نکاتی در مورد انتخاب بهترین آجیل شب عید

تعطیلات عید نزدیک است و خرید کردن حال و هوای قشنگی به این روزهای مان می دهد؛ خرید موادغذایی هم در این میان پررنگ تر و مهم تر است. شیرینی و شکلات، آجیل و میوه برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و از همه مهم تر ماهی شب عید برای اینکه دل مان را از عزا دربیاوریم، در این روزها به وجدمان می آورد.

گردآوری- نبض ما: مهدی آذری

حتما شما هم مثل همه ما نمی خواهید با خرید محصولات بی کیفیت به اصطلاح آبروی تان پیش مهمانان برود. همه ما زحمت می کشیم که بهترین میزبانان نوروزی باشیم و یک پذیرایی تمام عیار از مهمانان داشته باشیم. برای این کار هزینه زیادی هم می پردازیم اما متاسفانه گاهی نتیجه پذیرایی آن چیزی نمی شود که می خواسته ایم. پول زیادی برای میوه پرداخته ایم اما وقتی مهمان در برابر چشم مان آن را پوست می گیرد با یک میوه بی کیفیت، مانده یا حتی خراب مواجه می شود یا مثلا هزینه زیادی برای آجیل پرداخته ایم اما بسیاری از دانه های آن تلخ یا مانده هستند. حال ببینیم چطور بهترین آجیل را تشخیص دهید؟

براق ها سلامت را به خطر می اندازند!

گاهی اوقات تولیدکنندگان برای جذاب تر نشان دادن ظاهر آجیل از رنگ ها و مواد براق کننده استفاده می کنند. اغلب اینها خوراکی های غیرمجازی هستند که فقط برای جلب مشتری های بیشتر استفاده می شوند. البته جز آجیل در محصولات دیگر نیز این براق کننده ها و رنگ ها به کار می روند. این مواد اثر تجمعی دارد یعنی به تدریج که مصرف می شوند در بدن روی هم انباشته می شود و این می تواند در درازمدت مشکلاتی را برای سلامت فرد ایجاد کند.

حتی برخی از این براق کننده ها می توانند به کبد صدمه بزند یا برخی از آنها حتی می تواند سرطان زا باشد. در مورد پسته ها و تخمه های لب خندان که در فرآیند تولیدشان در آب گرم قرار داده می شوند نیز اگر این کار به صورت بهداشتی انجام شود، از آب پاکیزه استفاده شود و تولیدکنندگان بهداشت فردی شان را رعایت کنند، مشکلی از لحاظ آلودگی و سلامت ایجاد نخواهند کرد.

آجیل های وارداتی قدیمی سرطان زا

آجیل بستر مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم های بیماری زا به خصوص قارچ هـاسـت.بنــابراین آجیل را باید حتی الامکان هرچه تازه تر مصرف کنیم. هرچقدر آجیل تازه تر باشد میزان آلودگی اش با قارچ ها کمتر است به ویژه قارچ مولد «آفلاتوکسین» که به شدت بیماری زاست و می تواند زمینه ساز بروز بدخیمی ها شود. از رنگ و طعم آجیل نیز می توان به تازگی آن پی برد. قرار دادن آجیل ها در کنار خیابان و دست زدن افراد مختلف به آنها می تواند باعث شود میکروب هایی که روی پوست بدن افراد است به آجیل منتقل شود. البته این امر فقط درمورد دستفروش ها صادق نیست.

اجیل

حتی در بسیاری از مغازه ها هم این مساله وجود دارد. ما باید سعی کنیم آجیل را از مراکز معتبر تهیه کنیم زیرا این آلودگی ها هم می تواند در کوتاه مدت سلامتی افراد را تهدید کند و هم در دراز مدت اثر تجمعی و انباشتگی و بیماری زا داشته باشد.

وقتی نگهداری آجیل طولانی تر می شود امکان رشد قارچ ها در آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که آجیل های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی تری را طی می کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها را بیشتر است. از طرف دیگر اغلب آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل های بوداده می شوند. بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید.

خطر آجیل کهنه

در خرید آجیل دو بحث مطرح است؛ یکی اجیل های وارداتی و دیگری تولید داخل. درباره آجیل های وارداتی که باید گفت توجه به کشور واردکننده و سوابق آن مهم تر است تا تبلیغاتی که انجام می شود. معمولا برای فروش، تبلیغ زیادی انجام می شود اما باید به کهنگی آجیل توجه ویژ ه ای داشت. آجیل های نامرغوب خصوصا پسته ممکن است دارای قارچ های بیماری زا و خطرناک از جمله آفلاتوکسین باشند.

رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداری پسته می تواند نقش بسیار زیادی در ایجاد آفلاتوکسین داشته باشد، بنابراین هوادهی مناسب و حمل سریع محصول تر در مرحله برداشت، خشک کردن مناسب و سریع محصول در مرحله فرآوری و نگهداری و حمل محصول فرآوری شده در محیط کم رطوبت و خنک در پیشگیری از آلودگی محصول به آفلاتوکسین نقش مهمی ایفا می کنند.

آجیل مرغوب

تشخیص آجیل مرغوب

برای اینکه بتوانید آجیل مرغوب انتخاب کنید باید از بو و مزه آن به تازگی محصول پی ببرید. بوی مرطوب و کپک زدگی مهم ترین مشخصه آجیلهای مانده است. به علاوه می توانید قسمت کوچکی از دانه را بچشید تا به کیفیت آن پی ببرید. آجیلی که مدت زیادی مانده باشد بیات است و مزه ماندگی می دهد. معمولا همه آجیلها قابلیت رنگ شدن به شکل شیمیایی را ندارند و فقط تخمه آفتابگردان است که شاید گاهی با رنگ های مصنوعی رنگ آمیزی شود. با این حال اگر به نظرتان آجیل رنگ غیرطبیعی دارد، با یک دستمال مرطوب شده با آب آن را امتحان کنید. آجیلی که رنگ شده باشد با کشیدن محکم دستمال مرطوب روی آن رنگ پس می دهد.

  • رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد احتمال دارد آجیلها را با رنگهای غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.
  • از خرید پسته هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرفهای آب جوش میریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار میده ند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد و علاوه برآن موجب نم کشیدن پسته هم می شود این پسته ها زودتر فاسد می شوند.
  • تخمه های لب خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می شود.
  • در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات بایستی خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

لیست قیمت روز انواع آجیل و خشکبار در بازارها و طی معاملات روز جاری را در این سایت می توانید مشاهده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید