نکات بهداشتی برای سفر به گرجستان

گرجستان کشوری است در شرق دریای سیاه و یکی از دیدنی تر ین و زیباترین مناطق جهان محسوب می شود. در اسطوره های گرجی آمده است که این سرزمین بهترین و مرغوب ترین زمین است که هدیه خداست به مردم آن کشور.

گردآوری- نبض ما

گرجستان کشوری است در قفقاز جنوبی که از شمال با روسیه، از شرق با آذربایجان و از جنوب با ارمنستان و ترکیه هم مرز است. همچنین از غرب با دریای سیاه ارتباط دارد. معروف به عروس خاورمیانه هم هست اما غلط است چون جزو خاورمیانه بحساب نمی آید و لبنان رو میشه گفت عروس خاور میانه است .

کشور گرجستان به 8 استان، یک منطقه خود مختار و 2 جمهوری تقسیم می گردد. پایتخت این کشور تفلیس و شهرهای مهم آن کوتائیسی، روستاوی، گوری، پوتی، باتومی، سوخومی، متسختا، چیاتورا، تقیبولی، زوگدیدی، تسقالتوبو، تقوارچلی،گاگرا و تلاوی می باشند. واحد پول کشور گرجستان لاری میباشد و حدودا  نصف دلار ارزش دارد .

تفلیس، پایتخت کهن گرجستان

شهر تفلیس از دیرباز به عروس شهر های آسیای میانه و قفقاز شهرت داشته که دارای کلیسا های زیبا و قدیمی میباشد .وجود پارک های بی نظیر و رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم انداز های کم نظیری در این شهر پدید آورده است . 5 دریاچه قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آنها آن قدر بزرگ است که گرجی ها آن را دریا می نامند، پارک آبی و تلکابین پارک بسوی مجسمه مادر  از همه مهمتر مجسمه های هنری و زیبایی که شهر را تبدیل به موزه سر گشوده ای نموده اند.

آب و هوا

تنوع آب و هوایی واقعا در این کشور شگفت انگیز است. رشته کوه های میان مرز گرجستان و روسیه همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه است . شما می توانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعت ها اسکی کنید و هرگاه خسته شدید در ساحل شنا کنید. دو سوم کشور گرجستان کوهستانی است. زیباترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد. گلستانی معروف در منطقه آجارا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان جمع آوری شده، رشد و نمو می کنند. در این باغستان گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو می باشد و این به خوبی اثبات می نماید که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا خاص و ویژه می باشد.

تاریخ و معماری

انسان های اولیه را می توان در ماوراء قفقاز، به ویژه در گرجستان ، خیلی پیش از دوره پارینه سنگی ردیابی کرد. در دوره مربوط به آثار دوره پارینه سنگی در اراضی گرجستان، انسان در گستره وسیعی سکونت داشت. یکی از قرارگاه های آن زمان که بیشتر قابل ملاحظه است، در یاشتخوا، در نزدیکی سوخومی کنونی است. کشور گرجستان بخشی از منطقه قفقاز می باشد. از ویژگی های کشورهای این منطقه تاریخ پر فراز و نشیب آن است. گرجستان در طول تاریخ تحت کنترل امپراتوری های گوناگون بوده است. از جمله این کشور بخشی از شاهنشاهی مادها، هخامنشیان ساسانیان و صفویه محسوب می گردیده است.

امپراتوری های روم، روم شرقی، عثمانی و شوروی نیز در دوران هایی بر گرجستان سیطره داشته اند. در دوران قاجار گرجستان بخشی از قلمرو ایران محسوب می گردید که طی قرارداد گلستان به شوروی واگذار شد. از نظر تاریخ محلی، گرجستان قلمرو پادشاهی های باستانی کلخیس و نیز کارتلی- ایربیا محسوب می شود. به طور سنتی زمان تشکیل دولت گرجستان اواخر قرن چهارم پیش از میلاد و به پارناواز شاه نسبت داده می شود. ویژگی مذکور موجب گردیده است که گرجستان دارای آثار تاریخی گوناگونی باشد. به طوری که بازدید از این کشور و بناهای تاریخی آن به منزله بازدید از موزه ای تاریخی از فرهنگ باستانی شرق و غرب می باشد.

نظام آموزشی

قانون اساسی گرجستان تحصیلات در مدارس تا کلاس نهم را به طور رایگان پیش بینی نموده است. هم چنین در دانشگاه های دولتی، دانشجویان از امکانات تحصیل رایگان برخوردار می باشند. در گرجستان مدارسی به زبان های روسی، ارمنی، آذری، آسی و آبخازی وجود دارد.

با توجه به تغییراتی که در دوره پیش از دانشگاه به وجود آمده، مدت تحصیل در مدارس در مجموع به 12 سال رسیده است؛ از اول تا ششم: دوره ابتدایی، از هفتم تا نهم: دوره پایه، از دهم تا دوازدهم: دوره تحصیلات متوسطه می باشد. از اول تا کلاس نهم اجباری و رایگان بوده، از سال دهم تا دوازدهم، اخیراً فقط بخشی از هزینه ها را دولت تقبل می کند. نوع مدارس نیز تغییر یافته است.

در سال 2004 میلادی، نرخ سواد در بزرگسالان (15 سال و بالاتر)، 100% اعلام شده است و شاخص آموزش این کشور 0,89 بوده است. همچنین نسبت زنان به مردان در سال 2001 میلادی، در دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به ترتیب: 95%، 73% و 34% بوده  است.

نظام درمانی

نظام سلامت در گرجستان به صورت کاملا آرام در حال تغییر است. تجهیزات پزشکی در دسترس است اما به خاطر وضعیت کنونی خدمات پزشکی در گرجستان بهتر است تمامی گردشگران بیمه مسافرتی را به همراه داشته باشند تا در مواقع ضروری از آن استفاده نمایند. همچنین توصیه می شود درصورتی که باید دارویی خاص را مصرف کنید بهتر است آن را با خود به گرجستان ببرید، البته بهتر است قبل از حمل دارو، حتما دقت نمایید که اجازه ورود آن داروها به کشور گرجستان را داشته باشید،در غیراین صورت دچار مشکلات زیادی در ارتباط با علت حمل داروها، نگه داشتن شان و … خواهید شد.

توصیه های بهداشتی برای سفر به گرجستان

غذا و نوشیدنی

آب نوشیدنی یک خطر بالقوه برای سلامتی در گرجستان محسوب می شود. آب جوش به راحتی قابل دسترس در این کشور است و حتما از آب جوشیده برای مصارف استفاده نمایید. شیر پاستوریزه و سایر محصولات لبنی نیز سالم هستند. دقت داشته باشید فقط برای وعده های نهار و شام، از گوشت و ماهی که خوب پخته شده باشند، سفارش دهید و بخورید. سبزیجات را نیز بهتر است بپزید و بعد مصرف کنید. برای خوردن میوه ها نیز بهتر است پوست آن ها را جدا کنید و سپس میل نمایید.

خطرات دیگر

ایمن سازی علیه هپاتیت B باید حتما انجام شود. بیماری هاری نیز در این کشور وجود دارد. برای کسانی که در معرض خطر بالا هستند بهتر است قبل از ورود به این کشور دوره واکسیناسیون خود را کامل کنند. احیانا اگر دچار گزش و گازگرفتگی شدید، سریعا نکات پزشکی را در نظر گرفته و بدون فوت وقت به پزشک مراجعه نمایید.

متاسفانه دیده شده است برخی افراد در سفر به گرجستان، به مصرف مشروبات الکلی می پردازند، بی آن که از عوارض الکل بر بدن خود مطلع باشند. لذا به برخی از عوارض آن اشاره می نماییم.

به طور کلی عوارض مصرف الکل عبارتند از:

  • لکنت زبان
  • خواب آلودگی
  • استفراغ
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • انحراف دید و شنوایی
  • تصمیمات غیر منطقی
  • کاهش ادراک و هماهنگی
  • عدم هوشیاری
  • کم خونی (از دست رفتن سلول های قرمز خون)
  • اغماء
  • از دست دادن حافظه

بنابراین لازم است گردشگران به این مساله نیز توجه داشته باشند.

4.1/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. مجتبی می‌نویسد

    اولا گرجستان جزو خاورمیانه نیست و کشوری عضو اتحادیه اروپا است .دوما اب اشامیدنی گرجستان هیچ مشکلی ندارد من که سالهاست میخورم و ابدا مشکلی نداشتم . .ازمایش اچ ای وی هم هیچ وقت ازم نخواستند .

    1. هانیه ورشوچی می‌نویسد

      سلام
      وقت بخیر
      اگر به لینک ویکی پدیا انگلیسی که در زیر آمده مراجعه کنید می بینید که دو محدوده برای خاورمیانه در نظر گرفته است که در حالت دوم گرجستان جزء خاورمیانه محسوب می شود.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East
      Various concepts are often being paralleled to Middle East, most notably Near East, Fertile Crescent and the Levant. Near East, Levant and Fertile Crescent are geographic concepts, which refer to large sections of the modern defined Middle East, with Near East being the closest to Middle East in its geographic meaning.

      The countries of the South Caucasus—Armenia, Azerbaijan, and Georgia—are occasionally included in definitions of the Middle East.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید