آشنایی با مراقبت های بهداشت کودک در یک کتاب

بیش از دو سوم جمعیت کشور را مادران و کودکان تشکیل می دهند که جزء آسیب پذیری ترین اقشار جمعیت نیز می باشند آسیب پذیری مادران، ناشی از بارداری و زایمان است و آسیب پذیری کودکان به روند رشد، تکامل و بقای آنها مربوط است، از طرف دیگر، مادر و کودک را باید به صورت یک واحد مورد مطالعه قرار داد.

گردآوری – نبض ما

عبارت بهداشت کودک و مادر به مراقبت‌هاى بهداشتى ارتقائی، پیشگیری، درمانى و بازتوانى براى مادران و کودکان اطلاق مى‌شود. این مراقبت‌ها زمینه‌هاى فرعى دیگر مانند بهداشت دوران بارداری، بهداشت کودک ، تنظیم خانواده، بهداشت مدارس، کودکان معلول و بهداشت نوجوانان و جنبه‌هاى بهداشتى مراقبت کودکان در مجموعه‌هائى مانند مهدکودک را هم شامل مى‌شود.

به کارگیری علوم، فنون و تدابیر لازم برای سلامت افراد خانواده را بهداشت خانواده می گویند. در هر جامعه ای، مادران و کودکان (بویژه کودکان زیر ۵ سال) یک گروه دارای اولویت را تشکیل می دهند. نه تنها یک گروه پر جمعیت، بلکه یک گروه آسیب پذیر و در معرض خطر نیز هستند. مادر، مهم ترین عنصر یک خانواده است و سلامت کودک به سلامت مادر وابسته است.

شیرخوارانی که مادر خود را هنگام تولد یا مدت کوتاهی بعد از آن از دست داده اند، مرگ ومیرشان دو برابر افزایش داشته است. استراتژی ارائه خدمات بهداشتی برای این دو گروه با هدف ارتقای سلامت کودک و مادر در قالب برنامه های مراقبتی در سیستم بهداشتی کشور ما ارائه می شود که شامل برنامه های مختلفی مانند مراقبت های دوران بارداری، زایمان ایمن، پایش رشد کودکان، تغذیه با شیر مادر، ایمن سازی و واکسیناسیون، تشخیص و درمان بیماری های تنفسی، تنظیم خانواده و ‎.‎.‎.

مواردی که مادران باید در مورد بهداشت کودک بدانند

1- شناخت و آگاهی با کلیات بهداشت کودک و مادر اهداف و اهمیت و دامنه اقدامات آن.

2- تشخیص و چگونگی رشد و تکامل نوزاد و کودک، تشخیص نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی آنان.

3- شناخت و آگاهی لازم از بهداشت جسمی نوزاد و کودک، تغذیه از شیر مادر، غذاهای کمکی، بهداشتی گوارش، خواب و استراحت آنان.

4- شناخت و آگاهی لازم از مراقبت کودک در هنگام برخی از ناراحتی های شایع.

5- شناخت و آگاهی لازم ازمعاینات دوره ای  نوزاد و کودک.

6- شناخت و آگاهی لازم از نقش بازی در سلامت جسمانی و روانی کودک.

7- شناخت و آگاهی لازم از انواع پیشگیری و برنامه واکسیناسیون همگانی ایران.

8- شناخت و آگاهی لازم از بهداشت روانی نوزاد و کودک.

9- شناخت و آگاهی لازم از بهداشت اجتماعی کودک.

کتاب حاضر که گردآوری شده توسط خانم زنوزی و زیر نظر دکتر سوسن پارسا می باشد، توسط انتشارات گلبان به چاپ رسیده است. در این کتاب می توانید با اصول بهداشت کودک و مادر آشنا شوید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید