پیاسکلیدین دارویی با منشا گیاهی، برای درمان آرتروز

بیماری آرتروز یکی از بیماری های شایع مفاصل است که مفاصل بدن از جمله دست ها، ران ها، زانو ها، پاها و مهره های کمری را درگیر می کند. پیاسکلیدین دارویی است که در فرانسه از ترکیب دو قسمت سویا و یک قسمت آووکادو ساخته شده است و برای درمان آرتروز استفاده می شود.

گردآوری – نبض ما

آرتروز باعث ساییدگی و فرسودگی غضروف ها می شود. داروهای مورد استفاده جهت درمان این بیماری معمولا داروهای ضد درد و ضد التهاب هستند، از انواع این داروها می توان به بروفن و ناپروکسن اشاره کرد. با توجه به عوارض جانبی زیاد این داروها، امروزه استفاده از داروهای گیاهی (مانند سویا و آووکادو) در درمان آرتروز از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

پیاسکلیدین دارویی است که در فرانسه از ترکیب دو قسمت سویا و یک قسمت آووکادو ساخته شده است. این دارو به فرم کپسول ۳۰۰ میلی گرمی موجود است و در درمان استئوآرتریت استفاده می شود. مطالعات بالینی نشان داده است که پیاسکلیدین باعث افزایش اندکس های کارکردی، کاهش درد و در نتیجه کاهش نیاز به مصرف داروهای مسکن در بیماران مبتلا به استئوآرتریت می شود.

مکانیسم اثر

پیاسکلدین دارای اثر تقویت کننده بر بافت همبند است و با تحریک سنتز پروتئوگلیکان ها و کلاژن باعث برگرداندن ساختمان غضروف به حالت طبیعی می شود. همچنین، آنزیم کلاژناز نوع II و پروستاگلاندین را مهار می کند. این دارو باعث کاهش آزادسازی و فعالیت متالوپروتئینازها و سیتوکین های التهابی می شود که از عوامل کلیدی در ایجاد استئوآرتریت هستند.

بنا بر برخی مطالعات انجام گرفته بر اثرات پیاسکلیدین روی سینوویوم، نشان داده شده است که این دارو سبب افزایش TIMP و کاهش VEGF می شود. پیاسکلیدین با این مکانیسم از تهاجم شیمیایی می کاهد، بنابراین به نظر می رسد با کنترل عناصر تهاجمی  به سینوویوم، در درمان آرتریت روماتوئید نقش دارد.

اثرات پیاسکلیدین بر روی مفاصل

پیاسکلیدین به میزان قابل توجهی درد و التهاب مفاصل مبتلا به آرتروز را کاهش می دهد به طوری که بعد از ۳ ماه مصرف، میزان قابلیت حرکتی مفاصل افزایش یافته و بیمار به راحتی فعالیت های روزانه خود را انجام می دهد. تحقیقات بالینی صورت گرفته نشانگر توانایی این دارو در کاهش میزان درد و بهبود قابلیت تحرکی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز بوده  است.

پیاسکلیدین تولید مواد ضروری و حیاتی موجود در مفصل مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و… را افزایش می دهد و به بازسازی مفصل کمک می کند.

پیاسکلیدین از تخریب و فرسودگی مفاصل جلوگیری می کند. داروی پیاسکلیدین با مهار آنزیم های التهاب زا میزان التهاب در مفاصل را کاهش می دهد همچنین مصرف این دارو در طی دوره درمانی میزان نیاز بیماران به داروهای ضد التهاب و ضد درد را کاهش می دهد. علاوه بر این پیاسکلیدین دارای خواص درمانی طولانی مدت است و ماندگاری اثرات محافظتی آن حتی ۸ ماه پس از قطع درمان روی بافت مفصلی نیز مشاهده شده است.

شکل دارویی

این دارو به صورت کپسول ۳۰۰ میلی گرم ۱۵ عددی دو رنگ موجود است.

مقدار مصرف

  • پیاسکلیدین دارویی آهسته اثر Slow-acting drug است (برای ایجاد اثرات درمانی حداقل ۳ ماه نیاز به مصرف دارد).
  • پیاسکلیدین دارویی طولانی اثر Long-lasting effect است ( زیرا اثرات درمانی آن  حتی بعد از قطع درمان نیز تا ۸ ماه وجود دارد).
  • مقدار مصرف این محصول برای بزرگسالان روزانه ۱ عدد کپسول است البته برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه می شود حداقل ۶ ماه متوالی مورد استفاده قرار گیرد.

تداخل دارویی

آووکادو با داروهای مهارکننده ی MAO و وارفارین تداخل دارد. در حالی که سویا با لووتیروکسین، وارفارین و آهن تداخل مصرف دارد. توصیه می شود مصرف همزمان با داروهای رقیق کننده ی خون از جمله: وارفارین و آسپیرین زیر نظر پزشک باشد.

عوارض جانبی

با توجه به این که تنها عارضه ی پیاسکلیدین درد معده است، یکی از ایمن ترین دارو  ها به شمار می رود. از عوارض جانبی دیگر آن میگرن و بثورات پوستی است که مشخص نیست عوارض دارو بوده یا از تداخل با غذا  های مصرفی ایجاد شده است.

از سوی دیگر، از آن جا که گلوکوزامین احتمال مقاومت به انسولین را بالا می برد، در برخی مطالعات، مصرف پیاسکلیدین در بیماران دیابتی بر مصرف مکمل «گلوکوزامین- کندروئیتین سولفات» ارجح دانسته شده است.

موارد احتیاط

  • پس از تاریخ انقضاء درج شده بر روی بسته دارو از مصرف آن خودداری نمایید.
  • برای جلوگیری از تداخل دارویی در صورت مصرف سایر داروها پزشک و داروساز خود را مطلع سازید.
  • مصرف در دوران حاملگی و شیردهی هنوز بررسی نشده است
  • از توصیه دارو به افراد دیگر و بدون تجویز پزشک خودداری کنید.
  • در صورت مصرف همراه با غذا هیچ عارضه جانبی ندارد.
  • در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان استفاده شود.
4/5 - (29 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید