یک قرار عاشقانه با امام زمان

امام زمان علیه السلام در زندگی شیعیان می بایست به یک عنصر واقعی و زنده و حاضر و ناظر تبدیل شود. چگونه حضور ایشان را در خانواده و زندگی خود پر رنگ تر کنیم؟

هانیه ورشوچی- خداوند متعال اولیای خاص خود را وسیله تقرب و ارتباط قرار داده است. ائمه الهی چه در حال غیبت باشند و چه نباشند، محل عرض گرفتاری ها و مشکلات خواهند بود. چه شیعیان ایرانیِ زمان امام صادق علیه السلام که به علت دوری راه ایشان را نمی دیدند و چه خانواده های شیعه که امروزه در دوران غیبت قرار دارند از دیدار مستقیم حضرتش محروم اند.

هر صبح و شب به امام زمان ( عج ) سلام بدهید

همه ما موقع بیدار شدن و خوابیدن به نزدیکان خود سلام می کنیم و شب بخیر می گوییم. اگر حضور و محبت امام زمان علیه السلام را نزدیک ببینیم، اگر ایشان را مثل یکی از اعضای همیشگی خانواده خود حس کنیم، فراموش نمی کنیم که موقع بیدار شدن از خواب و موقع به خواب رفتن، با سلامی و شب بخیر گفتنی، ایشان را خوشحال کنیم. و این امر را در نهاد خانواده خود نهادینه کنیم .

درباره امام زمان (عج) مطالعه کنید.

سعی کنید به بهانه های مختلف نسبت به جایگاه و شان امام زمان خودتان معرفت بیشتری پیدا کنید. کتاب های مناسب مطالعه کنید و به دیگر اعضای خانواده معرفی کنید، به سخنرانی های افراد دلسوخته و امام زمانی گوش فرا دهید و در سایت های مفید مقالات خوب نوشته شده درباره شان را بخوانید و مرتب در خانه از ایشان صحبت کنید و باعث زنده نگه داشتن و معرفت بیشتر این امام شوید .

درعبادات خود ایشان را شریک کنید.

زیباترین دارایی ما توشه عبادات ماست. خالصانه ترین چیزی که مالکیت آن در اختیار ماست ثواب و اجر راز و نیایش های ماست. چه نیکو است که به یاد حضرت صاحب عباداتی را انجام داده و ثواب آن ها را به ایشان عرضه کنید. یا اگر به زیارتی مشرف می شوید به نیابت از ایشان آن مکان مقدس را زیارت کنید.

در قنوت نماز ها و پس از آنها دعای سلامتی ایشان را زمزمه کنید و ادعیه و دعاهای خاص مربوط به ایشان را فراموش نکنید. خود را مقید کنید تا هر روز دعای عهد و سوره یس را به نیابت از ایشان تلاوت کنید. به فرزندان خود نیز یاد دهید تا این کار را جز کارهای روزمره خود قرار دهند .

در فضای خانه نام امام زمان را زنده نگه دارید.

امام زمان علیه السلام به صراحت تاریخ و احادیث و آیات، حجت زنده خداوند بر خلق این دوران هستند. همه اعضای خانواده باید بکوشند محبت ایشان را تقویت کنند و زمانی از زندگی هر روزه را به ایشان اختصاص دهند.

یکی از ساده ترین کارها خواندن دعای فرج به صورت خانوادگی بعد از هر وعده غذایی دست جمعی است. نصب یک تابلوی زیبا در جایی که چشم مرتب به آن می افتد خود تقویت کننده یاد ایشان است.

خانواده ای که توجه حضرت مهدی(عج) به آنها باشد، از لحاظ عقیده راستین خواهند ماند و ان شاء الله در سرای آخرت سرفراز و سربلند پشت سر حجت خداوند به بهشت برین الهی قدم خواهد گذاشت.

حضرت مهدی

زمینه سازی برای ظهور امام زمان

ما وظیفه داریم که زمینه ظهور پدر مهربانمان امام زمان را فراهم کنیم، این زمینه ها فراوان است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

شناختن و شناساندن امام زمان (عج)

مسئله شناخت امام زمان (عج) از مسائل ضروری است که به تعبیر روایات، اگر کسی امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. و شناخت بقیه الله بدین جهت لازم است که اگر او را نشناسیم نه تنها عمل ما باطل است بلکه منحرف و گمراه خواهیم شد. امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: امام، حجت بندگان است و هرکه او را رها کند گمراه می شود و هر که با او باشد قلبی و فعلی نجات می یابد و رستگار می گردد.

مبارزه علمی و عملی با انحرافات و کجروی ها

یکی از حکمتهای غیبت امام عصر(عج) وجود گناهانی است که در جامعه به آنها دامن زده می شود،لذا هر چی گناه بیشتر باشد ظهور حضرتش به تاخیر می افتد  اینجاست که مبارزه با گناهان زمینه ای است برای ظهور امام، زیرا یکی از اهداف بسیار مهم امام مبارزه با انحرافات و کجرویها و ریشه کن کردن مفاسد است. امام می آید تا به ظلم و ستم فرجام داده و عدل و داد را روی زمین بگستراند. پیامبر(ص) در یک پیشگویی فرمود: یملأ الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا.

بنابراین اگر بخواهیم زمینه ظهور را فراهم کنیم باید به کمک امام شتافته و دراین کار با او همگام شویم و شرایط رو به سمتی سوق دهیم که انسانها آمدنش رو واقعا آرزوکنند و خوب و پاکیزه و با صفا شوند . در اینجا ممکن است برخی باسکوت و بی تفاوتی خود در برابر انحرافات و مفاسد اجتماعی چنین فکر کنند که باید به مفاسد در جامعه دامن زد و یا حداقل سکوت کرد تا مفاسد در جامعه صدچندان شود تا براثر زیاد شدن آن، امام ظهور کند، خیر – درحالیکه این نظریه و اندیشه کاملا غلط و بی اساس است. چرا که حضرت پس از آمدن، زمین را پراز عدل و داد می کند نه این که تا زمین پراز ظلم و جور نشود امام نخواهد آمد و دلیلش این است که زمین درحال حاضر به اندازه کافی پر از ظلم و جور شده است پس چرا امام نمی آید؟

ضرورت خودسازی

یکی از مسائل اساسی درخصوص زمینه سازی برای ظهور، مسئله خودسازی یاران حضرت مهدی(عج) است. کسانی که می خواهند جزو یاوران و یاران حضرت حجت باشند باید خود را به مرتبه ای از تهذیب و کمال و خودسازی برسانند تا بتوانند لیاقت همراهی و یاوری آن حضرت را داشته باشند.

کسانی که فرآیند خودسازی را در وجود خود طی نکرده اند نمی توانند امیدوار باشند که زمینه را برای ظهور منجی آخرالزمان فراهم کرده اند. یاور حضرت باید به درجه ای از کمال رسیده و فضایل اخلاقی را در خود پیاده کرده باشد که بتواند ادعا کند در رکاب حضرت به یاری دین خدا خواهد پرداخت.

مسلما حضرت با افراد خودساخته خواهد توانست به رفع ظلم و اصلاح جوامع بپردازد.

تبیین اهداف امام زمان

مسئله دیگری که زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است، اینکه پس از شناخت و معرفت به امام عصر(عج)، اهداف وی را بررسی و مورد مطالعه قرار دهیم. مثلا ویژگی های حکومت امام و تمایز آن از سایر حکومت های پیشین و اینکه حکومتی که در قرآن بدان اشاره شده و پیامبران پیشگویی کرده اند، با تمام حکومت ها تفاوت اساسی خواهد داشت. حکومت امام عصر(عج) جهانی و الهی و حکومت الهی دین و قرآن و اهل بیت پیامبر است. حکومت برقراری امنیت جهانی است، حکومت بسط عدالت است. حکومت حاکمیت اخلاق و ارزش های انسانی است. بدانیم که امام می آید تا اهداف پیاده نشده تمام انبیای الهی را به انجام برساند، امام می آید تا عالی ترین مظاهر یک حکومت مترقی را به نمایش بگذارد امام می آید تا بشر را به کمال واقعی خود برساند.

انتظار فرج و دعا برای فرج

از دیگر موارد زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) انتظار فرج است، انتظاری که پیامبر و معصومین ما را به آن دعوت کرده اند، انتظاری که در روایات، برترین اعمال و بهترین عبادت مؤمنان شمرده شده است، انتظاری که به تعبیر امام صادق(عج) اگر شخص درحال انتظار بمیرد شهید خواهد بود، اگر چه در بستر هم مرده باشد.

شناخت وظایف و عمل به آن

بزرگان ما براساس روایات و احادیث و سفارش پیامبر(ص) و معصومین علیهم السلام وظایفی را برای مردم درحال غیبت کبری بیان کرده اند که هر یک از آنها خود زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) خواهد بود. مرحوم محدث قمی به چند مورد از آن ها اشاره کرده است:

۱ مهموم بودن برای آن جناب در ایام غیبت.

۲ دعا کردن برای حفظ وجود مبارک امام عصر(عج) از شر شیاطین انس و جن و طلب تعجیل فرج و نصرت و پیروزی او بر کفار و ملحدین و منافقین.

۳ صدقه دادن در حد توان برای حفظ وجود مبارک ولی عصر(عج).

۴ به جا آوردن حج به نیابت از امام عصر(عج) چنان که در گذشته میان شیعه مرسوم بوده است.

۵ برخاستن از برای تعظیم به هنگام ذکر نام مبارک آن حضرت به ویژه نام مبارک قائم(عج).

۶ تضرع و درخواست از خداوند برای حفظ دین و ایمان از دستبرد شیاطین و رهایی از شبهات.

۷ استمداد و استعانت و استغاثه به آن جناب در هنگام سختی ها و گرفتاری ها و بیماری ها و شبهات و فتنه ها

 

4.5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید