تاثیر جشنواره فیلم فجر بر ذهن شما

جشنواره ها علی الخصوص جشنواره های فیلم، به علت ایجاد تعامل در جامعه می توانند آغاز کننده یک تحول به سمت تغییر نگرش مثبت باشند. جشنواره های فیلم و هنر می توانند سمت و سوی جدیدی به دید و روش زندگی افراد بدهند.

نبض ما– حانیه ایرانخواه

جشنواره های فیلم و هنر قطعا تاثیرات فراوانی بر روی افراد مختلف دارد. تحقیقات نشان می دهد، هنر می تواند افراد را دگرگون کند. در برخی نقاط از هنر به عنوان روش درمانی بیماری ها و مدیریت سلامت استفاده می شود. اما تاثیر آن هنوز بر روی سلامت به طور کامل به اثبات نرسیده است و این به این دلیل است که اثر هنر بر روی فکر و احساس هر فرد متفاوت است.

آیا فیلم می تواند بر سلامت روان فرد تاثیر بگذارد؟

هنر آن چیزی است که ابتدا آن را حس می کنیم و سپس در رابطه با آن می اندیشیم. هنر می تواند باور های غلط، مشکلات اجتماعی را به چالش بکشد و جهان متفاوتی در ذهن ما اینجاد کند. اما سوال اینجاست جشنواره های عمومی چه تاثیری روی تک تک افراد می گذارند؟

همه ی افراد جامعه به اجماع رسیده اند که فیلم باعث تغییر نگرش فرد می شود. این تغییر نگرش می تواند تغییر در سلامت روان از جمله حس همدردی، درک متقابل را در فرد افزایش دهد البته این موضوع در فیلم هایی که علاوه بر بعد سرگرمی، بعد آموزشی هم دارند، صدق می کند. اما آیا فیلم می تواند به طور گسترده بر سلامت روان فرد تاثیر بگذارد؟

حتی این جشنواره های می توانند بر شغل و سطح دانش فرد تاثیر بگذارند و راه زندگی وی را تغییر دهند. با توجه به تک تک فریم ها و لغاتی که در فیلم استفاده می شود، تغییر در وی نیز متفاوت است. برخی از زیرمجموعه های هنر تاثیر بیشتری روی افراد می گذارند مثلا ژانر کمدی و موسیقی می تواند بر روی سلامت روانی جامعه تاثیر بسزایی بگذارد. برای اطلاع از این تاثیر باید نظرات همه اقشار جامعه در نظر گرفته شود.

جلوگیری از بیماری های روانی با دیدن فیلم

بحث و تبادل اطلاعات در جشنواره های هنری، نقد هایی که بعد از دیدن فیلم انجام می شود، همه و همه از منزوی شدن جامعه جلوگیری می کند و این خود از بیماری های روانی همچون افسردگی پیشگیری می کند.

اگر سطح سواد سلامت روان در جامعه با این جشنواره ها بالا رود، بهتر می توانند به تجزیه و تحلیل اطلاعات پردازند و در نتیجه اقدامات جمعی، فردی و سیاسی در جهت توسعه سرمایه اجتماعی و توانمندسازی جامعه برای بهبود اوضاع سلامت جامعه بیشتر می شود. پس به این نتیجه می رسیم سواد در حوزه سلامت روان به اندازه سواد خواندن و نوشتن برای بهبود و پیشرفت جوامع اهمیت دارد.

یکی از اهداف بهبود اوضاع سلامت تاثیر بر روی عوامل اجتماعی، فردی و محیطی است تا بستر شکوفا شدن سلامت در جامعه به طور گسترده فراهم شود. تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است محدود به یک کشور خاص و در یک مدت کوتاه بوده است اما برای دیدن تاثیرات طولانی مدت باید تحقیقات گسترده تر و با مدت زمان طولانی تری انجام شود. در این تحقیقات تاثیرات کوتاه مدت و آنی بررسی شده است اما تاثیرات بلند مدت هم باید بررسی شود.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید