درمان زردی نوزادان چیست؟/ویدئو

یرقان یا زردی نوزادان در واقع زرد شدن پوست ملتحمه ی چشم است که در بین نوزادان رایج و بی خطر است. اگر چه برخی موارد زردی نوزادان ،علامت اختلالات جدی است. بنابراین تشخیص زردی خوش خیم نوزادان بسیار اهمیت دارد. زردی نوزادان در مواردی می تواند خطرناک باشد و موجب آسیب های جدی به نوزاد شود.

نبض ما

به طور کلی بیش از۷۰۰درصد نوزادان در روزهای اولیه تولد دچار زردی می‌شوند و معمولاً آمار زردی  در نوزادانی زودرس حدود ۸۰۰ درصد افزایش می یابد. زردی نوزادان به صورت  بی‌رنگ یا زرد شدن پوست بدن و چشم‌ها آغاز می‌شود که نتیجه افزایش میزان ماده زردرنگی به نام بیلی روبین در خون است و باعث تجمع این ماده زیر پوست نوزاد و زرد شدن آن می‌گردد که اغلب این رنگ‌پریدگی و زردی نوزادان تا بالای قفسه سینه گسترش میابد.

گاهی والدین بر این تصورند که لزومی بر درمان جدی و نگهداری نوزادی که دچار زردی شده در بیمارستان نیست و تصور می‌کنند که این بیماری به صورت خود به خودی درمان می‌گردد. متأسفانه برخی خانواده‌ها درباره زردی نوزادان اطلاعات کافی ندارند . اطلاع از جدی بودن  و خطرات این عارضه نوزادان  جلوی ابتلای نوزاد به بیماری‌های احتمالی حاد را که در اثر زردی نوزادان ایجاد می‌شوند خواهد گرفت.

علائم زردی نوزادان

در بسیاری از موارد علائم زردی نوزاد در دومین یا سومین روز بعد از تولد ظاهر می شود و شامل زردی پوست، زردی چشمها و در بسیاری از موارد ضعف و بی حالی است. علائم در ابتدا در صورت نوزادی ایجاد می شوند و سپس سینه و شکم درگیر شده و گاهی زردی به پاها نیز کشیده می شود. یکی از راههای ساده تعیین زردی در هر نوزادی آن است که با انگشت به آرامی بر روی سطح پوست پیشانی یا بینی نوزاد فشار دهیم. اگر بعد از فشار پوست همچنان زرد به نظر برسد ، احتمالاً نوزاد مبتلا به زردی خواهد بود. بهتر است این تست در روز انجام شود. به علاوه در صورت زرد شدن سفیدی چشم، زردی محتمل است.

یکی دیگر از این علائم تیره بودن رنگ ادرار نوزاد است، به طور کلی رنگ ادرار نوزادی که تازه متولد شده و تنها از سن وی ۲ یا ۳ روز می گذرد باید بی رنگ باشد ، از اینرو اگر تغییر رنگ در ادرار وی مشاهده کردید باید بدانید که غیر طبیعی است. معمولاً در نوزادان کامل، زردی نوزادی یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشد. اگر نوزاد نابالغ باشد یا اینکه شیر مادر خود را بخورد، ممکن است زردی بیشتر طول بکشد.

پیشگیری از زردی نوزادان

راه پیشگیری نیز تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر پس از تولد است. حتی در روزهای اول تولد که شیر مادر کم است نیز تغذیه مکرر نوزاد در پیشگیری از زردی موثر است. در انتخاب رنگ لباس نوزاد هم از طیف زرد استفاده نشود، چون تشخیص زردی را از سوی والدین به تاخیر می‏اندازد.

تشخیص زردی نوزادان

یکی از راه‌های تشخیص زردی، دیدن رنگ نوزاد است اما اگر این زردی بیش از حد  باشد در این صورت باید آزمایش بیلی‌روبین سرم انجام شود. گاهی اوقات لازم است به جای بیلی‌روبین خون آزمایش‌های دیگر از جمله سازگاری خون مادر و نوزاد،‌ ادرار و آزمایش‌های تکمیلی دیگر که جزو روش‌های تشخیصی است انجام ‌شود.

راه های درمان زردی نوزادان

بسته به شدت زردی و سن نوزاد ممکن است نیاز به بستری‌ باشد. زردی خفیف معمولاً طی یک یا دو هفته خودبخود بهبود می یابد،‌ اما اگر شیرخوار شما زردی متوسط تا شدید داشت باید به مدت بیشتری در بیمارستان باشد یا اینکه از نو بستری شود.

درمان هایی که سبب کاهش زردی نوزادان می شوند شامل موارد ذیل است:

درمان با نور (فوتو تراپی)

در این حالت شیرخوار را در زیر یک منبع نوری فرابنفش قرارداده یا در داخل پوششهای نور مصنوعی می پیچانند. نور می تواند بیلی روبین را به فرمی تبدیل کند که از طریق کلیه قابل دفع باشد. نوزادان مبتلا می توانند تا چندین روز تحت این روش درمانی قرار گیرند.

استفاده از تعویض خون

در موارد بسیار نادر، زمانی که زردی شدید به سایر درمان ها پاسخ ندهد. شیرخوار ممکن است نیاز به تعویض خون پیدا کند.در این روش مقادیر کمی از خون بطور مکرر از بدن خارج می شود و سپس به همان میزان خون وارد بدن شیرخوار می شود. این عمل باید حتماً در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان انجام شود.

استفاده از آنتی بادیهای داخل وریدی

اگر زردی شدید ثانویه به ناسازگاری خونی بین مادر و جنین ایجاد شده باشد. تزریق داخل وریدی آنتی بادیها می تواند زردی را کم کرده و احتمال نیاز به دریافت خون را کاهش دهد.

در این ویدیوی آموزشی پزشکی از نبض ما با درمان زردی نوزادان آشنا شوید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید