با فرزندان ناسازگار خود چه کنیم؟

والدین باید دقت کنند که باید با فرزندان ناسازگار و ناهنجاری رفتاری آنان زودتر برخورد کنند و از روان‌پزشکان کودک و نوجوان کمک بگیرند و درصدد اصلاح رفتارش برآیند زیرا چنین رفتارهایی باید حتما کنترل شوند.

والدین باید با فرزندان ناسازگار خود گفت‌وگوی مفید و موثری داشته باشند. در یک خانواده موفق در طول روز حدود 1500 کلمه رد و بدل می‌شود ولی در یک خانواده ناموفق 150 کلمه. دوست بودن با فرزندان و داشتن ارتباط نزدیک با آنها سلامت روان را تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

با فرزندانتان فقط گفت‌وشنود کنید

نیازی نیست همیشه نتیجه بگیرید. به کودکان ناسازگار فرصت بدهید خودشان را تخلیه کنند و با آنها همدلی کنید. بین همین صحبت‌هاست که متوجه می‌شوید آنها چه برداشتی از موضوع‌های پیرامون خود دارند. گفت‌وشنود نباید بیش از 45 دقیقه طول بشکد زیرا قطعا به جنگ و جدل کشیده خواهد شد. اگر صدا از حد معمول بالاتر رفت به سرعت گفت‌وشنود را خاتمه دهید. این موضوع در گفت‌وشنودهای بین همسران نیز باید رعایت شود.

مشکلات را به فرزندان انتقال ندهید

هر چقدر هم در زندگی‌تان مشکل دارید، سعی کنید آنها را به فرزندانتان انتقال ندهید. همیشه اعتماد به‌نفس را در آنها بالا ببرید. خودباوری بدون اعتماد به‌نفس غیرممکن است. چنین افرادی یاد می‌گیرند که چگونه به خودشان احترام بگذارند و مراقب جسم و روانشان باشند.

برایشان الگوسازی کنید

ایجاد الگوسازی در جامعه به‌وسیله مسوولان نیز بسیار مهم است. رونالدو، فوتبالیست مشهور دنیا با این شعار که: «تاتو نمی‌کنم زیرا می‌خواهم خون بدهم.» الگوی بسیار خوبی برای نوجوانان و جوانان است. ما هم باید با کمک افراد سرشناس در کشورمان الگوهای این‌چنینی بسازیم.

تقویت خودپنداری

خودپنداری را باید تقویت کرد؛ اینکه من خانواده خوبی ندارم، تصویر بدی از من می‌سازد که خودپنداری را تضعیف می‌کند.

مسئولیت پذیری

وقتی افراد آموزش ببینند که می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، مسوولیت کارهای خود را نیز برعهده می‌گیرند.

ایجاد نشاط

از هر عاملی که نشاط را تخریب می‌کند، اجتناب کنید. فرزندانی که در این محیط‌ها قرار می‌گیرند از خانواده فاصله می‌‌گیرند، ناسازگار می شوند و احتمال پیوستنشان به گروه‌های بزهکار زیاد است. از مهم‌ترین مواردی که نشاط را می‌گیرد، فکر منفی است. منفی فکر نکنید و آن را به فرزندانتان هم انتقال ندهید.

ایجاد علاقه به همنوع، پرندگان، حیوانات و… را از همان دوران کودکی به فرزندانتان آموزش دهید. این عشق در کودک، سازنده عشق به خدا و عشق به خود خواهد شد.

منبع: هفته نامه سلامت
 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم