هشداری درباره تزریق بوتاکس +ویدئو

امروزه بسیاری از زنان، دختران جوان و حتی پسرهای کم سن و سال اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند. در این مطلب در مورد عوارض بوتاکس در کوتاه مدت و بلند مدت، موارد استفاده بوتاکس، انواع مارک بوتاکس و بهترین مارک‌ آن خواهید آموخت.

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس دارویی است که برای کاهش و بهبود عمق چین و چروک‌های صورت و گاهی هم درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس به طور معمول برای بهبود زیبایی صورت با صاف کردن خطوط ناشی از اخم و فعالیت عضلات، در قسمت بالای صورت بکار می رود و به عنوان شایع‌ترین عمل زیبایی در آمریکا شناخته می شود. در کشور ما نیز برای بهبود زیبایی به طور گسترده کاربرد دارد.

علت هزینه بالاتر تزریق بوتاکس و یا ژل توسط متخصص پوست، استفاده از مواد استاندارد و تایید شده وزارت بهداشت است که طبیعتا به علت گرانی ماده اولیه است.

بوتاکس

مواد بوتاکس چیست

بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که با مهار آزادسازی استیل کولین در محل اتصال عصب و عضله باعث شل و ضعیف شدن عضلاتی می شود که انقباض آنها موقع خندیدن و اخم کردن و … با گذشت زمان باعث ایجاد چروکهای فعال یا دینامیک می شود.

بوتاکس صورت

با تزریق بوتاکس ، عضلات شل و بی‌حس می‌شوند و در نتیجه خطوط ناشی از افزایش فعالیت عضله را از بین می‌برد. در اثر بوتاکس صورت، پوست صورت و گردن تغییر  می‌کند و چروک ناشی از انقباض عضلات صاف می گردد.

توجه: چروک‌های غیرفعال یا استاتیک که ناشی از تغییر در محتوای کلاژن لایه زیرین پوست هستند و در اثر گذشت سن و تابش آفتاب به وجود می آید با بوتاکس درمان نمی‌شود. تزریق بوتاکس در واقع روشی آرام و کم دردسر برای رفع چین و چروک صورت و گردن است.

تزریق بوتاکس صورت

بوتاکس اخم ابرو

خطوط اخم حاصل انقباض های مکرر عضلاتی است که به صورت عمود روی صورت جا خوش می‌کند. ضعیف کردن و یا به حالت استراحت در آوردن عضلات اطراف ابرو توسط بوتاکس (سروتیپ A) می تواند خطوط را صاف کند.

با تزریق بوتاکس علاوه بر کاهش خطوط اخم و پیشانی، دور چشم و دور لب و گردن می توان به ابرو شکل داد و به بالا بردن ابرو کمک کرد.  با افزایش سن، افتادگی ابرو اتفاق می افتد که باعث ایجاد یک ظاهر عصبانی و اخمو می شود که با تزریق بوتاکس به طور صحیح توسط پزشک مجرب می توان عضلات پایین کشنده ابرو را غیرفعال کرد که باعث بالا رفتن ابرو می شود و تا ۱۲ هفته بعد از درمان به حداکثر خود می رسد.

بهترین سن برای بوتاکس

بیماران بین ۳۰ تا ۵۱ سال بیشترین پاسخ را به درمان با بوتاکس می دهند و امروز درمان با بوتاکس در این گروه سنی یکی از جنبه های مهم زیباسازی است.

مدت زمان تاثیر بوتاکس

اثرات بوتاکس در عرض یک تا دو روز قابل مشاهده است و در عرض چند هفته کامل می شود و ۳ تا ۴ ماه باقی می ماند و ممکن است ۶ ماه یا بیشتر هم باقی بماند.

محل تزریق با کیسه یخ سرد می شود تا میزان ناراحتی ناشی از تزریق کاهش یابد و گاهی محل تزریق ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از تزریق با پماد موضعی بی حس می گردد.

عوارض بوتاکس

مهمترین عوارض تزریق بوتاکس به ۳ دلیل رخ می‌دهد:

  • تزریق بیش از اندازه بوتاکس
  • تزریق نابجا بوتاکس
  • انتشار دارو به نقاط اطراف

در نتیجه، ممکن است عضلات یا بیش از اندازه ضعیف شوند یا عضلات اطراف از کار بیفتند. به طور کلی، شایع‌ترین ضررهای بوتاکس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضلانی در نزدیکی محل تزریق دارو
  • مشکل در بلعیدن غذا به مدت چند ماه
  • سفتی عضلات، گردن درد، درد در بازوها یا پاها
  • تاری دید، پلک های پف دار ، خشکی چشم ، افتادگی ابرو
  • دهان خشک
  • سردرد و خستگی
  • عرق کردن در مناطقی غیر از زیر بغل
  • کبودی ، خونریزی ، درد ، قرمزی یا تورم در محل تزریق بوتاکس

عدم تقارن در دو طرف صورت

عدم تقارن در دو طرف صورت

از جمله عوارض بوتاکس صورت می‌تواند عدم تقارن در دوطرف صورت به علت تزریق نامساوی و یا تفاوت در جذب به وجود آید. به معنی که مثلا ابرو در یک طرف چهره بالاتر از طرف مقابل باشد

باید در نظر داشت که تمامی این عوارض موقتی بوده و پس از ۲ تا ۳ ماه خوب می‌شود.

آیا بوتاکس باعث افتادگی پلک میشود

تقریبا تمامی جراحی‌های زیبایی عوارض دارند ولی عوارض در همه بیماران دیده نمی‌شود. شایع‌ترین عارضه بوتاکس، پتوز یا افتادگی ابرو و پلک است.

علت افتادگی پلک بعد از بوتاکس

افتادگی پلک بعد از بوتاکس به علت شل شدن عضله بالا برنده پلک رخ می‌دهد. البته افتادگی پلک یا ابرو معمولا موقتی است و به مرور یا با استفاده از راهکارهای درمانی خاص برطرف می‌شود.

در این مواقع  بیماران نباید نگران شوند چون معمولا این عارضه بعد از گذشت ۶-۵ روز خودبه‌خود برطرف می‌شود. گاهی هم لازم است با تزریق‌های دیگر در مناطق خاص غیرقرینگی را اصلاح کرد.

عوارض بوتاکس در دراز مدت

در ادامه در مورد اثراتی که بوتاکس می تواند بعد از 10 سال یا حتی بیشتر بعد از تزریق بوتاکس بر روی پوست شما داشته باشد صحبت خواهیم کرد:

به صورت طبیعی نمی‌توانید اخم کنید

پس از سالها استفاده از بوتاکس به طور مداوم ، احتمالاً‌ عضلات شما دیگر نمی‌توانند احساس خشم شما را به طور طبیعی نشان دهند.

عضلات صورت به خاطر عدم تحرک ضعیف می‌شوند

اگر به مدت 20 سال پاهای خود را حرکت ندهید، در نهایت این عضلات کوچک  شده و کاملاً ضعیف می شوند. همین اتفاق برای عضلات صورت شما نیز می تواند رخ دهد. اگر بوتاکس به طور مرتب استفاده شود، در مدت زمان طولانی، ماهیچه صورت به دلیل عدم تحرک ضعیف می‌گردد.

ممکن است پوست شما به وضوح نازک تر شود

از دیگر عوارض بوتاکس صورت در بلند مدت نازک‌تر شدن پوست است. برخی از بیماران از نازک شدن قابل مشاهده پوست پس از سالها استفاده از بوتاکس شکایت دارند.  بیمارانی که بوتاکس را خیلی زود شروع می کنند، مانند اوایل دهه 20 از زندگیشان بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار می‌گیرند.

موارد استفاده تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس کاربرهای زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. همچنین با نمایش عکس تزریق بوتاکس برای اهداف مختلف، شما را بیشتر با این عمل آشنا خواهیم کرد:

بالا بردن گوشه لب ها با بوتاکس

بالا بردن گوشه لب ها با بوتاکس

بوتاکس برای بالا بردن ابروها

بوتاکس برای بالا بردن ابروها

بوتاکس برای گردن

بوتاکس برای گردن

تزریق بوتاکس برای میگرن

میگرن نوعی سر درد است که با علائمی مانند حساسیت به نور و صدا همراه است. یکی از روش‌های جدید برای درمان میگرن استفاده از بوتاکس است که اثرات بسیار خوبی دارد. در این ویدیوی آموزشی پزشکی از نبض ما با درمان میگرن به کمک تزریق بوتاکس آشنا شوید:

تزریق بوتاکس برای بهبود چین های چانه

تزریق بوتاکس برای بهبود چین های چانه

درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

لبخند لثه ای با بوتاکس

بوتاکس برای عرق زیر بغل

بوتاکس برای عرق زیر بغل

بالا بردن نوک بینی با بوتاکس

بالا بردن نوک بینی با بوتاکس

ترکیب بوتاکس با لیزر

با مطالعات متعدد دریافته اند که ترکیب لیزر جوانسازی با تزریق بوتاکس منجر به اثرات ماندگارتر و طولانی تری نسبت به استفاده از یک روش به تنهایی می شود.

ترکیب بوتاکس با تزریق چربی یا ژل

ترکیب بوتاکس با تزریق چربی و یا تزریق ژل به طور شایع مورد استفاده است که با کمتر کردن انقباض عضلات از جابجایی ژل و یا چربی جلوگیری می‌کند و باعث زیبایی بیشتر و دوام طولانی تر ژل و یا چربی میگردد. توصیه می شود که بوتاکس حداکثر یک هفته قبل تزریق ژل و یا چربی تزریق شود.

کمک به جراحی بلافاروپلاستی

درمان با تزریق بوتاکس قبل از عمل جراحی بلافاروپلاستی یا همان ترمیم پلک با روش جراحی، باعث شل شدن عضلات حلقوی چشم شده و برآورد درستی از مقدار پوستی که باید برداشته شود به دست میدهد و همچنین باعث انتخاب بهتر محل برش می شود که توسط حاشیه چشم پوشیده شود.

لبخند لثه ای با بوتاکس

انواع مارک بوتاکس

بوتاکس انواع مختلفی دارد ولی نکته مهم این است که بوتاکسی تزریق شود که مجوز وزارت بهداشت و درمان را داشته باشد چون انواع نامرغوب بوتاکس نیز در بازار وجود دارند.

مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارد ولی فقط چند نوع از بوتاکس مورد تایید وزارت بهداشت است.

بوتاکس کره ای

در نوع کره‌ای معمولا دارو بعد از تزریق نیمه ‌عمر کوتاه‌تری دارد و فواصل تزریق‌های بعدی باید در مدت زمان کوتاه‌تری تمدید شوند.

بوتاکس انگلیسی

بهترین نوعی که در حال حاضر در ایران مصرف می‌شود، بوتاکس انگلیسی است.

بوتاکس انگلیسی نیمه‌عمر طولانی‌تری دارد و مدت بیشتری در پوست باقی می‌ماند. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بعضی از انواع بوتاکس ممکن است در بدن فردی نیمه‌عمر طولانی‌تری داشته باشد ولی معمولا پزشک باید در انتخاب نوع بوتاکس و با توجه به نتیجه تزریق‌های قبلی به بیمار کمک کند.

بوتاکس‌های چینی

بوتاکسهای چینی نیز اگر مورد تایید پزشک متخصص باشند برای مصرف مناسب و مقرون به صرفه هستند.اهمیت موضوع در این است که بوتاکسهای تزریقی تقلبی نباشند.

بهترین مارک آمپول بوتاکس

بهترین مارک آمپول بوتاکس

دو مارک اصلی مورد استفاده در دنیا “بوتاکس” و “دیسپورت” هستند که هر دو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می باشند. اما در ایران با توجه به محدودیت‌های موجود، واردات محدودی داشته و بسیار گران قیمت هستند. محصولات کشورهای دیگری چون کره neuronox  است که کیفیت بالایی دارند و عملا مورد استفاده قرار می گیرند و مشکلی ندارند.

 

اگر تصمیم گرفته اید که لبانتان را پروتز کنید این مقاله را بخوانید:

همه چیز درباره پروتز لب

در ویدیو زیر در مورد تزریق بوتاکس بیشتر بدانید:

4.7/5 - (36 امتیاز)
منبع rxlist byrdie

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. ali می‌نویسد

    !!!matlabe montasher shode aslan be soalhaye onvane matlab javab nemidahad

  2. نعیم می‌نویسد

    تا چند ساعت بعد از بوتاکس درد را تجربه می کنیم؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      درد نداره

  3. miss setare می‌نویسد

    سلام من ۱۹ سالمه ابروهامو افتادس میخوام بوتاکس کنم ،آیا عوارض داره؟ب سن من امکان بوتاکس مناسبه؟

  4. سحر می‌نویسد

    سلام خسته نباشید سحر نوری هستم از اورمیه الان چند ماه هست که تار دید دارم ۳بار بوتاکس کردم الان چشمام تار میبینه ممنون میشم راهنماییم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید