HPV ویروسی که منجر به سرطان دهانه رحم می شود

تقریبا ۱۰۰ درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین عفونت های مقاربتی است.

گردآوری – نبض ما

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV ویروسی است که بیش‌تر از همه در طول آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. بیش از ۱۰۰ نوع یا سوش مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود.

حتماً بخوانید: ویروس کرونا چیست؟

انواع HPV

اکثریت مبتلایان بی علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، ۹۰% موارد HPV از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. انواع خاصی از این ویروس می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) و یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از این ویروس می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

در حال حاضر هیچ روش پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که ویروس باقیمانده و سبب تغیر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌شود. ولی تغییرات سلولی بوجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر قابل مشاهده است.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت توده‌های کوچک مجزا یا به هم متصل در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل می‌تواند کوچک و بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل کلم باشد. تشخیص زگیل بالینی بوده و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد .معمولاً طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا در بدن فرد رشد می‌کند. باید توجه کرد زگیل تبدیل به سرطان نمی‌شود.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم ۷/۹۹% با HPV همراهی دارد و معمولاً تا مراحل پیشرفته بدون علامت است و همچنین متأسفانه در مراحل پیشرفته بسیار سخت درمان می‌شود. لذا مهمترین مسئله در کنترل سرطان سرویکس، غربالگری منظم کلیه خانم‌های واجد شرایط می‌باشد. سرطان سرویکس دومین سرطان شایع در میان زنان جهان است.

تست پاپ اسمیر و HPV چیست؟

تست پاپ اسمیر تست سیتولوژیک بسیار ساده  ای است که در آن نمونه هایی که ازدهانه رحم گرفته می شود در آزمایشگاه مورد بررسی میکروسکوپی قرار می گیرد تا سلولهای دهانه رحم و تغییرات منجر به بدخیمی در آنها شناسایی شوند.

تست HPV می تواند انواعی از این ویروس را که به طور شایع در سرطان دهانه رحم یافت می شوند مشخص نماید. این تست می تواند همزمان با تست پاپ اسمیر با استفاده از یک برس نرم کوچک برای جمع آوری سلولها انجام می شود و یا نمونه های این تست می تواند به طور مستقل از پاپ اسمیر گرفته شود.

راه های انتقال

عفونت HPV  خیلی رایج است یکی از مکانهایی که اغلب بیشتر آلوده به این عفونت می شود مجرای تناسلی است.

این ویروس از طرق زیر منتقل نمی شود

۱- در توالت

۲- بوسیدن، بغل کردن، دست دادن

۳- کثیف بودن

۴- غذا و ظروف مشترک داشتن

۵- استخرهای شنا

آنچه که زنان باید از پزشکان خود بپرسند

  • خطر آلوده شدن من به HPV چه اندازه است؟
  • چگونه می‌توانم خطر آلوده شدن خود به HPV را کاهش دهم؟
  • آیا امکان دارد بدون آمیزش جنسی به HPV تناسلی آلوده شوم؟
  • این ویروس چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟
  • چه مدت پس از آمیزش جنسی علائم HPV ظاهر می‌شود؟
  • آیا برای تشخیص آلودگی باید مرا تست کنند؟
  • آیا باید از واکسن HPV استفاده کنم؟ در چه صورت واکسینه شدن من لازم خواهد بود، و در چه صورت به این واکسن احتیاج نخواهم داشت؟
  • آیا واکسن HPV بی‌خطر است؟ عوارض جانبی آن چیست؟
  • واکسیناسیون چگونه انجام می‌شود؟ آیا بیش از یک تزریق لازم است؟
  • تأثیر واکسن HPV تا چه مدت باقی می‌ماند؟
  • آیا بیمه درمانی من هزینه واکسیناسیون HPV را می‌پردازد؟
  • من باردارم و به HPV آلوده می‌باشم. آیا این واکسن به جنین صدمه می‌زند؟

درمان

درمانی برای HPV وجود ندارد. اما اکثر این عفونت ها در واقع به مرور زمان برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که بر بدن تأثیری نمی‌گذارند. عفونتی که فعال نمی‌باشد ممکن است، به هنگامی‌که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری‌های دیگر مانند سرطان ضعیف می‌شود، به صورت فعال درآید.

مشکلات بهداشتی که توسط این ویروس ایجاد می‌شود را می‌توان درمان نمود. زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می‌توان از طریق درمان انجمادی از راه برداشتن با حلقه الکتریکی، که در آن از جریان برق برای برداشتن بافت‌های غیرطبیعی استفاده می‌کنند؛ یا با عمل جراحی برداشت. داروهای موضعی (مانند کرم‌هایی که مستقیماً روی پوست مالیده می‌شوند) را هم می‌توان برای درمان زگیل‌های تناسلی تجویز نمود. اما برطرف کردن زگیل‌های تناسلی به این معنی نمی‌باشد که شخص دیگر بهHPV آلوده نیست. امکان دارد زگیل‌ها بعداً برگشت کنند، زیرا ممکن است ویروس هنوز در سلول‌ها زنده مانده باشد. شخص آلوده به HPV که هیچ زگیل آشکاری نداشته باشد هم می‌تواند شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده سازد.

پیشگیری

در سرطان دهانه رحم بیش از هر نوع بدخیمی دیگری، اثرات پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان به موقع بر کاهش میزان مرگ و میر مشهود است.

تشخیص زودهنگام تغییرات غیر عادی سلولها مهم است. سیستم ایمنی اغلب زنان معمولاً این ویروس را خنثی و دفع خواهد کرد، فقط مرتفع نشدن عفونت HPV  در طول چند سال منجر به سرطان دهانه رحم می شود. شناسایی وضعیت HPV زنان بالای ۳۰ سال مفید است و متخصصین زنان را در باب فواصل زمانی تست پاپ اسمیر راهنمایی می کند. همچنین انجام واکسیناسیون در برخی کشورهای پیشرفته باعث کاهش قابل توجهی در ابتلاء افراد به ویروس شده است.

 

4.4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. عظيمي می‌نویسد

    امیدوارم که برا ی هیچ کس همچین مشکلی پیش نیاد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید