فواید داروی ضد سرفه گیاهی تیمکس

قطره و شربت تیمکس یکی از داروهایی است که به دلیل گیاهی بودن و داشتن مضرات حداقلی مدت هاست توجه بیماران و پزشکان را به خود جلب کرده است.

گردآوری- نبض ما

بروز سرفه در افراد به این معنا است که یک عامل خارجی وارد ریه آنها شده است و بدن می خواهد با عکس العملی آن را دفع کند؛ بنابراین واکنش بدن در قالب سرفه تلاشی است که برای خارج و دفع شدن عامل مزاحم صورت می گیرد. گاهی اوقات دلیل چنین واکنشی یک تحریک ساده است، زمانی نیز علت آن ویروسی است؛ در این موارد می توان از قطره یا شربت تیمکس برای درمان فرد بهره برد.

تیمکس تا حدی اثر تحریکی را تسکین می دهد اما نمی تواند نقش درمانی آنتی بیوتیک را ایفا کند؛ پس اگر عفونت میکروبی در ریه فرد ایجاد شده است علاوه بر این فراورده گیاهی باید از آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر در درمان بیمار بهره برد.

اشکال دارویی

تیمکس به صورت شربت و قطره به بازار عرضه می شود؛ این دو مورد تنها از لحاظ ساخت دارو متفاوت است. البته قطره تیمکس در مقایسه با شربت غلیظ تر بوده و حجم کمتری دارد و بیمار نیز با مصرف به عنوان مثال ۱۰ قطره٬ دوز دارویی مشخصی را دریافت می کند. این در حالی است که شربت شیرین بوده و برای کودکان مناسب تر است؛ البته برای هر دوز دارویی باید تعداد قاشق های مشخصی مصرف شود که تجویز میزان آن بر عهده پزشک خواهد بود.

اشخاصی که باید در ساعت مختلف روز در خارج از منزل حضور داشته باشند، مانند محل کار راحت تر می توانند این دارو را در قالب قطره با خود همراه ببرند، تا در ساعت های تعیین شده مصرف کنند. اما تاثیرگذاری شربت و قطره تیمکس به یک میزان است.

مواد تشکیل دهنده

هر ۱۰۰ میلی لیتر شربت حاوی ۶۶۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه آویشن باغی (Thymus vulgaris L.) می باشد. – هر ۱۰۰ میلی لیتر قطره حاوی ۶۴۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه آویشن باغی (Thymus vulgaris L.) می باشد.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر

اثرات ضد سرفه و خلط آور این فرآورده احتمالا مربوط به روغنهای فرار آن ( تیمول ،‌کارواکرول و آنتول ) می باشد.

عوارض مصرف تیمکس

در رابطه با این دارو دو عارضه ممکن است بروز کند.

عارضه نخست مربوط به گیاه آویشن است. ممکن است ترکیبات آویشن باعث تحریک غشاهای مخاطی در بدن فرد شود.

بخش دیگر نیز مربوط به عصاره و موادی است که در فرمولاسیون آن به کار رفته است که در صورت بروز آن باید مصرف دارو قطع شود، به عبارتی چنین عوارضی به دارو و گیاه ربطی ندارد و به فراورده هایی که در فرمولاسیون به کار رفته است مربوط می شود.

فراموش نکنید، بروز برخی از عوارض دلیل بر این نیست که مصرف دارو باید به طور کامل قطع شود، بلکه می توان با کنترل کردن آن از بار مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می کند کاست تا دوره درمان وی تکمیل شود.

تداخل دارویی تیمکس

اگر چه از تحریک مخاط دستگاه گوارش در بعضی بیماران به عنوان عوارض جانبی یاد می شود، اما واقعیت این است که تداخلی درباره این فراورده ثابت نشده است، تنها اشاره به این نکته ضرورت دارد که در روش های پزشکی و درمانی گاهی اوقات برای افراد داروی ضدسرفه و زمانی خلط آور تجویز می شود که بایکدیگر متفاوت است، بنابراین نمی توان این دو نوع دارو را به جای یکدیگر تجویز کرد.

موارد منع مصرف

عوارض این دارو یا مفید بودن آن برای زنان باردار هنوز به طور علمی مشخص نشده است، اما پزشکان به این اتفاق نظر رسیده اند که از هیچ فرآورده دارویی تا حد امکان برای زنان بار دار استفاده نکنند. علاوه براین گفته می شود زنان شیرده تا زمانی که به کودک خود شیر می دهند نیز بهتر است از این دارو استفاده نکنند، زیرا ایمنی مصرف آن برای آنها اثبات نشده است.

توجه داشته باشید تیمکس فراورده دارویی از یک گیاه معطر بوده و ممکن است از راه های مختلف دفع شود که ترشح در شیر نیز یکی از این راه ها به شمار می رود، بنابراین ممکن است مزه شیر مادر تا حدودی تغییر کرده و نوزاد وی از خوردن آن امتناع کند یا با اکراه این کار را انجام دهد.

گروه بعدی که مصرف این دارو برای آنها به نوعی منع شده است نیز شامل بیمارانی می شود که مبتلا به ناراحتی های شدید دستگاه گوارش هستند. علاوه بر این افرادی که دچار بیماری های کلیوی از جمله التهاب کلیه هستند هم نباید این دارو را برای درمان سرفه خود مصرف کنند. همچنین در شرایطی که مجاری اداری فرد ملتهب باشد نیز نباید این دارو برای وی تجویز شود

اگر فردی به بیماری دیابت نیز مبتلا است، باید توجه داشت که در شربت تیمکس ساکاروز Sucrose وجود دارد که یک ترکیب آلی دی ساکاریدی به شمار می رود و دارای گلوکز و فروکتوز است و برای بیماران دیابتی ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند از این رو به جای شربت باید قطره تیمکس برای این افراد تجویز کرد.

شرایط نگهداری

در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان قرار دهید

روش مصرف تیمکس

قبل از مصرف خوب تکان دهید.

کودکان زیر ۲ سال: روزی ۲ بار، هربار نصف قاشق چایخوری.

کودکان ۲ تا ۶ سال: روزی ۳ بار، هربار یک قاشق چایخوری.

کودکان ۶ تا ۱۲ سال: روزی ۳ بار، هربار یک قاشق مرباخوری.

بزرگسالان: روزی ۳بار، هربار یک قاشق غذا خوری.

به طور طبیعی مصرف زیاد فراورده های ضدسرفه و خلط آور چندان مناسب نیست، پس بیماران نباید از آنها بدون تجویز پزشک استفاده کنند.

در لینک زیر علت سرفه های خلط دار و چند روش خانگی برای درمان سرفه آمده است:

درمان سرفه با هویچ

 

3.9/5 - (21 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید