الوده می باشد و تا منشا الودگی برطرف نشود درمان انتی بیوتیکی موثر نخواهد بود.

آیا بوی بد بینی نگران کننده است؟

از علل با شیوع کمتر بوی بد بینی بعد از جراحی باقی ماندن جسم خارجی نظیر تامپون یا اسپلینت داخل بینی است که به همین دلیل توصیه می شود حتما افرادی که از بوی بد شاکی هستند توسط پزشک خود معاینه شوند.

بوی بد بینی بعد عمل

علت های با شیوع خیلی کمتر وجود کانون های عفونی در اثر نفوذ مخاط بینی به زیر پوست بینی، عفونت های سینوس ها بعد از جراحی و همچنین عفونت ساختمان های داخل بینی است. تمامی موارد فوق قابل درمان هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

به طور کلی این مورد با گذشت زمان و دفاع بدن به طور خود به خود بهبود خواهد یافت. این عفونت های کوچک به غیر از بوی بد مشکل دیگری نمی تواند ایجاد کند. درمان آن هم شستشوی مکرر داخل بینی با سرم و استفاده متناوب دوره ای از آنتی بیوتیک ها تحت نظر پزشک است.

دواقدام مهم که باید یادمان باشد، یکی مراجعه به پزشک برای معاینه داخل بینی و مطمئن شدن از نبود مشکل خاص و دیگری صبر و انتظار است و درمراحل اولیه هم ،شستشو با سرم آب نمکی می تواند کمک حال باشد.

4.2/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید