عمل جراحی واریکوسل چقدر ضروری است؟

یکی از علل شایع ناباروری در مردان واریکوسل است که از اتساع وریدهایی (سیاهرگ) که خون را از بیضه ها خارج می کنند و غیرقابل پیشگیری است و درمان اصلی آن جراحی واریکوسل است.

سیاهرگ ها مسئول خارج کردن خون از عضو و هدایت آن به طرف قلب هستند و برای این که خونی که به سمت بالا می رود به عقب برنگردد، داخل سیاهرگ ها دریچه هایی وجود دارند که از برگشت خون جلوگیری می کنند.

حالا اگر این دریچه ها خراب شوند، خون به راحتی به طرف عقب برگشته و موجب اتساع سیاهرگ ها خواهد شد.

باید بدانید سیاهرگ بیضه سمت چپ به سیاهرگ کلیه چپ می ریزد. اگر یک مرد بالای ۴۰ سال، ناگهان دچار واریکوسل بیضه چپ شود، یک دلیل آن این است که سرطان کلیه سبب مسدود شدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ بیضه همان طرف شده است.

واریکسول چیست؟

اسکروتوم ، کیسه ای پوشیده شده از پوست است که بیضه های مرد را نگه می دارد. این کیسه همچنین حاوی شریان ها و رگ هایی است که خون را به غدد لنفاوی انتقال می دهند. ناهنجاری های مربوط به اسکروتوم ممکن است به واریکوسل منجر شود.

واریکوسل شامل بزرگ شدن رگها در داخل این ناحیه است. این رگه ها پلاکت پامپینی فرمی نامیده می شوند. واریکوسل تنها در اسکروتوم رخ می دهد و بسیار شبیه به وریدهای واریسی است که می تواند در پاها رخ دهد.

چه کسانی در معرض واریکسول هستند؟

واریکوسل تقریبا یک مشکل رایج است و می تواند در 15 درصد جمعیت مردان بزرگسال و حدود 20 درصد از مردان نوجوان رخ دهد. به عبارت دیگر این مشکل بیشتر درمردان 15 تا 25 ساله رایج است.واریکوسل معمولا در دوران بلوغ شکل می گیرد و در سمت چپ بیضه ها ایجاد می شود. آناتومی سمت راست و چپ اسکروتوم در بیضه ها یکسان نیست.

البته مشکل واریکوسل ممکن است در هر دو طرف ایجاد شود، اما بسیار نادر است. علاوه بر این می‌توان گفت که واریکوسل در تمام موارد بر تولید اسپرم تاثیر نمی گذارد. طناب اسپرمی هر بیضه را نگه می دارد. این طناب همچنین شامل رگ ها، شریان ها و اعصابی است که از این غده ها پشتیبانی می کنند. در رگ های سالم داخل بیضه ،جریان یک طرفه خون از بیضه ها به اسکروتوم انتقال یافته و سپس آن ها را به قلب منتقل می کند.

علت واریکسول

گاهی اوقات خون در رگ ها به خوبی حرکت نمی کند و به این ترتیب تراکم ورید ایجاد شده و باعث می شود که این ناحیه متورم و بزرگ شود. واریکوسل در طول زمان می تواند به آرامی گسترش پیدا کند. هیچ عامل خطر سازی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن هم مشخص نیست.

واریکوسل

علائم واریکوسل

  • وجود یک توده در یک بیضه
  • تورم در اسکورتوم
  • ایجاد رگ های واریسی بزرگ یا پیچیده در اسکروتوم که اغلب به شکل کیسه مانند است
  • درد ناگهانی و تکراری در اسکروتوم

پزشک شما معمولا بعد از معاینه فیزیکی وضعیت را تشخیص می دهد. واریکوسل همیشه احساس نشده و قابل مشاهده نیست ،پزشک شما احتمالا بیضه ها را بررسی خواهد کرد .ممکن است پزشک ،سونوگرافی اسکورتوم را برای شما انجام دهد. این  سونوگرافی کمک می کند تا اندازه گیری رگ های اسپرمی صورت گرفته  و تصویر دقیقی از وضعیت ایجاد شود.

هنگامی که واریکوسل تشخیص داده می شود، پزشک شما آن را با در سه درجه بالینی طبقه بندی می کند.این درجه بندی با توجه به اندازه توده در بیضه شما تحت عنوان برچسب های 1 تا 3 برچسب گذاری می شوند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

اندازه توده و یا واریس  لزوما در درمان کلی تاثیر نمی گذارد، زیرا شما ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید و گزینه های درمان براساس میزان ناراحتی و ناباروری شما در نظر گرفته می شود.

این وضعیت می تواند بر باروری تاثیر بگذارد. واریکوسل در 35 تا 44 درصد مردان مبتلا به ناباروری اولیه و در 45 تا 81 درصد مردان مبتلا به ناباروری ثانویه وجود دارد. ناباروری اولیه به طور کلی اشاره بر شکست بارداری پس از یک سال زندگی زناشویی دارد و ناباروری ثانویه اشاره بر زوج هایی دارد که  بنابر عوامل مختلف در زناشویی و باروری مشکل دارند.

بیماری واریکوسل

تشخیص واریکوسل

معمولا بیمار متوجه وجود واریکوسل نمی شود و بیماری به دنبال بررسی علت ناباروری تشخیص داده می شود. حتی گاهی بیمار از دوستان و افراد فامیل می شنود که فلانی برای درمان ناباروری، عمل جراحی واریکوسل انجام داده است و کنجکاو می شود و به پزشک مراجعه می کند.

البته برخی مواقع، بیمار مبتلا به واریکوسل احساس درد در بیضه همان طرف یا احساس سنگینی می کند. همچنین ممکن است به دلیل عدم تقارن بیضه ها به پزشک مراجعه کند و واریکوسل تشخیص داده شود.

حتی به ندرت بیمار متوجه رگ های برجسته در کیسه بیضه می شود و به پزشک مراجعه می کند، اما به طور کلی درد مبهم در ناحیه بیضه ها، احساس سنگینی یا کشیدگی در بیضه، رگ های متسع در داخل کیسه بیضه، احساس ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه و کوچکی بیضه مبتلا جزو مهم ترین علائم بیماری هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

بیماری واریکوسل ممکن است باعث این عوارض شود:

تحلیل رفتن (آتروفی) بیضه

توده بیضه از لوله های سازنده اسپرم تشکیل شده است. هنگامی این لوله ها در نتیجه عاملی مانند واریکوسل آسیب می بینند، ممکن است بیضه ها نرم شوند و تحلیل روند.

روشن نیست که چه عاملی باعث تحلیل رفتن می شود، اما اختلال کارکرد دریچه های وریدها باعث تجمع خون در بیضه ها می شود و افزایش فشار وریدها و قرارگیری در معرض سموم درون خون ممکن است باعث آسیب شود.

ناباروری

روشن نیست که واریکوسل چگونه باعث ناباروری می شود. برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه خون را در شریان بیضه سرد می کنند، و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می کنند.

بیماری واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه جرارت بیضه ها بیش از حد بالا رود، و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

کمیت و کیفیت اسپرم‌ها

واریکوسل می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در بعضی موارد هم ممکن است منجر به ناباروری شود. مشکل واریکوسل همچنین می تواند اندازه بیضه ها را کاهش دهد.

درمان بیماری واریکوسل

درمان بیماری واریکوسل ممکن است ضروری نباشد. اما اگر نابارور هستید، یا واریکوسل شما باعث درد یا تحلیل رفتگی بیضه ها شده است، ممکن است بخواهید واریکوسل را ترمیم کنید. درمان به هدف بستن وریدهای آسیب دیده و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام می گیرد.

گرچه واریکوسل معمولا در دوران نوجوانی رخ می دهد، اما روشن نیست که آیا باید بیماری واریکوسل را در همان زمان ترمیم کرد یا نه. در صورتی که تحلیل رفتگی پیشرونده بیضه، درد یا نتایج غیرطبیعی در آرمایش اسپرم رخ دهد، ترمیم در دوره نوجوانی ممکن است ضرورت پیدا کند.

ترمیم واریکوسل ممکن است با جراحی باز یا جراحی از طریق لاپاراسکوپی و یا بستن ورید با بالون یا فنر از راه پوست (آمبولیزاسیون از راه پوست) انجام گیرد.

عمل واریکوسل چیست

درمان واریکوسل، جراحی است. معمولا یک شکاف حدود سه سانتی متری در ناحیه بالای کشاله ران داده می شود و تمامی سیاهرگ های طناب بیضه قطع می شوند. بعضی سیاهرگ های بیضه از داخل شکم عبور می کنند و جراح نمی تواند آنها را ببیند. حتی بعضی مویرگ ها در داخل طناب بیضه قابل رویت نیستند.

بنابراین بسته به نوع عمل جراحی واریکوسل ، میزان عود بعد از عمل حدود ۱۰ درصد است. گاهی واریکوسل فوق العاده شدید است و صدها سیاهرگ متسع داخل کیسه بیضه وجود دارد. این واریکوسل ها نیز با عمل جراحی صددرصد قابل اصلاح نیستند.

گاهی بیمار در معاینه، واریکوسل ندارد (واریکوسل بالینی) و بیماری با سونوگرافی رنگی مشخص می شود. این نوع واریکوسل را واریکوسل تحت بالینی می گویند و عده ای معتقدند که عمل جراحی واریکوسل موجب بهبود کیفیت اسپرم می شود.

طی دو روز بعد از جراحی واریکوسل بیمار می تواند فعالیت مختصر داشته باشد ولی فعالیت کامل طی یک هفته پس از عمل جراحی خواهد بود. البته گاهی کیفیت اسپرم آنقدر نامناسب است که حتی لقاح مصنوعی نمی توان انجام داد.

در این موارد، اگر عمل جراحی واریکوسل منجر به حاملگی طبیعی نشود، ممکن است آنقدر کیفیت اسپرم بهبود یابد که حداقل زوجین بتوانند از طریق لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوند.

با این که عمل جراحی واریکوسل یک عمل جراحی ساده است، عفونت در محل عمل، تجمع مایع در کیسه بیضه و ایجاد هیدروسل و آسیب به شریان بیضه (که سبب از بین رفتن بیضه همان طرف می شود) ازجمله عوارض جراحی واریکوسل است.

جراحی میکروسکوپی واریکوسل

واریکوسلکتومی میکروسکوپیک تحت یک میکروسکوپ عملیاتی با قدرت بالا انجام می شود تا بیشترین میزان موفقیت را با کمترین خطرات جانبی به همراه داشته باشد. دو روش برای واریکوسلکتومی میکروسکوپیک، وجود دارد. اگر این روش برای رفع  درد انجام شود، اغلب روش ورودی استفاده می شود تا اجازه دسترسی به عصب ایلئویی  را بدهد  و این کارمی تواند در کاهش درد دائمی تاثیر گذار باشد.

محل تزریق هم در ناحیه کشاله ران است. هنگامی که جراح پوست را برمی دارد،به راحتی می تواند محل تورم و رگ های غیر طبیعی و واریسی را مشاهده کند.هر رگه دقیقا محاسبه  و ارزیابی شده و به صورت متقاطع تجزیه می شود و پس از آن از بین می رود . پس از این کار، جریان خون تخلیه شده  و خون را از بیضه به داخل ران و لگن منتقل می کنند.

کلید عملیاتی این روش این است که  هر رگه  قطع شده و زهکشی لنفاوی حفظ می شود.این کار باید به صورت حرفه ای انجام شود زیرا در صورتی که هر شریانی از بین رود، ممکن است به بیضه ها آسیب وارد شود. اگر لنفاتیک از بین رود، اسکروتوم ممکن است از مایع پر شده و نیاز به جراحی اضافی برای تخلیه مایع وجود داشته باشد. به طور آماری نشان داده شده است که روش میکروسکوپی واریکوس تمام این خطرات را کاهش می دهد.

عمل جراحی برای هر طرف حدود 30 دقیقه طول می کشد و واریکوسلکتومی سمت راست و چپ حدود یک ساعت زمان می برد. این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود.شروع فعالیت های روزمره ، معمولا بین 2-3 هفته است، اما اکثر مردان قادرهستند پس از این وش جراحی از 24 تا 72 ساعت به امور روزمره خود برگردند.

جراحی زیبایی

بهترین نوع عمل واریکوسل

طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که در جراحی واریکوسل بهترین گزینه لاپاروسکوپی است که در بخش اورولوژی قابل انجام است. نتایج واریکوسل لاپاروسکوپی در مقایسه با جراحی های مشابه دیگر ارجهیت دارد. به نظر می رسد واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی موجب کاهش عوارض بعد از عمل می شود.

در این روش لازم است دقت لازم صورت گرفته و رگ های بیضه در طول واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی حفظ شود. استفاده از یک پروب داپلر لاپاروسکوپی هم باعث تشخیص و حفظ رگ های بیضه می شود. در این روش، کلیه عروق بیضه به یکدیگر متصل می شوند.برای نتایج بهتر لازم است که بررسی رگ های واریسی و انتقال جریان خون به درستی صورت گیرد .

از آنجا که سرخرگ بیضه در حین بازسازی جراحی باز یا روش آمبولیزاسیون رادیوگرافی حفظ می شود، معمولا رگ بیضه هم در طول واریکوسلکتومی حفظ می شود.

بهترین زمان عمل واریکوسل

طبق تحقیقات مشخص شده است که پس از جراحی واریکوسل احتمال باروری به طور محسوسی افزایش می یابد. از آنجایی که اختلال واریکوسل ممکن است بدون نشانه بوده و در سنین پایین و نوجوانی هم رخ دهد توصیه می شود از سنین پایین ،معاینات لازم انجام شود و در صورت وجود هر گونه مشکل و یا واریکوسل بهتراست در همین سنین جراحی انجام شود تا از بروز مشکلات و عوارض احتمالی در آینده جلوگیری شود.

عمل واریکوسل میکروسرجری چیست؟

واریکوسل با ناباروری مردانه و با درد اسکروتوم همراه است. روش واریکوسلکتومی میکروسرجری  درشناسایی عروق اسپرمی بسیار قابل اعتماد است.

این روش به عنوان روش استانداردی  در بهبود  واریکوسل مورد حمایت قرار گرفته است.از آنجایی که درمان دارویی مشخصی برای واریکوسل وجود ندارد لذا عمل میکروسرجری از بهترین گزینه های درمانی به شمار می رود . در روش میکروسرجری پس از بی حسی موضعی ، بر روی ناحیه مشخصی از بیضه برشی انجام داده و با استفاده از میکروسکوپ مخصوصی رگ های واریسی تشخیص داده شده و جداسازی می شوند.

این کاربا دقت بالایی صورت گرفته و توصیه می شود پس از عمل،  48 تا 72 ساعت استراحت کرده و از انجام فعالیت های سنگین جلوگیری شود.

عوارض عمل واریکوسل

مثل عمل های جراحی دیگر عمل واریکوسل نیز توأم با عوارضی همراه می باشد که به اهم آنها اشاره می کنم:

هیدروسل یا آب آوردن بیضه

هنگام عمل جراحی اگر رگهای واریس کاملاً توسط جراح لخت نشود و بافت لنفی آن جدا نشود و یا اگر بعد از عمل شخص استراحت کافی نداشته باشد و زیاد سرپا بایستد باعث جمع شدن آب دور بیضه می شود که خود را با بزرگی بیضه عمل شده نسبت به بیضه طبیعی نشان می دهد.

اگر تعداد آب دور بیضه کم باشد نیاز به درمان ندارد. اگر هیدروسل باعث شود بیضه ای که قبلاً عمل واریکوسل روی آن انجام شده بیش از حد بزرگ شود قطعی ترین و بهترین درمان آن عمل جراحی و تخلیه آب دور بیضه می باشد.

تخلیه آب دور بیضه با سرنگ باعث می شود که دوباره آب جمع شود و لذا توصیه نمی گردد.

این عمل به صورت سرپائی انجام می شود برای دیدن فیل عمل به آپارات و یا قسمت ویدئو سایت مراجعه نمایید.

کوچک شدن بیضه بعد از عمل جراحی وایکوسل

که علت آن قطع شدن شریان بیضه دارای واریکوسل می باشد که در حین عمل جراحی واریکوسل به اشتباه توسط جراح قطع می گردد و به علت عدم خون رسانی بعد از عمل تدریجاً بیضه کوچک می شود که در این صورت درمانی برای برگشت آن وجود ندارد.

درد بیضه پس از عمل جراحی واریکوسل

به علت بسته شدن رگهای واریکوسل در هنگام عمل جراحی اغلب درد بیضه ها ایجاد می شود که تدریجاً با استراحت برطرف می شود.

امروزه با پیشرفت در تکنیک های جراحی و با انجام عمل جراحی میکروسرجری و لاپاراسکوپی واریکوسل عوارض بعد از عمل بسیار کم و نادر می باشد.

لازم به ذکر است در بعضی افراد به علت درد بیضه به پزشک مراجعه می کنند که در معاینه بیماری واریکوسل در آنها تشخیص داده می شود و اگر چنین فردی علیرغم بیماری واریکوسل بچه دار می باشد و یا آزمایش اسپرم آن طبیعی باشد نیاز به عمل جراحی ندارد چرا که عمل جراحی واریکوسل نه تنها باعث از بین رفتن درد نمی شود بلکه در بسیاری موارد باعث افزایش درد ناشی از برش جراحی نیز می گردد.

هزینه عمل واریکوسل

با توجه به ظریف و حساس بودن این جراحی، اولین اولویت انتخاب پزشک مناسب برای این جراحی بوده و هزینه درمان در اولویت دوم قرار می‌گیرد. همچنین اکثر موسسات بیمه هزینه این جراحی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، زیرا در بسیاری از موارد این درمان با مشکلات باروری ارتباط ندارد.

درمان بیماری واریکوسل در طب سنتی

بیماری واریکوسل بر اساس دیدگاه طبّ سنتی ایران، حاصل تجمع سودا در سیاهرگهای بیضه است – چنانکه در مورد واریس پا و هموروئید نیز همین تئوری مطرح است – بنابراین راه درمان آن، رفع تجمع سودا در این منطقه است و هر کاری به جز این، ناموفق یا دارای اثری موقتی خواهد بود. اصول درمانی واریکوسل مانند سایر انواع واریس و … به شرح زیر است:

۱-خاکشیر جوشانده

روزی یک قاشق مرباخوری خاکشی را در یک استکان آب جوش ریخته کمی شیرین کرده میل کنید. اگر خاکشی را نیم کوب کرده و نیز بگذارید به اندازه ۵-۴ قل بجوشد، اثر درمانی آن افزوده خواهد شد. این کار را بهتر است ۳-۲ ماه ادامه دهید.

۲-رفع یبوست

اغلب، با مصرف خاکشی جوشانده، یبوست احتمالی بیمار نیز رفع می شود؛ ولی در غیر این صورت، نسبت به درمان یبوست بیمار اقدام کنید.

۳-ماساژ

برای این کار، روی کیسه بیضه ها و به خصوص قسمتهای بالای آن را روزی یکی یا دو بار و به مدت حداقل یکی دو ماه، با روغن زیتون تصفیه نشده یا روغن کنجد یا مخلوطی از این دو ماساژ دهید. ماساژ را به آرامی انجام دهید و آن را تا وقتی که روغن کاملاً جذب پوست بیضه شود ادامه دهید.

۴-سایر داروها

در صورتی که تمایل به مصرف داروی دیگری داشتید؛ از داروهای ضد سودا استفاده کنید. راحت ترین کار استفاده از دم کرده گل گاوزبان، سنبل طیب(با دو عدد لیمو یا عناب) است.

۵-زالو اندازی

اما مؤثّرترین و قاطع ترین روش درمان واریکوسل، زالو انداختن است. حداکثر ۴-۳ نوبت زالو انداختن روی بیضه، به فاصله ۲۰-۱۵ روزه، واریکوسل را به کلّی درمان خواهد کرد.

این کار به قدری ساده است که در صورت ضرورت، بیماران خودشان نیز می توانند اقدام به این کار کنند؛ خود من هم معمولاً به بیماران آموزش می دهم که خودشان، اقدام به این کار کنند که معمولاً هم با موفقیت همراه است.

نکات مهم

تذکّر ۱: زمانهای ذکر شده برای درمان واریکوسل، زمانهای حداکثری هستند و بیمار چند روز پس از شروع درمان، علائم بهبودی را احساس خواهد کرد.

تذکّر ۲: ماساژ بیضه ها با روغن زیتون تصفیه نشده را به تمام مردانی که مشکل ناباروری دارند توصیه می کنم؛ حتی اگر در اقدامات تشخیصی انجام شده، مشکلی نداشته باشند. این کار، کیفیت ساخت اسپرم در بیضه ها را به نحو مطلوبی بالا می برد.

برای اطلاع از هزینه عمل واریکوسل در سال 99، اینجا را کلیک کنید.

4.4/5 - (32 امتیاز)

دکتر محمد جباری

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی، متخصص واریکوسل

جراحی واریکوسل شایع ترین عملی است که برای درمان ناباروری مردان انجام می شود. در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است.
اطلاعات تماس با دکتر محمد جباری
تلفن تماس:
۸۸۷۱۳۶۳۲-۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰

دکتر حسین کرمی

متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.
اطلاعات تماس با دکتر حسین کرمی
تلفن تماس:
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴

جراحان واریکوسل

  • جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی، متخصص واریکوسل

    دکتر محمد جباری

    جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی، متخصص واریکوسل
    تلفن تماس:
    ۸۸۷۱۳۶۳۲-۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰
  • متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی

    دکتر حسین کرمی

    متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی
    تلفن تماس:
    تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68
    وب‌سایت: کلیک کنید
    ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. بهنام می‌نویسد

    سلام . من فکر میکنم علایم واریکوسل رو دارم و کنکوری هستم . به نظرتون میتونم دو ماه صبر کنم بعد واسه درمان و دکتر اقدام کنم تا بتونم با تمرکز کافی این دوماه رو درس بخونم ؟

    1. نبض ما می‌نویسد

      سلام دوست عزیز اینجا محل نظر گذاشتن است لطفا سوالات خود را از لینک زیر یا بخش از دکتر بپرسید سایت پیگیر شوید

      https://nabzema.com/faq

  2. ابولفظل نیک مهر می‌نویسد

    باسلام من واریکوسل گرید۱و۲دارم ایامشکل من فقط باجراحی حل میشودیابادارودرمان میشود

  3. ناشناس می‌نویسد

    من سه ساله عمل واریکوسل انجام دادم ونتیجه ای ندیدم والان واریکوسل ام دباره عد کرده و میخوام برای دومین بار عمل کنم میخوام بدونم چند درصد احتمال خوب شدن من هست؟

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      جواب این سوال بسته شرایظ شما فرق می کند و حتما احتیاج به نظر متخصص ارولوژی دارد

      https://nabzema.com/ساختمان-پزشکان-نبض-ما/بهترین-متخصص-ارولوژی-مردان

  4. سوسن می‌نویسد

    سلام، ممکنه بفرمایید که زحمت نوشتن این مقاله با کدوم دکتر بوده ؟
    که بشه باهاشون در تماس بود تا در مورد بعضی موارد ازشون سوال کنیم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید