پیشگیری و درمان نزدیک بینی چشم

آمار های تکان دهنده ای از شیوع نزدیک بینی در کشور وجود دارد و نتایج مطالعاتی نشان میدهد که ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت ایران به نزدیک بینی دچارند.

اما چرا نزدیک به یک سوم مردم ایران و البته جمعیت جوان بسیاری از کشورهای دنیا نزدیک بین شده اند؟

به گزارش نبض ما، دکتر علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در پاسخ به این پرسش به جام جم می گوید: سبک زندگی و حضور بیش از حد در فضا های بسته (فضای مجازی) بویژه با ابعاد کوچک از طریق موبایل و تبلت و استفاده از بینایی در فاصله نزدیک که امروزه رو به افزایش است مهم ترین دلیل برای افزایش شیوع این بیماری است. البته باید توجه داشت مطالعه بیش از حد در فاصله غیراستاندارد با شرایط نوری نامناسب و بازی های رایانه ای با تبلت و موبایل علل اصلی افزایش شیوع نزدیک بینی در سال های اخیر است به خصوص اگر زمینه ژنتیکی مناسب در خانواده نیز وجود داشته باشد.

چگونه چشم مان نزدیک بین می شود؟

نزدیک بینی، یکی از عیوب انکساری چشم است که در آن فرد، اشیای نزدیک را خوب می بیند، ولی اشیای دور را تار خواهد دید. نزدیک بینی بیشتر جنبه ارثی دارد، ولی شرایط محیطی از جمله فعالیت بینایی زیاد در فاصله نزدیک نیز موجب ایجاد و پیشرفت این بیماری می شود.

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران می افزاید: نزدیک بینی در زمان ها و سنین مختلف ممکن است ایجاد شود . برخی نوزادان با نزدیک بینی مادر زادی به دنیا می آیند و برخی نوزادان به دلیل این که زودتر از موعد به دنیا آمده اند و اصطلاحا نارس هستند نیز به دلیل مراقبت ویژه در دستگاه های نگهداری نوزاد نارس و قرار گیری در معرض اکسیژن ممکن است دچار این بیماری شوند. برخی کودکان نیز که دارای منشا ارثی در والدین برای نزدیک بینی هستند و چشمانشان شرایط ایجاد این بیماری را دارند نیز ممکن است در دوران رشد کودکی و نوجوانی به تدریج دچار نزدیک بینی شوند.

میرزاجانی : فعالیت بینایی زیاد و ممتد و بدون استراحت در فاصله نزدیک مهم ترین عامل محیطی در بروز این مشکل است

وی با اشاره به این که برخی بیماری ها نیز موجب تغییراتی در انکسار نور در چشم می شوند و ایجاد نزدیک بینی می کنند، می افزاید: بیماری دیابت از جمله مهم ترین این بیماری ها به شمار می رود که می تواند در افراد مبتلاایجاد نزدیک بینی کند. نزدیک بینی تقریبا تا کهولت ثابت باقی می ماند.

شما در خطر نزدیک بینی هستید!

بی شک، افرادی که پتانسیل اولیه نزدیک بین شدن را از طریق وراثت دارند نزدیک بین می شوند، اما ثابت شده است بعضی فاکتورهای محیطی مثل مطالعه و فعالیت های چشمی در فاصله نزدیک از قبیل خیاطی، نقاشی، کار با رایانه، بازی های رایانه ای، تلفن همراه و تبلت می تواند ایجاد نزدیک بینی را تشدید و تسریع کند.

دکتر میرزاجانی در این باره می گوید: فعالیت بینایی زیاد و ممتد و بدون استراحت در فاصله نزدیک مهم ترین عامل محیطی در بروز نزدیک بینی است . البته اگر این فعالیت ها به طور ممتد و بدون استراحت (یعنی نگاه به فاصله دور در بین زمان مطالعه) و در نور کم اتفاق بیفتد به مراتب بیشتر تاثیر گذار است.

نمی خواهم نزدیک بین شوم

اگر چه افرادی که دارای جنبه ارثی نزدیک بینی هستند در خطر بیشتری برای نزدیک بین شدن هستند، ولی به گفته دبیر انجمن اپتومتری، استفاده نکردن از چشم ها به طور مکرر و پیاپی در فاصله نزدیک، پرهیز از مطالعه و دید نزدیک در نور کم و ایجاد استراحت برای چشم ها با نگاه به فواصل دور در بین دید نزدیک هم می تواند تا حدودی به جلوگیری از نزدیک بینی کمک کند.

وی تاکید می کند: تحقیقات نشان می دهد مصرف نکردن پروتئین ها، استفاده بیش از حد از نمک و هیدرو کربن ها نیز ممکن است موجب بروز نزدیک بینی در افراد شود.

عینک، درمان موثر

شایع ترین و معمول ترین روش درمان برای نزدیک بینی، درمان با عینک است. اما تا کی باید عینک زد تا نزدیک بینی کاملادرمان شود؟

دکتر میرزاجانی در پاسخ می گوید: اگر چه نمره عینک در طول درمان طی سال ها ممکن است کاهش یا افزایش یابد، ولی برای درمان نزدیک بینی باید در طول دوران زندگی از عینک استفاده شود . البته روش های دیگر نیز برای درمان این بیماری وجود دارد و از آن جمله استفاده از لنز های تماسی و همچنین روش های جراحی انکساری از قبیل لیزیک و لازک است .

همچنین اپتومتریست ها علاوه بر درمان نزدیک بینی با عینک و لنز در روش هایی نیز با عنوان درمان بینایی دوره های تخصصی می بینند که می تواند به بیمارانی که علت بیماری آنها کار نزدیک مداوم و زیاد بوده است، کمک و آنها را درمان کند.

2.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید