درمان دارویی بیماری پیرونی

بیماری پیرونی یک بیماری التهابی است که تغییراتی بر روی آلت تناسلی مردان ایجاد می کند.

در مطلب قبل به بررسی علائم و نشانه های بیماری پیرونی پرداخته شد و اشاره شد که از زمانی که پزشک فرانسوی ژیگو دلا پیرونی، که پزشک پادشاه لویی پانزدهم هم بود انحنای آلت تناسلی را مطرح کرد، دانشمندان از علل مختلفی که می تواند منجر به این اختلال شود بهت زده شدند. امروزه نیز محققان معتقند فاکتورهای زیادی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. محققان معتقدند در موارد حاد و ناگهانی بروز این بیماری بیشتر به علت صدمه به آلت تناسلی و یا داشتن رابطه جنسی پرخطر( به عنوان مثال گیر کردن آلت تناسلی) رخ می دهد.

به گزارش نبض ما، بیماری پیرونی این بیماری به دو نوع تقسیم می شود. نوع اول نوع التهابی حاد مزمن که بین ۶ تا ۱۸ ماه طول می کشد و باعث درد و انحنای آلت تناسلی در مردان و تشکیل ندول می شود. نوع دوم که نوع مزمن است و باعث ایجاد پلاک های سفت بر روی آلت تناسلی، انحنای آلت تناسلی و اختلال نعوظ می شود.

گاهی اوقات علائم بیماری پیرونی با گذشت زمان از بین می روند. به عنوان مثال حدود ۱۳ درصد بیماران بعد از یک سال به بهبودی کامل می رسند. در ۴۰ درصد بیماران علائم هیچ تغییری نمی کند و در ۴۰ تا ۴۵ درصد باقی مانده نیز علائم و بیماری شدید تر می شود. به همین دلیل پزشکان درمان های غیر جراحی را در یکسال اول بیماری توصیه می کنند. اگر بیمار فقط پلاک هایی در آلت تناسلی خود حس کند و درد و مشکل جنسی برای وی ایجاد نشود، پزشکان معمولا فقط از بدتر شدن و یا تبدیل شدن به بیماری مزمن دیگر جلوگیری می کنند. درمان دارویی نیز در برخی بیماران تجویز می شود، اما این داروها عوارضی به همراه دارند.

درمان دارویی

با توجه به کم بودن اطلاعات در بیماری پیرونی برخی داروها در حال بررسی بیشتر هستند. به عنوان مثال:

ویتامین E

ویتامین E یک درمان محبوب برای مراحل ابتدایی بیماری است، چون عوارض جانبی کمی دارد و ارزان است. مطالعات از سال ۱۹۴۸ به بعد نشان می دهد ویتامین E در کاهش انحنای آلت تناسلی و سایز پلاک های موجود در آلت تناسلی موثراند. تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

پتاسیم پارا آمینوبنزوات

یک داروی محبوب در اروپای مرکزی است که مطالعات نشان داده است در درمان این بیماری نیز موثر است. قیمت این دارو بالا است و نیاز به استفاده به مدت سه تا شش ماه است. از عوارض این دارو مشکلات گوارشی گزارش شده است.

تاموکسیفن

یک داروی غیر استروئیدی و ضد استروژن است که برای درمان تومورهای دسموئید که شباهت زیادی به بیماری پیرونی دارد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این دارو برای درمان بیماری در مراحل اولیه موثر است. این نکته قابل توجه است که این تحقیقات بر روی تعداد کمی از مبتلایان به بیماری پیرونی انجام شده و کنترل طولانی مدت بر روی بیماران انجام نشده است.

کلشیسین

این دارو که یک داروی ضد التهابی است نیز در درمان بیماری پیرونی موثر است. متاسفانه در ۵۰ درصد بیماران به علت ناراحتی های معده و روده مصرف این دارو توسط بیماران قطع می شود.

تزریقات

تزریق دارو به پلاک های آلت تناسلی یکی دیگر از روش های درمانی بیماری پیرونی است که خود ضایعه را هدف قرار نمی دهد و و در مقایسه با جراحی ها ریسک کمتری دارد. در این روش درمان تزریقی، دارو با یک سوزن کوچک بعد از بیهوشی به پلاک های آلت تناسلی تزریق می شود. این روش برای افرادی که در مراحل اولیه بیماری به سر می برند و از عمل های جراحی هراس دارند مناسب است.

وراپامیل

تحقیقات نشان داده است وراپامیل برای کاهش ضایعات و انحنای آلت تناسلی و بهبود عملکرد جنسی موثر است. این دارو برای مردانی که پلاک های غیر کلسیفه دارند یا انحنای آلت آن ها کمتر از ۳۰ درجه است مناسب است.

اینترفرون

اینترفرون یک داروی ضدویروسی و ضدتکثیری است که برای درمان بیماری پیرونی نیز به کار می رود. تحقیقات نشان داده است این دارو برای کاهش درد، انحنا و پلاک های آلت تناسلی و بهبود عملکرد جنسی مناسب است.

سایر درمان ها

گزارش های مختلفی مبنی بر درمان های مختلف برای بیماری پیرونی وجود دارد اما صحت و اثر آن ها به صورت علمی ثابت نشده است. درمان هایی مانند اشعه درمانی، وراپامیل موضعی و یونتوفورزیس، فرستادن یونهاى نمک محلول به داخل بافت از طریق جریان الکتریکى به عنوان درمان های جایگزین هستند که باید از نظر بالینی بررسی شوند. تحقیقات نشان می دهد امواج شوک با انرژی بالا برای شکستن سنگ کلیه می تواند برای بیماری پیرونی نیز موثر باشد. 

جراحی

جراحی معمولا هنگامی که آلت تناسلی دفرمه می شود و فرد رضایت جنسی خود را از دست می دهد توصیه می شود. معمولا ۶ تا ۱۲ ماه اول برای بیماران توصیه نمی شود تا پلاک ها کاملا تثبیت شود. سونوگرافی هم برای تشخیص دفرمگی آلت تناسلی استفاده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از جراحی ۲۴ تا ۴۸ ساعت باید پانسمان فشاری برای جلوگیری از خونریزی استفاده شود. معمولا بیماران در همان روز یا روز بعد مرخص می شوند. داروهایی برای مقابله با نعوظ برای بیماران تجویز می شود. آنتی بیوتیک هم بین ۷ تا ۱۰ روز برای رفع عفونت استفاده می شود. داروی مسکن نیز برای کاهش درد استفاده می شود. بیمار اگر درد و یا عارضه ای در آلت تناسلی بعد از عمل جراحی نداشته باشد می تواند بعد از ۶ تا ۸ هفته رابطه جنسی داشته باشد.

ترجمه:حانیه ایرانخواه

 این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است .
4/5 - (17 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. آشنا می‌نویسد

    با سلام و سپاس برای زمان و دانشی که در اختیار ما قرار میدین ازتون راهنمایی میخوام:
    در کمتر از یک سال پیش من هنگام رفتن به توالت و لمس آلت برای تخلیه کامل ادرار متوجه وجود ۳ گره در آلتم شدم که نزدیکترین اونها با فاصله یک سانتی متر از بدن بیشتر حس میشد و ۲ گره دورتر بسیار کوچکتر بودن؛ بعدا در هنگام زناشویی و نعوذ آشکار شد که گره بزرگتر باعث کجی آلت حدود ۲۰ درجه به چپ و ۲ گره بعدی به ترتیب بالا و راست(با زاویه خیلی کم) میشدن. بعد از کمتر از ۲ هفته از قسمت گره اول آلت به سمت پایین کج شد و اون قسمت کمی باریکتره.بعد از چند ماه این ۳ گره از بین رفتن و گره جدید و بزرگتری که با فشار و لمس آلت راحت تر حس میشه با فاصله ۳ سانتی متر از نوک آلت پیدا شد که هنگام نعوذ آلت رو حدود ۲۵ درجه به سمت راست کج میکنه و باعث کمی درد و ناراحتی به ویژه در ابتدای نعوذ و هنگام انزال میشه که البته استفاده از کاندوم هم کمی ناراحت کننده شده.بقیه گره ها از بین رفتن و فقط محدوده ی وجودشون کمی آلت نا متوازن شده که زیاد به چشم نمیاد ولی این آخری چند ماه هست که دوام داره و نگرانی رو بیشتر کرده, موقع نعوذ بزرگتر لمس میشه و فشار دادنش دردناکه و نوک آلت احساس ناراحتی میکنم.با تمام تفاسیری که در متن اصلی این صفحه ذکر شده و مقایسه با بقیه شرایطی که دارم مشخصه دچار بیماری “پیرونی” هستم که به یاد میارم چند هفته قبل از ایجاد گره ها تصادفا هنگام زناشویی و حرکت ناگهانی و فشار به آلت و کمی احساس درد علت هم واضح هست. متاسفانه امکان مراجعه به پزشک ندارم(به جز خجالت که با دید یک آدم امروزی مشکلی نیست ولی شرایط مالی و ذهنی مربوط به کار و …) بهترین اقدام یا حداقل کمترین رفتار و درمان چی هست؟ من ۳۹ ساله و صاحب یک فرزند هستم و در مورد ظاهر آلت و زناشویی هیچ مشکلی با همسرم ندارم ولی ترس از پیشرفت یا دوام بیماری و احساس خودم(کمی حس درد و گرفتگی در محدوده گره) باعث آزار پیش رونده شده.البته این رو هم ذکر کنم که رگهای روی دست من برجسته و گاهی به حالت گلوله ای در برخی جاها دیده میشه که شاید ربطی به بیماری نداشته باشه و رگهای روی کیسه بیضه هم در برخی جاها نزدیک پوست به شکل دانه ها یا حباب های پر از خون و بسیار ریز(حدود نیم یا کمتر میلی متر) به تعداد حدود ۲۰ عدد دیده میشه.
    باز هم سپاس

  2. سعید می‌نویسد

    با سلام من در هنگام نعوظ دیدم که سمت راست الت کمی تو رفتگی ایجاد شده بعد که چک کردم یه دونه ی ریز مشاهده کردم که درون الت قرار داره و با دست میشه پیداش کرد به دکتر مراجعه کردم گفن که پلاکته ولی هیچ دردی ندارم دکتر ویتامین e و قرص chicoridin رو تجویز کردن ایا درمان میشه با دارو ؟

    1. آشنا می‌نویسد

      چند وقته که شما متوجه مشکلتون شدین و چه مدته تحت درمان هستین؟

      1. سعید می‌نویسد

        الان ۱۱ ماه میگذره ولی هیچ تغیری نکرده نه درد دارم نه چیزی حس میکنم بهتر هم شده ولی همون ویتامین e و chicoridin رو در ۱ ماه اول استفاده کردم فقط به نظرتون چیکار کنم

  3. میلادیا می‌نویسد

    سلام هزینه عمل جراحی پیرونی چقدر می‌باشد

  4. بیمار پیرونی می‌نویسد

    با سلام
    من بیماری پیرونی دارم حدود یکسال قبل متوجه شدم و به دکتر مراجعه کردم به من ویتامین ای و قرص پابا تجویز کردند ولی بعد از تحقیق دیدم که این بیماری درمانی ندارد و مصرف دارو را ادامه ندادم
    ولی بعد از مدتی خود بخود بیماری من از بین رفت
    حدودا شش ماه مشکلی نداشتم ولی جدیدا دوباره بیماری پیرونی گرفتم
    در این دو بار مبتلا شدن به بیماری هر دو بار قبل بیماری ویتامین د ۵۰۰۰۰ در چند نوبت مصرف کرده بودم
    احساس میکنم ویتامین د با جذب کلسیم باعث بوجود آمدن و یا تشدید بیماری میشود از دوستان عزیز میخوام در صورت داشتن بیماری یا سابقه بیماری ویتامین د را با احتیاط مصرف کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید