دندان شکسته را چگونه به پزشک برسانیم؟

یک متخصص درمان ریشه دندان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: بهترین زمان برای رساندن دندان شکسته و یا کنده شده به دندانپزشک جهت ترمیم و پیوند نیم تا یک ساعت پس از حادثه و با شرایط خاص است.

به گزارش نبض ما، دکتر محمد اثنی‌عشری در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به اینکه دندان هایی که بر اثر حوادثی از قبیل تصادفات، زمین خوردن، نزاع و درگیری، شکسته و یا از جا درآمده قابل ترمیم است، افزود: برای اینکه دندان شکسته و آسیب دیده ترمیم شود باید این نکته را درنظر داشت که دندان تا زمان رساندن فرد آسیب دیده به دندان پزشک باید در محیط مرطوب قرار گیرد. برای این منظور اگر دندان در خاک افتاده باشد بهتر است با آب کم فشار شسته و یا در غیر این صورت در محلول شیر قرار داده شود. و یا در صورتی که با دندانپزشک تماس گرفته شود.

وی تاکید کرد: توصیه می شود تا زمان رسیدن به پزشک، دندان را در جای خود قرار داده و اطراف آن با گاز استریل نگه داشته شود، این کار به منظور حفظ رطوبت لازم برای دندان است، برخی افراد به اشتباه دندان را در دستمال کاغذی قرار می دهند، این کار باعث جذب آب بافتهای دندان توسط دستمال کاغذی شده و احتمال موفقیت در پیوند دندان را کاهش می دهد.

وی افزود: دندان ها در کودکان زیر ۱۲ سال بیشتر به خاطر زمین خوردن و نسج نرم تر به طور کامل کنده می شود و در بزرگسالان به دلیل بافت محکمتر و استخوان بندی کامل تر شکسته می شود، آنچه مهم است نحوه نگهداری دندان پس از حادثه است.

دکتر اثنی‌عشری با اشاره به اینکه سن بیمار نیز در پیوند دندان شکسته شده، مهم است افزود: علاوه بر این برای پیوند دندان شکسته و آسیب دیده دو عامل زمان مراجعه به دندانپزشک و  نحوه نگهداری دندان مهم تر است، اگر این دو مورد رعایت شود دندان آسیب دیده را می توان پیوند داد و ترمیم کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید