چرا رنگ دندان من زرد شده است؟

مصرف قهوه،چای، دخانیات، افزایش سن، از دست رفتن بافت عصبی دندان از جمله دلایل تغییر رنگ دندان است که باید توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش نبض ما، دکتر مهدی عباسی، دندانپزشک ترمیمی در گفت و گو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه دو سری تغییر رنگ دندان داریم، اظهارداشت: یکسری عوامل خارجی هستند که بر روی دندان تاثیر می گذارند مانند مواد رنگی که فرد مصرف می کند مثل قهوه- چای و دخانیات که ذرات رنگی موجود در آنها به مرور زمان باعث تغییر رنگ در دندان می شود؛ که برای برطرف کردن تغییر رنگ باید از جرم گیری یا بروساژ استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: یکسری تغییر رنگ داریم که در آن، موادی که باعث تغییر رنگ دندان می شوند به بافت داخلی دندان نفوذ می کنند و موجب تغییر رنگ دندان می گردند. این حالت با جرم گیری بهبود نمی یابد و باید از موادی استفاده کنیم که به داخل دندان نفوذ کند و باعث سفید کردن دندان شود که به آن بلیچینگ می گوییم و مردم عامه به آن سفید کردن دندان می گویند.

انواع تغییر رنگ دندان

این دندانپزشک درباره عواملی را که به داخل بافت دندان نفوذ می کنند، بیان کرد: یک نوع از آن ها عوامل خارجی است، نو نوع دیگر آن ها مصرف داروهایی است که در کودکی مصرف می شود و علت بعدی این است که با افزایش سن رنگ دندان زردتر می شود. اینها مواردی است که می توان با بلیچینگ برطرف نمود.

سفید کردن دندان

وی با بیان اینکه در مورد داروها می توانیم تتراسایکلین را مثال بزنیم که این حالت را ایجاد می کند، گفت: تتراسایکلین باعث پیشرفت پوسیدگی دندان های نمی شود.

عباسی در ادامه گفت: در بعضی موارد ما یک دندان خاص را داریم که تغییر رنگ پیدا کرده است، یعنی آن دندان تحت تاثیر عواملی، عصبش از بین رفته و تغییر رنگ پیدا می کند. این مورد باید بررسی شود. شاید نیاز به درمان ریشه داشته باشد یا ممکن است عفونتی در این ناحیه وجود داشته باشد. معمولا این حالت در دندان های جلویی فرد ایجاد می شود. شاید چند سال قبل تحت تاثیر ضربه قرار گرفته باشد و فرد متوجه آن نشده باشد و به مرور زمان، عصب دندان از بین رفته باشد.

عملکرد خمیر دندان

وی در پاسخ به این پرسش که خمیر دندان های سفید کننده به چند صورت عمل می کنند؟، ادامه داد: این نوع خمیر دندان ها به دو صورت عمل می کنند. برخی از آنها مواد ساینده در داخل شان دارند و به علت سایشی که ایجاد می کند دندان ها را سفید می کند که مفید نیست؛ چون مقداری از سطح دندان را دچار سایش می کند.

این دندانپزشک در پایان اظهارداشت: همچنین خمیردندان هایی هستند که داخل آنها ترکیبات سفید کننده دارد. از همان موادی که دندان پزشکان استفاده می کنند. منتهی با غلظت پایین تر. لاک ها و برچسب هایی که برای سفید کردن دندان تهیه شده است روی سطح دندان اثر منفی ندارد. در مورد ماندگاریش تردید است ممکن است سفید بکند؛ اما خیلی زود رنگ دندان به حالت قبلی اش برگردد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید