جراحی کراس لینکینگ برای درمان بیماری قوز قرنیه

بیماری قوز قرنیه چند عاملی است، بنابراین چندان قابل پیشگیری نیست اما می شود شدت بیماری را با روش های جدید مانند جراحی کراس لینکینگ کاهش داد.

به گزارش نبض ما، دکتر حمیدرضا جهادی حسینی در گفتگو با ایرنا گفت: بیمارانی که با این روش درمان می شوند می توانند تنها با استفاده از عینک دید خوبی برای انجام امور روزانه خود داشته باشند و دیگر نیازی به جراحی های پیچیده مانند عمل پیوند قرنیه ندارند.

وی با بیان این که این نوع جراحی در بیشتر مراکز چشم پزشکی در کشور ما برای بیماران انجام می شود، افزود: کراس لینکینگ ساده و پیشرفته، در فازی که بیماری در حال شدت یافتن و پیشرفت سریع است، از سوی چشم پزشکان به بیماران توصیه می شود.

دکتر جهادی گفت: این روش درمانی سبب تقویت استحکام سطح قرنیه و توقف پیشرفت قوز قرنیه می شود و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. حتی در مواردی باعث متوقف شدن بیماری می شود و درمان های دیگر را ساده تر و راحت تر می کند.

وی تاکید کرد: لازم است با اطلاع رسانی گسترده، سطح آگاهی بیماران در مورد بیماری قوز قرنیه و عوارض آن را افزایش داد تا بیماران با درمان به موقع با استفاده از روش های ساده مانع از ورود بیماری به فاز پیشرفته و شدید آن شوند.

توصیه ساده به بیماران

متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه با بیان این که گاهی بیماری قوز قرنیه توام با آلرژی های چشمی است که موجب خارش چشم می شود، اظهار کرد: خارش چشم توسط بیمار سبب تشدید بیماری می شود بنابراین باید تا آنجا که ممکن است از خارش چشم پرهیز کرد و با روش هایی مانند کمپرس سرد یا مراجعه به چشم پزشک و مصرف برخی داروها، علائم آلرژی کنترل شود.

قوز قرنیه

قوز قرنیه یک بیماری غیرالتهابی است که معمولا قرنیه هر دو چشم را گرفتار می کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود.

قوز قرنیه بیماری پیشرونده ای است که معمولا در دوران بلوغ بروز می کند. این بیماری ابتدا در یک چشم شروع می شود ولی معمولا بعد از مدتی چشم دیگر نیز گرفتار می شود هر چند شدت آن در یک چشم با چشم دیگر متفاوت است.

قوز قرنیه بیماری نسبتا شایعی است که در تمام نژادها و در هر دو جنس زن و مرد دیده می شود. گفته می شود سابقه خانوادگی در 6 تا 10 درصد مبتلایان وجود دارد. البته علت دقیق بروز قوز قرنیه هنوز شناخته نشده است. اما به اعتقاد متخصصان مالیدن محکم چشم گرچه علت قوز قرنیه نیست ولی در روند ایجاد آن می تواند موثر باشد، به همین دلیل به بیماران مبتلا به قوز قرنیه توصیه می شود که از مالیدن چشم های خود پرهیز کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید