کاهش فیبروم های رحمی با بارداری

بررسی های محققان نشان داده است که نتیجه بارداری فقط بچه دار شدن نیست بلکه بالارفتن سطح هورمون ها طی حاملگی نه تنها باعث رشد جنین می شود، بلکه حاملگی اثرات مثبتی را نیز از نظر روحی و جسمی بر یک خانم به جا می گذارد.

بیشتر افراد با شنیدن کلمه بارداری به یاد ویار حاملگی ناخوشی صبحگاهی، ضعف عمومی، خطوط روی پوست شکم و گرفتگی های عضلانی پا می افتند و به همین دلایل و نیز ترس از پذیرش مسئولیت های فرزنددار شدن، بارداری را به تعویق می اندازند.

به گزارش نبض ما، بیشتر خانم ها حاملگی را تجربه ای خوشایند قلمداد می کنند و به گفته دکتر آمنه لاهوتی اشکوری، متخصص زنان و زایمان خانم های باردار معمولاعوارض جسمی ای چون تهوع و احساس ضعف در اوایل بارداری و احساس ناراحتی و مشکلات خواب را در مقطع پایانی حاملگی تجربه می کنند، ولی بیشتر بارداران درطول سه ماهه دوم و سوم بارداری احساس انرژی زیاد و حس مثبت دارند. به بیان دیگر، تجربیات خوشایندی در بدن مادر طی سه ماهه دوم و سوم بارداری جایگزین خواهد شد که باعث می شود وی حس بسیارخوبی در طولانی مدت داشته باشد و تجربیات ناخوشایند احتمالی ابتدای حاملگی را از خاطر ببرد.

ترک سیگار و کنترل دیابت

حاملگی باعث می شود که اکثر زنان در یک وضعیت مثبت از نظر سلامتی قرار گیرند و عادات بد خود را برای سلامت جنین ترک کنند. دکتر لاهوتی با اشاره به این مساله در گفت وگو با جام جم ادامه می دهد: به عنوان مثال، حاملگی بهترین زمان برای ترک سیگار است. همچنین بزرگ ترین انگیزه برای دریافت هوای تازه و ورزش محسوب می شود. حتی بارداری در خانم های دیابتی باعث می شود تا انگیزه بیشتری برای یادگیری مدیریت بیماری خویش داشته باشند. حتی اغلب این عادات خوبی که طی بارداری کسب می شود تا بعد از حاملگی نیز باقی می ماند و باعث می شود سبک زندگی بعدی شخص نیز بهبود پیدا کند.

کاهش خطر سرطان پستان

دیر یا زود بعد از به دنیا آمدن نوزاد، دردهای قاعدگی دوباره شروع می شود، اما معمولابه شدت دردهای قبل از بارداری نیست. این کاهش درد، یک پدیده کاملاشناخته شده است، اما دلیل آن کاملامشخص نیست.

علاوه بر این دکتر لاهوتی با اشاره به مطالعات جدید دانشمندان مبنی بر این که حاملگی نقش محافظتی در برابر سرطان سینه و تخمدان دارد، توضیح می دهد: هرچه تعداد بارداری ها بیشتر باشد و هرچه بارداری در سنین پایین تری اتفاق بیفتد این اثرات بیشتر خواهد بود. دلیلی که برای این موضوع بیان شده این است که طی حاملگی، تخمک گذاری متوقف می شود و به همین دلیل خطر سرطان سینه و تخمدان کمتر می شود. تئوری دیگری هم مطرح است و آن این که بافت سینه ای که در معرض تغییرات ناشی از حاملگی نبوده بیشتر مستعد ابتلابه سرطان است.

سلول های سرطانی سینه

تقویت حس بویایی

به نظرمی رسد حس بویایی طی حاملگی قوی تر می شود و این مساله باعث می شود فرد باردار مزه ها را بهتر و بیشتر تشخیص دهد و از طعم های خوب و خوشایند لذت بیشتری ببرد.

دکتر لاهوتی با اشاره به فرضیه ای که درمورد چرایی این قابلیت گفته شده، می گوید: تقویت حس بویایی برای حفاظت مادر و پرهیز وی از مواد خطرناکی مثل الکل، توتون و دود سیگار است. بعضی از پژوهشگران نیز معتقدند که دیگر حواس مادر نیز تقویت می شود تا وی بتواند صداها و بوهای ضعیف فرزند خود را تشخیص داده و او را بشناسد، اما این که هورمون های بارداری باعث این مساله می شود یا مسئولیت مادر شدن، نکته ای است که مورد اختلاف نظر است.

تقویت اعتماد به نفس

بارداری از آن دست اتفاقاتی در زندگی یک زن محسوب می شود که تجربه اش برای خیلی ها لذت بخش بوده و احساس و اعتماد به نفس خوبی به فرد داده است. یعنی همین که می بیند با وجود تحمل فشارهای ناشی از حاملگی قادر به انجام بسیاری از کارها هست، احساس توانمندی می کند.

پیچ خوردگی تخمدان

دکتر لاهوتی در این باره می گوید: بعضی از مطالعات نشان داده است که پس از زایمان و وضع حمل بسیاری از زنان احساس جدید خوبی نسبت به خود دارند. یعنی وقتی می بیند که یک انسان جدید از طریق بدن او پا به هستی می گذارد این خودش احساس بسیار شیرینی به آنها می دهد که باعث می شود بسیاری از مشکلات برایشان کم اهمیت جلوه کند.

کاهش عوارض ناشی از فیبروم های رحمی

بررسی ها نشان می دهد زنانی که هرگز باردار نشده اند بیشتر دچار فیبروم های رحمی می شوند. دکتر لاهوتی با اشاره به این موضوع می گوید: در بیماری اندومتریوز هم که بافت های داخل رحمی در مکانی غیرعادی مثل تخمدان و لگن رشد می کنند بیمار با درد های شدید لگنی، بویژه از چند روز قبل از شروع عادت ماهانه و ادامه دردها درطول قاعدگی مراجعه می کند، اما در دوران حاملگی به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده رشد ضایعات اندومتریوز متوقف و چسبندگی های ناشی از آن نیز کمتر می شود و درد بیماری نیز فروکش می کند.

افزایش قابلیت های ذهنی

بعضی از پژوهشگران نیز معتقدند گرچه دردهای زایمانی و سختی های آن برای مدت کوتاهی در همان دوران زایمان ذهن مادر را از کار می اندازد، ولی بعد از آن به طرز معجزه آسایی هوش و قابلیت های ذهنی مادر افزایش می یابد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از زنان پس از بچه دار شدن می توانند با وجود مشغله کاری و ذهنی زیاد به دانشگاه بروند و بخوبی تحصیل کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید