اسید فولیک ویتامینی حیاتی برای بدن +ویدئو

اسید فولیک (Folic Acid) یکی از انواع ویتامین های گروه B است و برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم است. واژه فولات (Folate) همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود.

گردآوری – نبض ما

اسید فولیک برای درمان کمبود آن که باعث بعضی از انواع کم خونی و سایر مشکلات شده استفاده می شود. کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع است.

زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می باشند. همچنین اسید فولیک برای کاهش مضرات داروی متوترکسات که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، تجویز می گردد.

اسید فولیک برای درمان و یا پیشگیری از سایر مشکلات و بیماری ها همچون سرطان خون، آمنوره (فقدان پریود قاعدگی)، مصمومیت با آرسنیک، اختلال دوقطبی، سرطان، سندرم خستگی مزمن، عملکرد شناختی، بیماری عروق کرونر، جنون و آلزایمر، افسردگی، دیابت، بیماری صرع، سلامت عمومی، گلوکم، نقرس، بهبود رشد، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری ام اس، سکته مغزی، سرگیجه و لخته خون نیز استفاده می شود. با این حال تحقیقات کافی در اینباره و کارایی اسید فولیک در درمان این موارد وجود ندارد و نمی توان تاثیر آن را رد و یا تایید نمود.

اسید فولیک و باروری

مصرف ویتامین B۹ در سنین باروری می‏تواند از بروز نیمی از نقایص لوله عصبی مانند «اسپاینابیفیدا» جلوگیری کند. کمبود این ویتامین در زمان بارداری می‏تواند به کم‏خونی، تولد نوزادنارس و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین منجر شود.

تا چندی پیش، مصرف اسیدفولیک فقط به زنان باردار توصیه می ‏شد که در حال حاضر براساس نتایج تحقیقات انجام ‏شده مصرف آن به آقایان نیز توصیه می ‏شود. براساس نتایج تحقیقات این ویتامین در تقسیم های سلولی نقش به سزایی دارد و حرکت و کیفیت اسپرم را بهبود می‏ بخشد.

معمولا پیش از بارداری یکی از آزمایش‏های تجویز شده به آقایان، آزمایش اسپرموگرام است که در آن حرکت، شکل و تعداد اسپرم‏ها ارزیابی می ‏شود. گاهی ممکن است جواب آزمایش در بعضی از افراد غیرطبیعی باشد که می‏ تواند علت‏ های زیادی داشته باشد. جالب این که در مواردی فقط با تجویز انواع ویتامین‏ها مانند زینک، اسیدفولیک و ویتامین D مشکل برطرف می‏ شود.

از سوی دیگر، نتایج تحقیقات حتی در روش‏ IVF نشان می‏دهد مردانی که ۳-۲ ماه قبل از بارداری همسرشان، مصرف ویتامین و اسیدفولیک را شروع کرده‏اند کیفیت و شکل اسپرم و توانایی باروری در آنها افزایش می‏ یابد.

یک تحقیق دانشگاهی  درباره  اثرات تجویز مکمل های غذایی اسید فولیک و عنصر روی بر پارامترهای عملکرد اسپرم در مردان نابارور در پژوهشکده فن آوریهای نوین علوم پزشکی ابن سینا نشان می دهد که تجویز دو ریزمغذی روی و اسید فولیک می تواند در بهبود کیفیت و عملکرد اسپرم مردان نابارور مبتلا به الیگواستنوتراتوزواسپرمی موثر باشد. علاوه بر این در نژاد ایرانی به نظر می رسد پلی مورفیسم C677T به عنوان فاکتور خطر در ناباروری مردان نباشد ولی احتمالا پلی مورفیسم MTRR A66G به عنوان فاکتور خطر در ناباروری مردان مطرح باشد.

منابع طبیعی فولیک اسید

منابع خوب و مفید اسید فولیک شامل:

  • سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو
  • لوبیا، نخود فرنگی و عدس
  • میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه
  • جگر و قلوه (جگر نباید در زنان باردار استفاده شود)
  • زرده تخم مرغ، شیر، دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

عوارض کمبود اسید فولیک

به جز کم خونی و نقایص مادرزادی، کمبود اسید فولیک باعث مشکلاتی همچون:

  • افزایش خطر سکته قلبی دوم
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده
  • کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعث ناباروری مردان شود.
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات

آلرژی به فولیک اسید، بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند.

عوارض جانبی، اسید فولیک عموما بی خطر بوده، بعضی از عوارض جانبی آن در مقادیر بالای مصرف شامل تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی است.

تداخلات دارویی، مقادیر بالای اسید فولیک می تواند تاثیر بعضی از داروهای ضد صرع را کم کند. اگر شما داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک درباره مصرف فولیک اسید مشورت نمایید. بعضی از انواع داروها همچون داروهای درمان دیابت، داروهای خواب آور و بعضی از انواع آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح فولیک اسید در بدن شما می گردد.

خطرات، اسید فولیک بعضی اوقات باعث پنهان شدن علایم بعضی از بیمار های خطرناک که در نتیجه کمبود ویتامین B12 هستند، می شود.

مقدار مناسب مصرف اسیدفولیک

در مورد مقدار مناسب دریافت اسیدفولیک برای خودتان با دکترتان مشورت کنید.

دوز اسیدفولیک مصرفی با توجه به اینکه فرد چه زمانی تصمیم به مصرف آن دارد، متفاوت خواهد بود مثلا اگر خانمی قرار است طی یکی، دو ماه آینده باردار شود مصرف اسیدفولیک ۵ میلی‏گرمی و در آقایان ۱ میلی‏گرمی توصیه می‏ شود ولی اگر خانمی تصمیم بگیرد ۶ ماه تا یک سال بعد باردار شود مصرف اسیدفولیک با دوز یک میلی‏گرم و در آقایان هم همان دوز یک میلی‏گرم پیشنهاد خواهد شد.

دستورالعمل کلی در مورد دریافت اسید فولیک به این صورت است

  • زنانی که  می توانند باردار شوند باید روزانه 400  میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنند.
  • زنان باردار به روزانه 600  میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند.
  • زنانی که  بچه شیر می دهند به روزانه 500 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند.
  • زنانی که قبلا نوزادی دچار نقائص هنگام تولد مانند اسپاینا بیفیدا (بیرون زدگی نخاع از مهره ها) یا آنانسفالی (نداشتن مغز) داشته اند و می خواهند دوباره باردار شوند، باید با دکترشان مشورت کنند. این زنان ممکن است روزانه نیاز به 4000 میکروگرم اسیدفولیک داشته باشند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید