عوارض عمل قلب باز چیست؟

جراحی عمل قلب باز هر گونه روش جراحی است که در آن جراح قفسه‌ی سینه را به منظور جراحی بر روی قلب باز می‌کند. در این ویدیوی آموزشی پزشکی از نبض ما با عوارض عمل قلب باز آشنا شوید.

عمل قلب باز مجموعه گسترده‌ای از جراحی‌های قلب است که می‌تواند برای درمان بیماری‌های قلبی، مورد نظر پزشک معالج باشد. پزشک شما تنها هنگامی جراحی باز را در نظر می‌گیرد که دیگر گزینه‌های درمانی که تهاجم کمتری دارند، مؤثر نباشند.

شما می‌توانید علاوه بر مشاوره با متخصص قلب و عروق و فشار خون خود، نظر پزشکان دیگر را نیز جویا شوید.. عمل قلب باز به صورت متداول برای بیمارانی که مبتلا به انسداد عروق هستند و دریچه‌های قلبشان وظیفه‌ی خود را به درستی انجام نمی‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهمترین سؤال برای انتخاب جراحی باز میزان گرفتگی عروق و یا میزان آسیب به دریچه است. در مواردی که گرفتگی زیاد (بیش از ۷۰%) باشد، جراحی باز بهترین گزینه خواهد بود.

درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن

چه خطراتی با  جراحی عمل قلب باز همراه است؟

خطرات ناشی از عمل جراحی قلب باز عبارتند از:

  • عفونت زخم قفسه سینه (در بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت، و یا کسانی که قبلا عمل جراحی عروق کرونر CABG داشته اند، معمول تر است)
  • حمله قلبی یا سکته
  • ضربان قلب نامنظم
  • نارسایی ریه یا کلیه
  • درد قفسه سینه و تب کم
  • از دست دادن حافظه و یا گیجی
  • لخته خون
  • از دست دادن خون
  • اشکال در تنفس
  • پنومونی

با توجه به دانشگاه پزشکی شیکاگو، دستگاه بای پس قلب و ریه با افزایش خطر همراه است. این خطرات شامل سکته مغزی و مشکلات حافظه می گردد.

پیوند قلب

عوارض عمل قلب باز

برخی از عوارض شایع عمل قلب باز بطور معمول در ساعات و روزهای اولیه بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند و بیمار بطور دقیق برای عوارض عمل قلب باز توسط پرسنل بیمارستان و از طریق انجام تست های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد.

۱- خونریزی بعد از عمل قلب باز

ممکن است در محل برش جراحی یا منطقه ای از قلب که در آن عمل جراحی انجام می شود رخ دهد.

۲- ریتم قلب غیر طبیعی

در موارد نادر یک پیس میکر خارجی موقتی، و یا داخلی دائمی ممکن است برای اصلاح این مشکل لازم باشد.

۳- آسیب ایسکمیک قلب

آسیب به بافت قلب ناشی از کمبود جریان خون به قلب

۴- مرگ

خطر مرگ در جراحی که در آن قلب متوقف گردیده است در هر روشی افزایش می یابد.

۵- لخته شدن خون

لخته شدن خون ممکن است در داخل و اطراف قلب شکل گرفته و یا از طریق جریان خون حرکت نماید.

۶- سکته مغزی

اغلب توسط لخته هایی که در خون بعد از عمل جراحی شکل گرفته اند، ایجاد می شود.

۷- از دست دادن خون

در برخی موارد، یک انتقال خون ممکن است لازم باشد.

۸- تامپوناد قلبی (تامپوناد پریکارد)

یک بیماری تهدید کننده زندگی که در آن پریکارد، کیسه اطراف قلب، پر از خون می شود. این حالت باعث می شود که عملکرد کامل قلب دشوار و یا غیر ممکن گردد.

قلب

دوره بهبودی چه مدتی زمانی طول می کشد؟

انتظار می‌رود دوره بهبودی حدود ۶ الی ۱۲ هفته طول بکشد. در اغلب موارد، شما می‌توانید کار، ورزش و فعالیت جنسی خود را پس از چهار الی شش هفته، آغاز نمایید، اما قبل از انجام این کارها حتماً باید اجازه پزشک خود را داشته باشید.

هزینه های عمل قلب باز

علاوه بر مشکلاتی که در حین عمل قلب باز برای بیمار ایجاد می شود (مشکلات روحی و جسمی)، هزینه های مالی این جراحی نیز بسیار بالا می باشد و برخی از بیماران تا حدی این هزینه را تقبل می کنند.

لذا چنانچه بیمار در شرایطی نیست که بتواند هزینه ها را بپردازد و از طرفی مجبور به جراحی می باشد، توصیه می شود تحت پوشش بیمه این عمل را انجام دهد.

چشم انداز بلند مدت برای عمل قلب باز

چشم انداز خوبی برای بسیاری از مردم وجود دارد، و پیوند می تواند برای سال های سال کار کند.با این وجود جراحی انسداد عروق از وقوع دوباره آن جلوگیری نمی کند. شما می توانید به بهبود سلامت قلب خود کمک کنید با:

دکتر فروزان نیا جراح قلب

4/5 - (50 امتیاز)

دکتر سید خلیل فروزان نیا

جراح قلب

عمل قلب باز را می‌توان برای درمان بیماری‌ های قلبی به کار برد که این مورد توسط پزشک متخصص قلب و عروق تشخیص داده میشود. این عمل زمانی به بیمار پیشنهاد میشود که دیگر درمان ها از جمله: آنژیوگرافی و یا آنژیوپلاستی مفید نباشد.عمل قلب باز بعضی اوقات با نام سابق جراحی قلب، نام برده میشود. امروزه، خیلی از عمل های جدید قلب بوسیله ی برش های کوچکی انجام میشوند. به همین دلیل واژه ی عمل قلب باز بعضی وقت ها گمراه کننده است.
اطلاعات تماس با دکتر سید خلیل فروزان نیا
تلفن تماس:
09124705048
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران، بزرگراه نیایش غرب، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین، بیمارستان عرفان نیایش

پزشک ها متخصص مرتبط

  • جراح قلب

    دکتر سید خلیل فروزان نیا

    جراح قلب
    تلفن تماس:
    09124705048
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران، بزرگراه نیایش غرب، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین، بیمارستان عرفان نیایش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. خسرو پارسا می‌نویسد

    مرسی از زحمات شما

  2. Hadia می‌نویسد

    داکتر صاحب محترم: در صورتی که انسداد رگ قلب کمتر از ۵۰%باشد، و شخص مریض هیچگونه تکلیف یا مشکی جز فشار بلند در بعضی اوقات نداشته باشد، البته ۲ سال بعد از تشخیص، باز هم ضروری است تا عمل جراحی صورت گیرد؟

  3. ریحانه مصطفوی می‌نویسد

    سلام من ریحانه هستم و تقریبا ۱۷ سالم هست و به احتمال در شُرُف عمل جراحی قلب باز برای تعویض یا ترمیم دریچه ی میترال قلبم هستم .
    یک سوال داشتم میخواستم ببینم که بعد از عمل چقدر طول میکشه که به حالت اولیه برگردم و سرحال بشم (زمان تقریبی) و اینکه چه کسانی و به چه مدت میتونن بیان و تویه ICU من رو ببینن ، و کی میتونم صحبت کنم و اینکه کی لوله ی تنفس و لوله ای که از راه بینی وارد معده میشود رو در میارن ؟
    و اینکه برایه چه چیز هایی باید آمادگی داشته باشم ؟
    لطفا بهم بگید ، با تشکر

    1. ناشناس می‌نویسد

      خدابزرگه آبجی

  4. ازیتا رحیمی می‌نویسد

    با سلام من ۷ ماه پیش پدرم و به علت عمل قلب باز در بیمارستان رضوی مشهد از دست دادم عمل ایشون اصلا حالت اورژانسی نداشت و دکتر گفت هر چهزودتر انجام بشه برای مریض بهتره بعد از انژیوگرافی مشخص شد ۳تا از رگهای قلبشون ۷۰درصد گرفتگی داره وماتصمیم گرفتیم یه روز بعد از انژیو پدرم عمل بشه از عوارض هم هیچ اطلاعی نداشتیم اما متاسفانه ایشون بعد از عمل ۳روز بعد به هوش اومدن با سطح هوشیاری پایین وفلج کامل بدن وقادر به حرف زدن هم نبودن وفقط مردمک چشم حرکت میکرد وروز ۵افت فشارشدید وبه تدریج از کار افتادن کلیه هاواین حالت ها ادامه یافتتا بعد از ۲۳ روز فوت شدنداولش قلب خوب بود ولی به تدریج قلب هم ضعیف شد علت و به ما سکته مغزی در حین عمل گفتن ولی من قانع نمیشم میشه شما نظر بدین ممنون

  5. محمودی می‌نویسد

    سلاموقت به خیر خسته نباشی اقای دکتر داداش من عمل باز انجام دادن بعد ۱۴ ساعت خیلی راحت گفتن فوت شدزیر عمل به گفته دکتر فشار بالا پایین باعث مرگش شد میخواستم راهنمایی کنی دلم اتیش گرفته میخوام بدونم ممنون ازبزرگواری شما

از پزشکان نبض‌ما بپرسید