عوارض و خطرات ژل های تزریقی

ژل های تزریقی اگر توسط متخصصان و پزشک حاذق تزریق نشود ممکن است مشکلات و خطراتی را همراه داشته باشد که بهتر است بیشتر درباره عوارض و خطرات آن بدانید.

روش های گوناگونی برای رفع چین و چروک وجود دارد که تزریق ژل هم یکی از آنهاست. ژل های تزریقی می توانند، به میزان خوبی خطوط را از چهره شما پاک کنند و راهکاری برای درمان گودی زیر چشم باشند و همچنین چهره شما را شاداب‌تر کنند. چراکه این ژل های تزریقی روی گود افتادگی و چین و چروک چهره شما می‌نشینند.

برای برجسته کردن لب نیز به جز روش‌های برجسته کردن لب با روشهای خانگی با لیوان و یا فلفل، راهکار تزریق ژل لب نیز وجود دارد ولی آیا می‌دانید عوارض تزریق ژل لب چیست؟

اگر شما هم میخواهید تزریق ژل کنید، بهتر است، قبل از هر اقدامی، بدانید که کدام ژل برای شما مناسب‌تر است و چه نوع تزریقی برای شما بهترین  نتیجه و کم‌ترین عوارض را دارد. همچنین بهتر است درباره عوارض و مراقبت های بعد از آن مطالعه کنید و بدانید.

نواحی تزریق ژل در صورت

نواحی تزریق ژل در صورت

با تزریق ژل، بلافاصله حجم از دست رفته به پوست بازمی گردد و چین هایی مانند خطوط لبخند و چین هایی که از کناره های تحتانی بینی در دوطرف شروع شده و تا گوشه های دهان ادامه پیدا می کنند، از بین می رود. همچنین با برخی انواع آن می توان گود افتادگی های زیرچشم یا فرورفتگی های برخی قسمت

 های پوست را کاهش داد. علاوه بر اینها برای افزایش حجم لب، گونه و برای رفع خط اخم که با روش بوتاکس برطرف نمی‌شود هم می‌توان از روش تزریق ژل استفاده نمود.

ژل های تزریقی چگونه عمل می کنند؟

همه پوست های صاف و جوان در یک چیز مشترک هستند و آن اسید هیالورونیک است. این ماده در سلول‌های پوستی هر نقطه از بدن و در همه نژاد ها وجود دارد. اسید هیالورونیک فضای بین الیاف کلاژن و الاستین را پر می‌کند، آب را در پوست نگه داشته و حجم پوست را حفظ می‌کند. با افزایش سن، میزان اسید هیالورونیک موجود در پوست کاهش یافته و بنابراین نهایتاً با شیارها، چین و چروک‌ها و در اکثر مواقع نازک‌تر شدن لب مواجه می شویم.

با تزریق اسید هیالورونیک به پوست، اثرات اسید هیالورونیک طبیعی بیشتر شده و ظاهر و حالت پوست آبدار می‌شود. با پر کردن فرو رفتگی‌های پوستی، چین ها و چروک‌ها به طور قابل توجهی کم شده و یا برطرف می‌شوند. با وجود اینکه بوتاکس هم یک روش تزریقی است و همه ما راجع به عوارض بوتاکس شنیده‌ایم ولی مکانیزم اثر و نوع چین و چروک‌های هدفش به طور کلی با ژل های تزریقی فرق دارد.

ژل های تزریقی چگونه عمل می کنند؟

تزریق کدام ژل خطرناک است

تعدادی از ژل‌های تزریقی عوارض خطرناک و بعضاً غیرقابل جبرانی به همراه دارند. به طور مثال، برخی ژل های تزریقی دائمی در بسیاری از افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده و آنها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. مثلاً عده‌ای از پزشکان می‌گویند در این ژل‌ها از مونومرهای سرطان‌زا استفاده شده است که می تواند خطر سرطان را در افرادی که این ژل را تزریق می‌کنند افزایش دهد.

همچنین برخی افراد دچار حساسیت شده و سیستم ایمنی شان در مقابله با این ماده به مبارزه می پردازد. در بعضی موارد دیگر، این ماده می تواند گرانولوما ایجاد کند. در واقع این عارضه زمانی رخ می‌دهد که ژل سفت شده و باعث ایجاد تورم در صورت شود. بنابراین قبل از تزریق حتما با پزشک تان درباره انتخاب ژل مناسب و استاندارد مشورت کنید.

آیا تزریق ژل عوارضی هم دارد؟

عوارض ژل های تزریقی مستقیماً بستگی به نوع ژل دارد. ژل هایی خوب هستند که در درجه اول بدن به آنها واکنش نشان ندهد و در ثانی به مرور زمان قوام و شکل خود را زیر پوستی که تزریق در آن منطقه رخ داده از دست ندهد.

مثلاً ژل‌هایی هستند که پس از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند اما بعد از گذر چندین سال گلوله گلوله می‌شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، تخلیه آنها از پوست بسیار مشکل است. بنابراین مهم است که مراجعه کننده از پزشک خود نوع و مارک ژل را بپرسد.

البته برخی از عوارض جانبی ژلهای تزریقی، ربطی به کیفیت بد آن ژل نداشته بلکه ناشی از تکنیک غلط تزریق آن است. مثلا اگر منطقه مدنظر برای تزریق به خوبی ضد عفونی نشود و استریل بودن تزریق رعایت نشود، ممکن است در همان محل تزریق عفونت ایجاد شود.

در برخی موارد نیز عوارض کم‌خطر و کوتاه مدتی در ۲ الی ۳ روز اول تزریق نیز به وجود می آید مانند تورم و التهاب در محل تزریق یا حتی کبودی و خون مردگی.

عوارض تزریق ژل لب

عوارض تزریق ژل لب

تزریق ژل لب می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. می‌تواند به بافت لب آسیب برساند

هر زمان که یک ماده خارجی را به بدن خود تزریق کنید، خطر آسیب به بافت وجود دارد. تزریق ژل لب حتی می‌تواند باعث آسیب شدید به بافت و مرگ آن شود.

اگر آماده امتحان کردن اولین تزریق لب خود هستید، حتماً یک پزشک با تجربه را پیدا کنید و درباره همه عوارض جانبی احتمالی آن سؤال کنید.

۲. ممکن است باعث یک واکنش آلرژیک شود

درست مانند هر روش پزشکی دیگری، شما می‌توانید یک واکنش آلرژیک به تزریق لب را تجربه کنید. این اتفاق نادر است، اما به هر حال باید در نظر گرفته شود.

۳. خطر ابتلا به عفونت

با تزریق ژل لب، همچنین در بعضی موارد خطر ابتلا به عفونت یا شاید آسیب رساندن به عصب را داشته باشید. بسیار مهم است که قبل از جراحی در مورد هرگونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید و پزشک خود را از هرگونه شرایط پزشکی موجود آگاه سازید که ممکن است باعث عوارض بعدی شود.

۴. ایجاد زخم از عوارض تزریق ژل لب

هنگامی که پوست اطراف لب مختل شود، می‌تواند باعث زخم شدن لب و اسکار شود. بافت اسکار شکل دیگری از کلاژن است که در یک الگوی ناهمگن رشد می کند و باعث می شود این ناحیه سخت تر شود و از نظر رنگ و بافت قابل توجه تر باشد. رفع جای زخم بیشتر با روشهای جراحی تهاجمی‌تر مانند فاشیا یا پیوند بافت همراه است.

۵. نتایج غیرقابل منتظره

در حالی که پزشک شما قصد دارد انتظارات شما را برآورده کند، ممکن است نتایج تزریق ژل لب برای شما همانطور که امیدوار بودید معلوم نشود. این که آیا لبهای شما بیش از حد پر و کلفت شود، نامتقارن به نظر برسد دقیقا مشخص نیست.

عوارض تزریق ژل گونه

شایع ترین عوارض جانبی تزریق ژل گونه لب شامل واکنش های موقتی در محل درمان مانند حساسیت، تورم، سفتی، برآمدگی، کبودی، درد، قرمزی، تغییر رنگ و خارش است. این عوارض جانبی با سایر روشهای تزریق صورت تقریباً یکسان است.

مدت زمان تاثیر تزریق ژل

مدت زمان دوام ژل های تزریقی در واقع بستگی به نوع ژل دارد. روش و سازوکار تزریق هم تا حد زیادی در دوام ژل تزریق شده تاثیر می‌گذارد به طوری که ممکن است دوام یک ژل در یک شخص با شخص دیگری به میزان چند ماه تفاوت داشته باشد. مثلا ژلی به نام کلاژن یا هیالورونیک در بازار وجود دارد که باید در لایه میانی پوست یا درم تزریق شود. اگر این نوع ژل خیلی سطحی تزریق شود، مدت دوام و اثر آن خیلی کوتاه خواهد شد.

به طور کلی مدت زمان تاثیر انواع ژل‌های تزریقی با برندهای معتبر ساخته شده در جهان بین ۶ ماه تا ۲ سال متغیر است. البته وقتی که گفته می‌شود تاثیر این نوع ژل تزریق شده یک سال است به این معنی نیست که ماندگاری آن در طول یک سال ثابت است، بلکه معمولا در شش ماه اول تزریق تاثیر آن خوب و مثل ماه اول است ولی از ماه ششم- هفتم  به بعد تاثیر آن کم‌رنگ‌تر شده و  تا پایان یک سال اثر آن به طور کامل از بین می‌رود.

تزریق ژل برای چه کسانی ممنوع است

  • زنان در دوران بارداری و یا شیردهی
  • مبتلایان به دیابت که از انسولین استفاده می کنند
  • افرادی که سابقه حمله قلبی دارند
  • کسانی که سابقه بیماری های خود ایمنی همچون آسم و آلرژی دارند
  • مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی شدید مثل لوپوس، روماتیسم و سندرم نفروتیک
  • داشتن سابقه خون لخته شده و ترومبوز وریدهای عمقی
  • مصرف‌کنندگان داروی آسپیرین یا وارفارین
  • کسانی که سابقه سکته مغزی دارند.
  • کسانی که به علت بیماری قلبی داروهای مختلف مصرف می‌کنند

تزریق ژل خط خنده

عوارض تزریق ژل لب

فیلرهای تزریقی امروزه جهت استفاده در نقاط مختلف صورت کاربرد دارند، مانند چین‌های عمیقی مثل خط لبخند که موجب می‌شود چهره فرد جوان‌تر به نظر آید.

برای تزریق ژل خط خنده یک سوزن بسیار نازک استفاده می‌‌شود و ژل به طور مستقیم در دوزهای کوچک، به زیر پوست تزریق می‌شود. این تزریق نتایج فوری دارد، به طور طولانی مدت پوست شما را بهبود می‌دهد و از نظر بهداشتی نیز سالم است.

عوارض تزریق ژل خط خنده

عوارض جانبی تزریق ژل خنده شامل عفونت، برآمدگی، تغییر رنگ یا تغییر رنگدانه است. رایج ترین عوارض جانبی دیگر عبارتند از:

  • کبودی
  • قرمزی
  • تورم
  • درد
  • خارش
4.5/5 - (24 امتیاز)

دکتر گیتا مجیدزاده

پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

تزریق ژل لب اگر با فرم صورت هماهنگی داشته باشد و توسط افراد متخصص انجام شود می تواند تغییرات چشم گیری در ظاهر صورت فرد ایجاد کند. اگر تصمیم گرفته اید که تزریق ژل لب داشته باشید در ادامه ۱۸ نکته ای که باید قبل از تزریق بدانید را برای شما آورده ایم.
اطلاعات تماس با دکتر گیتا مجیدزاده
تلفن تماس:
۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣

پزشک ها متخصص مرتبط

  • پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد

    دکتر گیتا مجیدزاده

    پوست | مو | زیبایی | لیزر موهای زائد
    تلفن تماس:
    ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    زعفرانیه | مقدس اردبیلی | بین پسیان و میدان الف | ساختمان پزشکان ١٠٠ | واحد ۴٠٣
منبع thelist

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. آرزو می‌نویسد

    باسلام
    خدمت پزشک مربوطه،میخواستم ببینم بعد از تزریغ این مواد که از بین میره دقیقا چی میشه قطعا دفع که نمیشه یعنی در بدن پخش میشه ؟سرطان زا هستند؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید