دلایل سکته قلبی درصبح یک روز آلوده

رتبه اول مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری های قلبی و عروقی می شود و حدود 40 الی 50 درصد از مردم کشور دچار بیماری قلبی هستند. همچنین سکته های قلبی ، سکته های مغزی ، نارسایی قلبی و فشار خون به تربیب جز بیماری های شایع قلبی و عروقی در کشور محسوب می شوند.

به گزارش نبض ما، دکتر بابک حیدری اقدم فلوشیب آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در گفت و گو با جام جم مطرح کرد : رتبه اول مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری های قلبی و عروقی می شود و حدود 40 الی 50 درصد از مردم کشور دچار بیماری قلبی هستند.همچنین سکته های قلبی ، سکته های مغزی، نارسایی قلبی و فشار خون به تربیب جز بیماری های شایع قلبی و عروقی در کشور محسوب می شوند و لازم به ذکر آمار سکته های قلبی در مقایسه با سکته های مغزی بسیار بیشتر بوده که این آمار در مردان بیشتر گزارش شده است به عبارتی می توان گفت مردان بیشتر از زنان دچار بیمارهای قلبی می شوند .

علل بیماری های قلبی و عروقی

وی در ادامه متذکر شد : فاکتور های خطر متعددی می توانند یک فرد را درگیر بیماری های قلبی و عروقی کنند. قندخون، فشار خون ، ژنتیک، اضافه وزن، شیوه زندگی ناسالم و… از جمله مهم ترین فاکتور های خطر تلقی می شوند علاوه بر این عوامل با این زندگی ماشینی که مردم ایرانی در پی گرفته اند آمارهای ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی رو به افزایش است .

فشارخون بالا

عضو هیئت مدیره اتروسکلروز (تصلب شرائین) ایران اظهار کرد: دیابت ، فشار خون و چاقی جز 3 بیماری هستند که با افزایش آمار روزافزون آن مواجه ایم چرا که مردم کشور شیوه درستی را برای ادامه زندگی خودشان انتخاب نکرده اند، تغذیه نامناسب ، استرس های مزمن ، اضافه وزن شدید ، کم تحرکی ، کاهش فعالیت های ورزشی و … همه دست به دست هم می دهند تا یک فرد را مبتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی کنند .

آلودگی هوا و سکته قلبی

این متخصص در رابطه با وضعیت بیماران قلبی در هوای آلوده کشور گفت: آلودگی هوا که اخیرا بسیار درگیر آن هستیم یک تهدید جدی برای جان بیماران قلبی و عروقی است زیرا بیماران هنگامی که در معرض هوای آلوده قرارمی گیرند دچار کم اکسیژنی و علاوه بر آن آلودگی هوا می تواند باعث تشدید بیماری های قلبی و عروقی می شوند به همین سبب بسیار به این افراد توصیه می شود به هیچ عنوان در این روز های آلوده از منزل خارج نشوند .همان طور که که می دانیم آلودگی هوا منشاء مختلفی دارد کارخانه ها ، ماشین ها ، بنزین های بی کیفیت و… از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا هستند .

هنگامی که میزان سرب ،دی اکسیدکربن و منواکسیدکربن موجود در هوا افزایش میابد در بافت عروقی افراد اختلال ایجاد می شود و علاوه بر مشکلات قلبی می تواند زمینه ساز انواع سرطان ها در افراد جامعه شوند .

هوای تهران

به گفته او بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند جز گروه های پرخطر محسوب می شوند و تا حد امکان در معرض هوای آزاد قرار نگیرند و فعالیت های خود را تا حد ممکن کاهش دهند همچنین زیر نظر پزشک مربوطه داروهای خود را بیشتر مصرف کنند. افراد اکیدا از ورزش کردن در این هوا خودداری کنند .

سکته قلبی در صبح

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار سکته های قلبی در ساعات صبح بیشتر است گفت : سکته های قلبی در صبح بیشتر مشاهده می شود زیرا این اتفاق مربوط به سیستم عصبی بدن می شود به عبارتی در برخی از ساعات بخصوص صبح زود تعادل سیستم عصبی به نحوی است که منجربه احتمال تجمع پلاکتی و ایجاد لخته خون می شود به همین دیلیل است که آمار سکته در ساعات صبح بیشتر است .

حیدری اقدم خاطرنشان کرد: کلیه افراد جامعه بویژه کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و ریوی در معرض خطر آلودگی هوا هستند. آلودگی هوا علاوه بر سیستم قلبی و تنفسی می تواند بر سایر ارگان های بدن نیز اثرات مخربی را به جای گذارد.

در هوای آلوده، میزان اکسیژن در هوا به حدود قابل توجهی کاهش میابد و با کاهش درصد اکسیژن در بدن، قلب فعالتر شده و افراد دچار عوارضی از جمله تپش قلب و افزایش فشار خون می شوند همچنین کسانی که زمینه فشار خون و دیابت دارند، در هوای ناسالم عروقشان تنگ می شود و ممکن دچار سکته شوند از این رو به این افراد توصیه می شود زمانیکه اعلام می شود هوا آلوده است، حتما خارج از محدوده آلودگی باشند و در معرض آلاینده ها قرار نگیرند.همان طور که می دانیم آلودگی هوا موضوعی نیست که تنها به یک عده از افراد ارتباط داشته باشد، مسئله ای عمومی است و باید مورد توجه همه قرار گیرد.

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید