عشق و تاثیر آن بر سلامتی بدن

تحقیقات نشان داده، عشق ورزیدن اثرات شگفت آوری روی بدن انسان می گذارد. عشق ورزیدن همان مواد شیمیایی را در مغز آزاد می کند که کوکائین؛ و بخش های مربوط به لذت در مغز که تحریک می شوند

گردآوری – نبض ما

عشق واقعاً کور است و باعث می شود شما طرف مقابل را بهتر ببینید. هم چنین هورمون اوکسیتوسین که موقع عشق ورزیدن ترشح می شود، می تواند باعث شود افراد بیش تر دروغ بگویند. دانشمندان این هورمون را به گروهی از داوطلبان تزریق کردند و متوجه شدند، احتمال حقه زدن آن ها موقع بازی بیش تر از بقیه می شود.

عشق و نفرت و تغییرات فیزیولوژیک بدن

محققان برای مدتهای طولانی بر این گمان بودند که احساسات با طیف گسترده ای از تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط است اما اکنون محققان دانشگاه تورکو نشان داده اند که حالات احساسی صرف نظر از فرهنگ فرد با حسهای خاص مرتبط هستند. این پژوهش بطور بصری نشان داده که فرد دل شکسته واقعا درد را در سینه خود حس می کند، افراد غمیگن در اندام خود ضعف داشته یا افراد شاد، این حس را در تمام بدن خود گسترش می دهند.

احساس عشق باعث ایجاد تب وتابی در همه بخشهای بدن فرد بجز زانوهایش می شود. اندوه باعث احساس ضعف در ماهیچه ها شده و فرد آگاهی بیشتری در مورد فعالیت قفسه سینه و قلب خود پیدا می کند. افسردگی نیز باعث ایجاد ضعف در فرد شده، در حالیکه حس تنفر در گلو و سیستم گوارشی حس می شود. احساسات اولیه مانند خشم و ترس باعث افزایش حس در بخش بالایی سینه شده که دلیل آن می تواند آماده شدن ناخودآگاه انسان برای جنگ باشد.

محققان در این پژوهش به 700 داوطلب فیلمهایی را نشان داده و داستانهایی را خواندند که برای ایجاد احساسات خاص طراحی شده بودند. سپس به آنها طرحهایی از بدن داده شد تا بخشهایی را که فعالیت بیشتر یا کمتری را در آنها حس می کردند، رنگ کنند. نتایج این پژوهش در فرهنگهای مختلف یکسان بود؛ عشق تا انگشتان شصت پای فرد حس شده و شادی کل بدن را با این احساس می پوشاند.

به گفته محققان، این احساسات فیزیکی می تواند زیربنای چگونگی بیان احساسات فرد باشد. نتایج این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

عشق و قلب سالم

داشتن یک رابطه عاشقانه و سالم برای قلب خوب است، البته معلوم نیست دقیقا چرا. این امر ممکن است به این دلیل باشد افرادی را نزدیک و سالمی را با همسرشان دارند، کمتر سیگار می  کشند، از لحاظ جسمی فعال تر هستند و با احتمال بیشتری زندگی شان یک ساختار اجتماعی کاملا تکامل یافته دارد.

به گفته پژوهشگران یک نظریه در این مورد این است که افرادی که دارای چنین رابطه ای هستند، ممکن است دچار تغییرات عصبی- هورمونی شوند که اثرات مثبتی بر روی بدن از جمله بر دستگاه قلبی – عروقی داشته باشد. سطح برخی از هورمون ها در بدن بسته به میزان استرس و اضطراب فرد متفاوت است. گرچه این نظریه ثابت نشده است، اما نظر بر این است که قرار داشتن در چنین رابطه ای ممکن است اثرات مثبتی بر بر دستگاه قلبی- عروقی در درازمدت بگذارد.

در واقع بررسی ها نشان داده اند که استرس کشنده است و تنهایی مرگبار و از دست دادن یک فرد محبوب به معنای واقعی کلمه “قلب را می شکند.”

تعارض یا منفی گرایی در یک رابطه خطر ابتلا به بیماری های عروق کورونر قلب را می افزاید. در یک بررسب که بنیاد قلب و سکته مغزی کانادا انجام داد مشخص شد که افرادی دارای روابطی ناشاد با همسرشان هستند، هنگامی که با او هستند، به طور مداوم فشارخونشان بالا است. در حالیکه افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون در حد ملایم مبتلا هستند، و رابطه ای عاشقانه و حمایت کننده باهمسرشان دارند، هنگام بودن به همراه او کاهش فشار خون نشان می دهند.

مزیت های سلامتی و تندرستی حاصل از وجود عشق

محققان میزان گلوکز خون یک سری از افراد را پیش از آن که به معشوق یا شریک شان فکر کنند اندازه گرفتند  و دریافتند که ۱۰ تا ۲۵ دقیقه بعد از فکر کردن به معشوق یا شریک شان میزان گلوکز خونشان بالا رفت.

در اولین روزهای آشنایی ممکن است باشگاه نروید، برای آن که وقت بیشتری با طرف مقابل تان سپری کنید. زوج هایی که رژیم غذایی و ورزش مشترک انجام می دهند فرصت بهتری برای دستیابی به موفقیت های طولانی مدت دارند.

عشق میزان درد در انسان را کاهش می دهد. هم چنین رابطه جنسی زیاد با همسرتان که دوستش دارید (3 یا 4 بار در هفته)، در درازمدت می تواند جلوی چروک شدن پوست را بگیرد و شما را 10 سال جوان تر نشان دهد؛ البته به این شرط که شریک زندگی تان تغییر نکند و رابطه بلندمدتی با او داشته باشید.

محققان دانشگاه پزشکی اوهایو طی تحقیقی، با استفاده از پایه های مکنده رپی بدن زوج های متأهل جراحت های مختصری ایجاد کردند. بعد به تماشای برخورد آن ها نشستند. آن هایی که با عشق بیشتر سعی کردند جراحت شان خوب شود، نسبت به آن هایی که حالت خشونت بیشتری به هم داشتند تا ۶۰ درصد زودتر خوب شدند.

دیدن دیگران در حالی که پر از عشق و محبت هستند یا به هم توجه می کنند می تواند میزان جنگ و جدل های ذهنی شما را کم کرده و باعث شود با یک محرک – مثلا دیدن یک صورت عصبی یا ترسناک- کمتر برافروخته یا تحریک شوید.

میزان مرگ و گیر زودهنگام در مردان و زنان متأهل نسبت به افراد مجرد حدود ۲۴ درصد کمتر است. اما وجود عشق رمانتیک تنها راه برای افزایش طول عمر است: هر نوع حمایت قوی و بالای اجتماعی می تواند به کاهش خطر مرگ و میر بینجامد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید