مبتلایان به ورم لنفاوی از پوست خود مراقبت کنند

آمار سرطان پستان در کشورهای آفریقایی و آسیایی در حال افزایش است، تا جایی که از 600 هزار فرد مبتلادر سال 1980 به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 2010 رسیده است. یکی از عوارض سرطان پستان، ابتلابه لنف یا ورم لنفاوی است.

نبض ما_ هانیه ورشوچی

این در حالی است که در برخی کشورهای در حال توسعه، نرخ ابتلای سالانه به این بیماری، حدود 5 / 7درصد است که بیش از 2 برابر نرخ رشد جهانی آن است. یکی از عوارض سرطان پستان، ابتلابه لنف یا ورم لنفاوی است.

به گزارش نبض ما، دکتر ماندانا ابراهیمی، لنفوتراپیست درباره علل ایجاد لنف به جام جم می گوید: مطالعات نشان می دهد، حدود 30 درصد افراد مبتلابه سرطان پستان دچار لنف می شوند. لنف، تجمع مایع غنی از پروتئین و چربی در بافت های بدن است که به 2 نوع ورم لنفاوی اولیه و ثانویه تقسیم می شود. لنف اولیه زمینه مادرزادی یا ژنتیک دارد و بیشتر در اندام تحتانی دیده می شود، اما لنف، ادم ثانویه در اثر یک عامل دیگر مثل سرطان یا درمان های مربوط به آن ایجاد می شود.

طبق اعلام رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و درمان، 33 نفر از هر 100 هزار زن در کشورمان مبتلابه سرطان پستان هستند. این در حالی است که درمان این سرطان مشکلاتی را به دنبال دارد که شایع ترین آن ورم لنفاوی ثانویه است. این عارضه به دنبال جراحی و رادیوتراپی برای درمان سرطان اتفاق می افتد.

سلول های سرطانی سینه

تجمع مایع لنفاوی، محیط کشت میکروب

دکتر ابراهیمی توضیح می دهد: غدد لنفاوی وظیفه جمع آوری میکروب و سلول های مهاجم را بر عهده دارد. تخلیه نشدن لنف، باعث تجمع مایع لنفاوی شده، در نتیجه محیط کشت مناسب برای میکروب ها فراهم می شود. به این ترتیب فرد و عضوی که به لنف مبتلاشده است، در معرض عفونت و خطر قرار می گیرد.

این لنفوتراپیست با اشاره به این که این بیماری معمولابعد از عمل جراحی اتفاق می افتد، می گوید: در درمان سرطان سینه، صدمات بافتی ناشی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی، انسداد و تخریب مسیرهای لنفاوی و تغییرات ساختمانی، می تواند ورم، در ناحیه ایجاد کند. به بیان دیگر، صدمه به عروق و غدد لنفاوی در مسیر عادی لنف اختلال ایجاد کرده و تخلیه لنف را با مشکل مواجه می کند.

وظیفه سیستم لنفاوی در بدن

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه سیستم لنفاوی در بدن چیست، اضافه می کند: مولکول های درشت پروتئین و چربی در بدن از طریق خون جابه جا نمی شود. این مواد برای حرکت در بدن وابسته به سیستمی به نام لنف است. رنگ لنف به خاطر چربی و پروتئین ها شفاف و روشن و حتی شیری رنگ است.

یکی دیگر از وظایف این مایع مبارزه با میکروب هاست، مثلادر زمان سرماخوردگی به دلیل عفونت معمولا غدد لنفاوی ناحیه گردن برجسته می شود. یکی دیگر از وظایف غدد لنفاوی در مبتلایان به سرطان این است که سدی در برابر انتشار سرطان در بدن ایجاد کند. غدد لنفاوی با بزرگ و برجسته شدن نشان می دهد که در حال انجام وظیفه است.

ورزش، ورم لنفاوی را درمان می کند

ورزش در پیشگیری و درمان ورم لنفاوی موثر است؛ ورزش باعث می شود که دامنه حرکت مفاصل حفظ شود، در غیر این صورت سفتی مفاصل می تواند سدی در مقابل لنف ایجاد کند. به بیان دیگر، ورزش در حال حاضر به عنوان موثرترین درمان لنف شناخته می شود و حرکات ورزشی کششی به شرطی که به آهستگی انجام شود، برای عضو مبتلامفید است.

معاون پژوهشی ـ آموزشی پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به این موارد در ادامه توصیه می کند: انجام حرکات ورزشی سبک به مدت 30 دقیقه در روز به حدی که عضو مبتلارا خسته نکند، به مبتلایان به لنف توصیه می شود. همچنین نایستادن در مکان ثابت، پیاده روی سبک و دوچرخه سواری به افراد مبتلابه این عارضه در ناحیه پا توصیه می شود.

وی با بیان این که افراد مبتلا به لنف در زمان انجام حرکات بهتر است از بانداژ یا آستین کشی استفاده کنند، می گوید: این افراد باید از بلند کردن وزنه یا ابزار خودداری کنند، در غیر این صورت احتمال بروز یا تشدید تورم وجود دارد.

مبتلایان از پوست خود مراقبت کنند

دکتر ابراهیمی می گوید: فرد مبتلابا رعایت یک سری نکات از ایجاد لنف در بدن جلوگیری می کند. سرطان پستان و درمان آن یعنی جراحی و رادیوتراپی از عوامل مهمی است که فرد را در معرض ورم لنفاوی قرار می دهد. این بیماران به دلیل اختلال در تخلیه لنف و تغییراتی که در بدن صورت گرفته، همیشه در معرض خطر ابتلابه ورم لنفاوی قرار دارند.

به گفته این متخصص، بیماران مبتلا به ورم لنفاوی باید از پوست مراقبت کنند. در مورد این بیماران بریده شدن، سوختگی، وسایل گرم کننده، خراشیدگی یا جراحت عضو مبتلا فرد را در معرض خطر و عفونت قرار می دهد. همچنین سونا، جکوزی، سشوار، طب سوزنی و حتی در مواردی خاص فیزیوتراپی سلامت فرد را تهدید می کند.

بیماران مبتلا به لنف هنگام سفر با هواپیما باید به توصیه های پزشک عمل کنند؛ اختلاف فشار جو در سفر هوایی موجب ورم لنفاوی می شود. همچنین در صورت گزش توسط حشرات و مشاهده علائم قرمزی یا برجستگی باید به پزشک مراجعه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید