زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

زایمان سزارین و زایمان طبیعی دارای خطرات و مزایای مربوط به خود هستند، اما هدف نهایی شما به عنوان یک مادر باردار ، به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است. در روش زایمان طبیعی، هیچ دارو یا بیهوشی برای مادر استفاده نمی شود.

شما به عنوان یک مادرحق این را دارید که روش زایمان خود را انتخاب کنید. امروزه آمار زایمان سزارین ، کمی بیشتر از زایمان طبیعی است، اما افرادی هم هستند که احساس می کنند بهترین و ایمن ترین راه برای زایمان ، زایمان طبیعی است.

از دیدگاه روان شناختی، تحویل و تولد کودک از طریق واژن ، با احساس موفقیت بیشتری همراه است. همچنین گفته می شود که زنانی که از طریق روش طبیعی زایمان می کنند ، تجربه مثبت بهتری از تولد کودک خود  دارند. آنها اغلب دارای نوعی حس توانمندی  هستند که به طور فعال در این فرایند شرکت می کنند. یکی دیگر از مزیت های روش زایمان طبیعی این است که زمان بهبودی پس از زایمان طبیعی، کوتاه تر از زایمان سزارین است.

عکس بارداری

یکی از معایب زایمان طبیعی خطر پاره شدن یا کشیدگی پوست و بافت اطراف واژن است که پس از زایمان، ممکن است مشکلات زیادی مانند عدم توانایی کنترل ادرار یا بافت وجود داشته باشد و کمی احساس درد در ناحیه واژن صورت گیرد.

در صورتی که مدت زمان زایمان طبیعی طولانی شود، ممکن است خطر آسیب دیدن نوزاد یا کبودی در بخشی از بدن نوزاد ایجاد شود. کودک همچنین با خطر کمبود اکسیژن مواجه می شود.

پس چه گزینه ای بهتر است؟ تمام اطلاعات در اختیار شما است و شما با توجه به تمام این موارد تصمیم می گیرید که کدام یک  از این روش ها، برای شما و فرزندتان بهتر است، اما بهترین راه در شروع تصمیم گیری این است که با پزشک خود مشورت کنید.

زایمان سزارین چیست؟

در زایمان سزارین ، تولد کودک از طریق برش جراحی در شکم مادر و رحم صورت می گیرد. در برخی شرایط، زایمان سزارین ، از پیش برنامه ریزی می شود.

در سایر موارد، زایمان سزارین به علت عوارض پیش بینی نشده انجام می شود. هنگامی که بیهوشی آغاز می شود، شکم زن با یک ضد عفونی کننده تمیز شده و بیهوشی انجام می شود. پس از آن، پزشک، برشی کوچک و افقی در پوست بالای استخوان شکم  ایجاد می کند (گاهی اوقات “برش بیکینی” نامیده می شود).

سپس بافت زیرین شکم هم برش خورده  و به آرامی به سمت رحم راه باز می کند. هنگامی که برش به عضلات شکمی می رسد، پزشک،آن ها را جدا می کند تا به رحم برسد. پس از آن، برش افقی در قسمت پایین رحم ایجاد می شود. این برش ، برش کم عرض رحم نامیده می شود.

زایمان سزارین

در موارد نادر، پزشک ، برش عمودی یا “کلاسیک ” رحم را انتخاب می کند. این روش در مواردی که نوزاد بسیار زودرس  بوده و یا قسمت پایین تر رحم زن برش مناسبی نداشته باشد، انجام می شود. (در صورتی که زایمان سزارین داشته باشید، بعید است که در زایمان های بعدی بتوانید از روش طبیعی استفاده کنید) .پس از برش نهایی، کودک متولد می شود.

بند ناف کودک بریده شده و جفت هم خارج می شود. سپس نوزاد به طور کامل بررسی شده و سپس فرایند بستن و بخیه شکم آغاز می شود.

در چه مواقعی زایمان سزارین انجام می شود؟

در بعضی موارد، پزشک شما به جای زایمان طبیعی، زایمان سزارین را توصیه می کند. البته در صورتی که مادر باردار هیچ مشکلی نداشته باشد، زایمان طبیعی بدون هیچ مشکلی انجام می شود . اما چنانچه بنا به دلایلی امکان زایمان طبیعی نباشد، پزشک شما زایمان سزارین را توصیه می کند. این موارد عبارتند از:

۱-زمانی که شما قبلا زایمان سزارین داشته اید، به دلیل برش و بخیه روی شکم امکان زایمان طبیعی برای شما وجود ندارد ، مخصوصا اگر برش به صورت عمودی باشد.

۲-زمانی که در زایمان قبلی، عمل سزارین با برش افقی داشته اید و بر اثر این جراحی امکان فشار و باز شدن بخیه ها و دیگر خطرات احتمالی باشد.

۳-زمانی که بارداری دوقلو دارید و امکان تحویل دو قلو ها از راه زایمان طبیعی نباشد. به همین دلیل به منظور اجتناب از خطرات احتمالی و تولد راحت نوزادان روش سزارین از طرف پزشک توصیه می شود.

۴-زمانی که نوزاد از نظر وزنی بسیار بزرگ باشد ( یا یک بیماری شناخته شده کروزومی داشته باشد). در این مواقع ، پزشک شما به احتمال زیاد روش سزارین را توصیه می کند.

نوزاد

۵-در صورتی که مادر دچار بیماری دیابت باشد یا کودک قبلی  شما در طول زایمان طبیعی دچار آسیب جدی شده باشد، زایمان سزارین توصیه می شود.

۶-در صورتی که نوزاد شما در موقعیت شانه یا مقطعی قرار دارد. در بعضی موارد، سر کودک در موقعیت بالای شکم بوده و تا فرا رسیدن زمان زایمان تغییر موقعیت نمی دهد. در این زمان به دلیل خطر خفگی نوزاد، زایمان سزارین توصیه می شود.

۷-در صورتی که دچارانسداد ناحیه واژن مانند فیبروئید بزرگ  باشید که باعث اشکال در زایمان طبیعی می شود.

۸-در صورتی که مادر باردار دارای آزمایش مثبتHIV  بوده و دارای بار ویروسی بالا است، زایمان سزارین توصیه می شود.

مزایای زایمان سزارین چیست؟

مزیت اصلی زایمان سزارین این است که مادر می تواند برای روز مشخص زایمان برنامه ریزی کند. همچنین خطر ابتلا به آسیب ناحیه شکم و شوک ناشی از خونریزی زیاد ، در زایمان سزارین کاهش می یابد. در صورتی که وزن نوزاد زیاد بوده یا بارداری دوقلو باشد، بخش سزارین، بهترین روش تحویل نوزاد را صورت می دهد. علاوه براین ، خطر ابتلا به عفونت هایی همچون STD و HIV  در زایمان سزارین کاهش می یابد.

معایب زایمان سزارین چیست؟

درست مانند هر نوع جراحی دیگر، در زایمان به روش سزارین هم، خطر و عوارض احتمالی وجود دارد که این خطرات شامل حمله قلبی، لخته شدن خون و دیگر موارد است. همچنین یکی دیگر از معایب زایمان سزارین این است که شما در زایمان بعدی دیگر نمی توانید زایمان طبیعی داشته باشید. در زایمان سزارین ، تاخیر در توانایی شما در شیر دادن به کودک و پیوند با نوزاد وجود دارد .

به سر فرزندم فشار وارد نشود!

برخی بارداران فکر می‌کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است؛ چراکه هنگام زایمان، برخلاف زایمان طبیعی فشار بر سر بچه وارد نمی‌شود.‌

پس از بابت فشار روی سر جنین نیز نباید نگران بود چون استخوان‌های سر وی به نحوی است که این فشار را بخوبی تحمل می‌کند و هیچ عارضه‌ای برایش پیش نمی‌آورد.

سر جنین هنگام عبور از کانال زایمان بخوبی تغییر شکل پیدا می‌کند و متناسب با آن می‌شود تا روند زایمان با کمترین مشکل انجام شود. مگر در مواردی که سر جنین نسبت به لگن مادر، بزرگ باشد که در این هنگام سزارین برای مادر و جنین مفید و ضروری است. حتی در یک تحقیق روشن شده است نوزادانی که با روش طبیعی به دنیا آمده‌اند، بهره هوشی بالاتری دارند.

زایمان زودرس

انواع زایمان سزارین

این زایمان با دو روش صورت می گیرد. یک روش به صورت برش عمودی یا همان کلاسیک است که البته این روش بیشتر در گذشته مرسوم بوده و در حال حاضر زیاد کاربرد ندارد. در روش برش عمودی، زایمان های بعدی هم باید حتما به صورت سزارین باشد. روش دیگر هم به صورت برش عرضی است که در قسمت پایینی شکم یک برش عرضی داده می شود.

زایمان سزارین بدون درد (اپیدورال )چیست؟

در این زایمان با روش اپیدورال، مایع بی حسی در فضای اپیدورال یعنی فضای بین مهره ای تزریق می شود. این بیهوشی به صورت موضعی و از کمر به پایین بوده و میزان درد را حتی پس از زایمان کم می کند. روش اپیدورال یکی از روش های ایمن و کم خطر نسبت به بیهوشی عمومی است.

مراقبت های بعد از زایمان سزارین

پس از زایمان سزارین نیاز به استراحت زیاد و در برخی موارد هم مراقبت های ویژه است. اجتناب از بالا و پایین رفتن از پله ها ، تغذیه صحیح و داروهای مصرفی ، توصیه می شود.

نبض ما – مترجم: مهناز ضحاکی

 

3.5/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. مژده می‌نویسد

    هفته ۲۱ بارداری وقتی از خواب بیدار میشم و راه میرم

    ببخشید اینو میگم ولی قطره قطره ازم میچکه ترشحم، ولی حالت خوابیده ندارم):

    هفته ۲۱ بارداری وقتی از خواب بیدار میشم و راه میرم ، ببخشید اینو میگم ولی قطره قطره ازم میچکه ترشحم، ولی حالت خوابیده ندارم این ترشح رو. بنظر شما این حالت طبیعیه؟

  2. پریسا می‌نویسد

    من بین زایمان طبیعی و سزارین موندم …همه جا نوشتن و میگن که طبیعی بهتره و عوارض نداره ولی …
    آیا حقیقتا زایمان طبیعی باعث (گ . ش.ا.د.ی )و مشکلات زناشویی که خودتون میدونین نمیشه؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید