مصرف بی رویه مکمل ها ،علل مرگ ناگهانی فوتبالیست ها

مرگ بازیکنان طی 10 سال اخیر، در ورزشکاران زیر ۳۵ سال، مشکلات مادرزادی و ساختاری قلب و در گروه سنی بالای 35 سال، بیماری‌های عروق کرونری و مصرف بی رویه مکمل ها عامل اصلی مرگ ناگهانی در ورزشکاران است.

دکتر بهنام ثبوتی فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره علل اصلی مرگ ناگهانی در ورزش فوتبال در حاشیه کنگره سراسری پزشکی ورزشی کشور به «نبض ما» گفت: مرگ بازیکنان طی 10 سال اخیر دلایل مختلفی داشته است. در ورزشکاران زیر ۳۵ سال، مشکلات مادرزادی و ساختاری قلب و در گروه سنی بالای 35 سال، بیماری‌های عروق کرونری عامل اصلی مرگ ناگهانی در ورزشکاران است.

عدم نظارت کافی در معاینات پزشکی فوتبالیست ها

این استاد دانشگاه افزود: نوار قلب، اکو و عکس از قفسه سینه می تواند به تشخیص مشکلات قلبی کمک کند. در یوفا و فیفا هم تاکید زیادی بر این معاینات است اما به دلیل عدم نظارت کافی و عدم مدیریت مناسب همیشه این معاینات انجام نمی شود. همچنین کمیته پزشکی فیفا بر صدور شناسنامه پزشکی ورزشی تاکید دارد.

دکتر ثبوتی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی در بروز بیماری های قلبی موثر است، گفت: اگر ورزشکاران سابقه بیماری های خانوادگی شان را عنوان کنند، تشخیص بیماری های قلبی آسان تر می شود.

مصرف بی رویه مکمل ها

این متخصص درباره استفاده ناآگاهانه و مصرف بی رویه مکمل ها ، مصرف دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و داروهای روانگردان گفت: مصرف بی رویه مکمل ها ، نیاز پایه بدن را بالا برده و فشار مضاعفی بر قلب وارد می کند. استفاده طولانی مدت از هریک از این مواد باعث مقاومت عروق بدن می شود و این امر باعث بزرگ شدن عضلات قلب شده و آسیب های شدید و جدی بر قلب وارد می سازد.

وی با اشاره به مصرف بی رویه مکمل ها و عدم همخوانی آنها با ترکیبات نوشته شده بر روی برچسب های دارو گفت: متاسفانه در باشگاه های ورزشی نظارتی بر روی این داروها نیست و هیچگونه ضمانتی هم وجود ندارد که داروی داخل بسته همان ترکیبات روی جلد را داشته باشد.

دکتر ثبوتی در پایان خاطر نشان ساخت: ورزشکاران و فوتبالیست های حرفه ای از مراجعه به پزشک و معاینات پزشکی استقبال خوبی می کنند اما با اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر به این عزیزان در قالب برگزاری سمینارها و کنفرانس های مفید در طی سال می توان اطلاعات بیشتر و به روزتری را در اختیار ورزشکاران و ورزش دوستان قرار داد.

نبض ما_ خبرنگار: مه جبین محمدی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید