چرا از بیهوشی هنگام جراحی می ترسیم؟

 معمولا وقتی سر و کار ما به بیمارستان می افتد ترس وجود ما را فرا می گیرد، مخصوصا زمانی که اطلاعی در مورد بیماری و جراحی نداشته باشیم. یکی از این ترس ها، ترس از بیهوشی است. آیا در هنگام بیهوشی حرف می زنم؟ بعد از بیهوشی بیدار می شوم؟ این ها سوال هایی است که همیشه ذهن بیماران را درگیر می کند.

نبض ما در ادامه اطلاعاتی در زمینه بیهوشی ارائه می دهد تا به همه نگرانی ها و سوال هایی که افراد در ذهن خود مرور می کنند پاسخی منطقی ارائه دهد. سوال هایی همیشه در ذهن ما وجود دارد که در ادامه به بررسی این سوال ها می پردازیم.

من دوست ندارم کنترلم را از دست دهم

این یک ترس فراگیر است. برخی افراد به خاطر این ترس، بیهوشی موضعی و حتی عدم استفاده از داروهای بیهوشی را انتخاب می کنند. برای درمان این نگرانی باید علت آن مشخص شود. یکی از علل آن می تواند ترس و خجالت از حرف ها و حرکات زشت و ناخواسته در هنگام بی هوشی باشد. بعضی هم از این که دیگر به هوش نیایند می ترسند. برای رفع این ترس حتما باید یک محیط آرام و امن برای بیمار فراهم شود.

من از بیهوشی کامل می ترسم

به گزارش نبض ما، برخی می گویند از بیهوشی کامل بیزارند و دوست دارند فقط به خواب سبک روند. این کار با آرام بخش و داروهای ضد درد ممکن می شود. این کار برای برخی امور مانند بخیه زدن، آندوسکوپی و رفع جراحت های پوستی با وارد کردن کاتترهای بلند به شریانها و وریدها صورت می گیرد. در این روش پزشک هنگام جراحی با بیمار صحبت می کند و او باید پاسخ دهد تا بیهوشی کامل رخ ندهد. اگر بیمار قادر به پاسخگویی نباشد مقدار داروها زیاد بوده است و ممکن است مشکلات تنفسی رخ دهد.

آیا به بیهوشی حساسیت دارم؟

هیچ کسی به خود بیهوشی حساسیت ندارد و منظور از حساسیت ، همان عوارض جانبی داروهای بی هوشی مانند تهوع شدید، استفراغ، اضطراب، دو بینی، درد عضلات، و غیره است. در کل ۱۵ نوع داروی مختلف برای بیهوشی وجود دارد. با این وجود ممکن است شما فقط به یک دارویی که برای بی هوشی مصرف می شود حساسیت داشته باشید که معمولا این حساسیت در داروهای شل کننده عضلات رخ می دهد. البته داروهای جدید شل کننده عضلات مانند قبل حساسیت زا نیستند. علاوه بر این فرد ممکن است به داروهای آنتی بیوتیک ، مرفین و داروهای بیحس کننده موضعی نیز حساسیت داشته باشد.

آیا ممکن است در برابر بیهوشی ایمن باشم؟

به گزارش نبض ما، پاسخ بیماران مختلف به داروهای بیهوشی متفاوت است. دوز بی هوشی در هر بیماری باید با توجه به سن، جنسیت و وزن بیمار تجویز شود. متخصص بیهوشی با توجه به همه ی عوامل دوز داروی بیهوشی را تجویز می کنند.

افرادی که از الکل و مواد مخدر استفاده می کنند باید دوز بالاتری از داروهای بیهوشی دریافت کنند زیرا ممکن است آنزیم های کبد آن ها از کار افتاده باشد. افراد چاق باید دوز بیشتری داروی بیهوشی دریافت کنند زیرا چربی های بدن آن ها مانند اسفنج دارو را جذب می کند.

آیا در هنگام بیهوشی حرف می زنم؟

این اتفاق بسیار نادر است اما در در برخی موارد بیماران خیلی کم هنگام بیهوشی صحبت می کنند و این اتفاق معمولا قبل از عمل کامل رخ می دهد.

آیا باید تنقیه کنم؟

تنقیه به جز در نوزادان معمولا توصیه نمی شود. تنقیه در هنگام بیهوشی لازم نیست مگر اینکه در جراحی مورد نظر تنقیه لازم باشد مانند جراحی های روده و اطراف آن. تخلیه بی اختیار ادرار هم ممکن است در هنگام بیهوشی اتفاق بیفتد به همین منظور از بیماران تقاضا می شود حتما قبل از بیهوشی مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنند. در برخی از جراحی ها لازم است که مایعات به صورت وریدی تزریق شود که برای این بیماران سوند گذاری در طول جراحی انجام می شود.

آیا ممکن است قلب من در هنگام بیهوشی بایستد؟

ایست قلبی ممکن است در انواع جراحی ها رخ دهد اما به ندرت به علت بی هوشی اتفاق می افتد. ایست قلبی علل مختلفی مانند مصرف بیش از حد داروهای بیهوشی، فشار خون پایین، و نرسیدن اکسیژن به بدن دارد. گاهی اوقات به علت مصرف سوکسامتونیوم که داروی شل کننده عضلات است ضربان قلب بیمار پایین می آید (در کودکان بیشتر اتفاق می افتد) اما با تجویز آتروپین دوباره به حالت اولیه باز می گردد. در کل ایست قلبی معمولا قبل از رخ دادن علائمی دارد که توسط متخصص بیهوشی تشخیص داده شده و کنترل می شود.

ممکن است در حین بیهوشی بیدار شوم؟

بسیار بعید است که بیمار در هنگام بیهوشی بیدار شود، اما ممکن است. در افرادی که بیداری در حین عمل را تجربه کرده اند این تجریه را کوتاه، مبهم و بدون درد می دانند و آن را در ابتدا و انتهای بیهوشی حس کرده اند. اما تجربه هوشیاری کامل در بیهوشی، خیلی خیلی کم است که در این شرایط فرد به علت شل کننده های عضلات و درد قادر نیست تکان بخورد.

در علم امروز روش های زیادی برای تشخیص دوز بی هوشی استفاده می شود و در نتیجه بیداری در هنگام جراحی هم به ندرت رخ می دهد. یکی از این وسیله ها مانیتور BIS است. ممکن است افراد کابوس و خواب هایی در هنگام بیهوشی ببینند و آن را بیداری در هنگام بی هوشی تلقی کنند که این کاملا اشتباه است. افرادی که بیدار شدن در هنگام بیهوشی را تجربه می کنند واکنش هایی مانند کابوس، ناتوانی در خواب و دیگر اختلالات خواب، اضطراب، حملات پانیک(هراس) و افسردگی بعد از عمل را تجربه می کنند. تنها راه کمک به این افراد کمک به غلبه بر پریشانی روانی شدید آن هاست و دلیل این پریشانی باور نکردن حرف بیمار مبنی بر بیداری هنگام بیهوشی است.

بعد از بیهوشی بیدار می شوم؟

ترس بیدار شدن بعد از عمل در انواع جراحی های مختلف دیده می شود. برای بیماران داروهای آرام بخش و مسکن تجویز می شود و به همین علت بعد از عمل جراحی به طور کامل به هوش نیستند. این داروها مانع بیدار شدن بیمار نمی شوند. بیدار نشدن بعد از عمل می تواند به علت آسیب های مغزی، اثر مستقیم عمل جراحی بر روی مغز، نرسیدن خون یا اکسیژن کافی به مغز، و یا یک اختلال بزرگ شیمیایی در بدن، مانند عملکرد بسیار کم تیروئید رخ دهد. اما احتمال مرگ به علت بیهوشی خیلی خیلی کم است. پس جای نگرانی نیست چون متخصص بیهوشی به طور مداوم فشار خون و میزان اکسیژن در خون شما را کنترل می کند و نظارت دائمی بر دی اکسید کربن و اکسیژن به تشخیص سریع تر مشکلات و پیشگیری از آن ها کمک شایانی می کند.

نبض ما: این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی دارای بورد تخصصی بیهوشی و درد از دانشگاه شهید بهشتی بازبینی و تایید شده  است.
4.3/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ... می‌نویسد

    سلام خسته نباشید آیا کمبود وزن و لاغری مانعی برای عمل بینی هست؟ در ضمن ۱۹ سالمه

    1. ناشناس می‌نویسد

      خیر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید