آقایان بیشتر مراقب خود باشید

خود مراقبتی از یک سو شامل اصولی چون پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سطح سلامت فعالیت ورزشی منظم، حفظ وزن مطلوب، کنترل استرس، چربی خون، قند و فشار خون و نکشیدن سیگار و از سوی دیگر، پایبندی به روابط اجتماعی و خانوادگی سالم، رعایت اصول ایمنی در محیط کار و نیز در حین رانندگی تعریف می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از جام جم، خود مراقبتی ، به جنسیت و سن خاصی مربوط نمی شود، بلکه به مسئولیت پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک سالم زندگی، چاره اندیشی برای جلوگیری از رخداد حوادث و بیماری ها، استفاده صحیح از داروها در بیماری های جزئی و مراقبت از ابتلابه بیماری های مزمن مربوط می شود. شیوه زندگی سالم برای مردان نیز مانند دیگر افراد جامعه یک الگوی ثابت دارد که شامل تغذیه سالم، داشتن تحرک منظم روزانه و دوری از استرس می شود.

حرکت بر اساس اصول زندگی سالم باعث می شود مردان نه تنها زندگی پر انرژی و با نشاطی داشته باشند، بلکه در مسیر کاهش خطر ابتلابه بیماری های مختلف قرار بگیرند. الگوی زندگی سالم نه تنها با داشتن تغذیه سالم و متعادل و ورزش کافی و منظم معنا پیدا می کند، بلکه با داشتن کار و خواب متناسب، دوری از اثرات داروها، الکل، تنباکو و استرس کامل می شود. اما خوب است بدانید بخش عمده ای از اصول خود مراقبتی در مردان به پیشگیری و مراقبت از بیماری هایی باز می گردد که آنان را بیشتر گرفتار می کند.

خود مراقبتی مردان برای جلوگیری از دیابت

از آنجا که دیابت از شایع ترین بیماری هایی است که مردان با آن در گیر هستند، مراقبت و پیشگیری از دیابت از اصول خود مراقبتی آنان تلقی می شود.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیک می گوید: مردان باید حداقل 150 دقیقه در هفته، یعنی روزی 30 دقیقه و در هفته پنج روز، فعالیت فیزیکی غیر از فعالیت روزمره داشته باشد که می تواند شامل پیاده روی یا هر فعالیت دیگری باشد. همچنین با کاهش مصرف غذاهای پرچرب، با میزان کالری زیاد و کاهش چربی های اشباع شده از بروز چاقی و اضافه وزن خودداری کنند.

بیماری قلبی و کودکان دیابتی

در این راستا مردان در راستای خود مراقبتی باید بیشتر از میوه و سبزیجات یا به اصطلاح غذاهای مدیترانه ای استفاده کنند. امروزه ثابت شده که غذاهای مدیترانه ای سرشار از میوه و سبزیجات، زیتون و روغن زیتون و انواع مغزها در پیشگیری از ابتلابه انواع چاقی، اضافه وزن و بیماری های قلب و عروق موثر است.

دکتر مهاجری تاکید می کند: کسانی که دچار چاقی شکمی شبیه سیب هستند بیشتر در معرض ابتلابه دیابت و مقاومت به انسولین هستند. در نظر داشته باشید کم تحرکی و پشت میزنشینی به افزایش وزن و متعاقب آن مقاومت به انسولین منجر می شود و کسانی که درجاتی از چاقی را دارند باید بیشتر مراقب ابتلابه دیابت باشند. وی با تاکید بر این که همه افراد اعم از مرد و زن برای خود مراقبتی باید در سنین بالای 45 سال، یک بار در سال برای اندازه گیری قند خون ناشتا مراجعه کنند، می افزاید: اگر قند خون کمتر از صد گزارش شود طبیعی بوده و در این صورت فرد می تواند هر سه سال یکبار قند خون خود را چک کند، اما اگر بیش از 126 گزارش شود و در روز دیگر نیز همین میزان گزارش شود فرد مبتلابه دیابت نوع 2 است.

اگر فرد علائمی چون پرنوشی و پر ادراری داشته باشد و میزان قند خون غیرناشتایش نیز بالای 200 گزارش شود نیز در معرض ابتلابه دیابت محسوب می شود. این متخصص غدد یادآوری می کند: کسانی که درجاتی از اضافه وزن و چاقی را دارند اگر 7 درصد از وزن خود را کاهش دهند نه تنها با عوارض و خطرات کمتری از نظر ابتلابه بیماری های متابولیکی از جمله دیابت روبه رو خواهند بود، بلکه ابتلا به دیابت نیز در آنها به تعویق می افتد.

خود مراقبتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

آمارها نشان می دهد مردان بیش از زنان در معرض بیماری های عروق قلب هستند، اما ریسک بیماری های عروق قلبی در زنان پس از یائسگی با مردان برابر می شود.
دکتر ناصر علی حجتی، متخصص قلب و عروق با اشاره به این مطلب می گوید: مردان باید بیش از زنان مراقب قلب خود باشند ، بویژه این که اگر از نظر ژنتیکی سابقه ابتلابه بیماری را داشته باشند نیز بیشتر مستعد ابتلابه بیماری های قلبی هستند. در این راستا رژیم غذایی مردان باید از نظر نمک و چربی حیوانی و نیز میزان کلسترول زیاد محدود باشد. همچنین فعالیت روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه پیاده روی برای چهار تا پنج بار در هفته توصیه می شود.

بیماری های قلبی

دکتر حجتی با تاکید بر ضرورت خود مراقبتی در مردانی با سابقه ژنتیکی ابتلابه بیماری های قلبی می افزاید: ابتلای اقوام درجه یک نظیر پدر، مادر، خاله، عمه، عمو و دایی، افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد. همچنین پرفشاری خون و چربی خون زیاد از عوامل خطر ابتلابه بیماری های قلبی محسوب می شود. چنانچه در اقوام درجه یک سابقه ابتلابه چربی خون بالاوجود داشته باشد، ضروری است فرد آزمایش های دوره ای خون و معاینات دوره ای را فراموش نکند. افرادی با سابقه ابتلای فامیلی به دیابت هم بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند و خود مراقبتی بیشتری نیاز دارند.

این متخصص غدد با تاکید بر این که استفاده از فست فودها برای ابتلابه بیماری های قلب و عروق مضر است، اظهار می کند: افراد با سابقه خانوادگی بیماری های قلبی و عروقی باید چکاپ ها را از سی و پنج سالگی و بقیه افراد نیز از چهل سالگی آغاز کنند. توجه داشته باشید میزان خطر ابتلابه بیماری های قلب و عروق در فردی با دو عامل خطر، نسبت به فردی با یک عامل خطر، دو برابر بیشتر است.

خود مراقبتی جنسی در مردان

دکتر فریدون خیام فر، اورولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از مردان علاقه مند هستند در سنین بالانیز توانایی جنسی خود را حفظ کنند، می گوید: این مساله از نظر حفظ سلامت عمومی نیز اهمیت بسزایی دارد، چون افرادی که از نظر جنسی سالم به نظر می رسند کمتر دچار بیماری های زمینه ای می شوند. وی با اشاره به عوامل موثر در پیشگیری از ناتوانی جنسی در مردان می افزاید: کاهش سطح استرس و ورزش روزانه به مدت 30دقیقه در این خصوص بسیار موثر است. البته ورزش عضلات کف لگن نیز باعث افزایش گردش خون اعضا و عملکرد بهتر آنها می شود.

البته کاهش سطح کلسترول خون، کنترل قند خون در بیماران دیابتی، استفاده از مواد غذایی مناسب و خودداری از مصرف دخانیات نیز خطر ابتلابه ناتوانی جنسی را بسیار کم می کند. وی کنترل فشار خون و کاهش وزن را از دیگر موارد موثر در پیشگیری از ناتوانی جنسی در مردان می داند و می افزاید: گاهی بروز ناتوانی ممکن است از علائم اولیه بیماری های قلبی و عروقی باشد. از این رو در صورت بروز مشکلات جنسی برای ریشه یابی و درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. شایان می‌نویسد

    سلام وخسته نباشید ممنونپ بابت مطالب پربارومفیدشما.
    لطفا یه مصاحبه ودعوت ازدکترفریدون خیام فر متخصص کلیه ومجاری ادراری وفلوشیپ اندویورولوژی استادوعضوهیئت علمی دانشگاه جراح بزرگترین غده کلیوی جهان وعضوهیئت علمی سلامت خانواده ایران داشته باشین.ممنونم اگه پیگیری وبررسی نمایید.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید