برای درمان ترک لب چه کنیم؟

در هوای خشک خصوصاً فصول پاییز و زمستان در اماکنی که از گرمای مرکزی استفاده می شود، رطوبت سطح لب ها تبخیر می شود و باعث ایجاد ترک لب می شود.

گردآوری- نبض ما

با تبخیر آب سطح لب، رطوبت بیش از پیش کاهش می یابد، لذا نیاز بیشتری برای مرطوب ساختن مجدد لب ها احساس می شود. همچنین گاهی ترک لب و شکاف همراه با درد و خونریزی آشکار می شود.

دلیل اصلی ترک لب را کمبود آب بدن، نبودن لایه چربی بر لب و رژیم غذایی نامتعادل است. آلودگی ها و عوامل محیطی از جمله آلودگی و گرد و غبار، اشعه آفتاب، گرما و سرما، انواع غذاها و لوازم آرایشی و حتی برخی بیماری های تب دار داخلی، این عضو حساس بدن را مستعد خشکی و ترک خوردگی می کند.

علل اصلی ایجاد ترک لب

در ادامه به بررسی علل شایع ایجاد  ترک لب می پردازیم.

آب و هوا

تابش خورشید، اگر از لب محافظت نکنید، می تواند باعث تبخیر رطوبت آن و خشکی شود. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا کمتر است، بیشتر خودش را نشان می دهد؛ البته وجود بادهای خشک هم در این مسئله نقش دارد. نه تنها گرما بلکه سرما هم می تواند لبهای شما را خشک و ترک خورده کند، بخصوص در مناطقی که سوز بادهای سرد زمستان بیشتر است.

لیسیدن لب

لیسیدن لب یا خیس کردن آن با زبان، برخلاف آنچه به نظر می رسد، باعث خشکی و ترک لب می شود چراکه بزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث تبخیر بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می شود.

از دست دادن آب بدن

یکی از علامتهای کم شدن آب بدن، خشکی لب است. در کسانیکه گرما زده شده اند یا به علت اسهال آب زیادی از دست داده اند، با مشاهده شدت خشکی لب می توان پی به شدت این کمبود آب برد.

کمبود بعضی از ویتامینها و املاح

کمبود بعضی از ویتامینها مانند آ، ب، ث و املاحی مانند آهن و روی هم می تواند باعث خشکی، پوسته شدن و به خصوص ترک خوردن گوشه لب شود.

حساسیت به محصولات آرایشی

استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیر استاندارد و رژ لب می تواند موجب حساسیت پوست لب شود. البته پوسته شدن لب در بیماری هایی مانند حساسیت و اگزما شایعتر است و می تواند حتی به علت تماس موادی نظیر لیموترش و پرتقال به وجود آید. بهتر است مراقب حجم دهندههای لب باشید چون در آنها اغلب موادی به کار رفته که عمدا باعث تحریک و التهاب لب شده و آنرا بزرگتر و پرتر نشان می دهد.

مصرف بعضی داروها

مصرف بعضی داروها (مانند ترتینوئین، ویتامین آ در مقادیر زیاد، داروهای شیمی درمانی، دپنی سیلامین، ایزونیازید و فنوتیازین) هم می تواند این مشکل را ایجاد کند.

غذاهای ترش و مرکبات که اسیدی هستند

غذاهای ترش و مرکبات که اسیدی هستند ممکن است باعث تحریک لب و خشکی و ترک آن شوند. در این حالت سوزش لب هم ایجاد می شود. علاوه بر این برشی از پوست انبه هم حاوی ماده ای به نام توکسیکودندرون است که در سم گیاه پاپیتال هم وجود دارد و ممکن است به لب آسیب برساند. در ضمن افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید مراقب محصولات بهداشتی آرایشی که در ترکیبشان از دانههای روغنی، بادام و … استفاده شده، باشند.

ترک لب

سرماخوردگی

انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک لب می شود.

سیگار کشیدن

خشکی دهان و لبها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است.

خشکی لب ناشی از عفونتهای قارچی

اگر خشکی در گوشههای لب باشد و سبب ترک خوردن و قرمز شدن و سوزش شدید شود ناشی از عفونتهای قارچی است و در برخی مواقع نیز ترکخوردگیهای مزمن در خط میانی لب تحتانی به وجود میآید که در کودکان شایعتر است و با چرب کردن برطرف نمیشود؛ یعنی باید از پمادهای آنتی بیوتیک استفاده شود.

راه های درمان

‎از پماد لب استفاده کنید

‎محصولات متعددی در بازار موجود است.  بیشتر چرب و مومی شکل هستند که خاصیت ضد باکتری و التهاب دارند و با ایجاد لایه ای محافظ مانع از دست دادن رطوبت می شوند. سعی کنید از پمادهایی که اسانس و طعم دار هستند استفاده نکنید، این اسانس ها بدلیل شیرین بودن باعث تشدید عادت لیسیدن لب می شوند. ‎استفاده از وازلین نیز بسیارموثر است.

‎کمتر در معرض تابش خورشید قرار بگیرید

‎اشعه ماوراء بنفش، لبها را خشک و آسیب پذیر می کند. این امر در دیگر قسمتهای بدن نیز صدق می کند. با اینکه لب در سرطان پوست سهیم است، اما فاقد ملانین می باشد. ملانین یا همان رنگدانه پوست، عاملی حفاظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش است. سرطان پوستی که خود را برروی لبها نشان می دهد،  معمولا جدی تر است و سریع تر گسترش می یابد. پس اگر شما مجبور هستید که زیاد در معرض آفتاب قرار بگیرید، از پمادهای لبی که حاوی ضد آفتاب هستند استفاده کنید. بهتر است این محصول را با spf (فاکتور حفاظتی) 15 به بالا تهیه و مصرف نمایید.

‎از رژ لب های مرغوب استفاده کنید

از رژلب های مرغوب مرطوب کننده و حاوی ضدآفتاب استفاده کنید.

‎خمیر دندان خود را چک کنید

‎ حساسیت به خمیر دندان و دهان شویه ها می تواند عامل قرمزی و خشک شدن پوست و ترک لب گردد. برای چند روز از یک مارک خمیردندان و یا دهان شویه استفاده کنید و ببینید اگر مشکلی با شستشو و مسواک زدن ندارید آن را ادامه دهید.

ترک خوردن لب

‎ مواد غذایی تحریک کننده نخورید

برای مدتی مصرف فلفل قرمز، خردل، انواع سس، آب پرتقال و مشروبات الکلی را کنار بگذارید تا لبهای شما التیام یابند.

درمان ترک گوشه لب

درمان این نوع ترک لب شامل استفاده از کرم هایی مثل کلوتریمازول یا پریامسینولون ام ان و نیز درمان بیماری های زمینه ای مثل کمبود آهن است.

تداوم خشکی و ترک لب ها در صورتی که با استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب برطرف نشود، باید تحت بررسی های تخصصی پزشک معالج قرار گیرد تا زمینه های داخلی بروز این عارضه مشخص شود.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید