عوارض استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری

اغلب مادران باردار می دانند که باید در دوران بارداری بیشتر از خود مراقبت کنند تا به جنین آسیبی نرسد. اما اغلب توجهی به مواد شمیایی، غذاهای حاضری و نوشابه ها و همچین تابش اشعه های مختلف ناشی از لب تاب، تلفن همراه و مودم ها ندارند.

به گزارش نبض ما، پاتریشیا وود، مدیر اجرایی مردمی محیط زیست در همایش BabySafe می گوید،” آگاه کردن مادران باردار برای اتخاذ تصمیم های درست و به جا ضروری است.”

BabySafe  کمپینی برای افزایش آگاهی مادران باردار در حفظ جنین است. یکی از مواردی که در این کمپین به شدت مورد توجه قرار می گیرد تابش اشعه های مختلف و تاثیر آن بر رشد مغزی کودک است. این اشعه ها که از وسایل الکتریکی ساطع می شوند، بر رشد مغزی جنین تاثیر می گذارند و به اختلالات رفتاری که شایع ترین آن ها اختلال ADHD است، منجر می شود. آگاهی کامل در دوران بارداری و یک بارداری امن، آینده کودک را نجات می دهد زیرا تاسف خوردن بعد از به دنیا آمدن کودک هیچ فایده ای ندارد.

رابطه استفاده تلفن همراه و بیش فعالی

به گزارش نبض ما،دکتر هیو تیلور از دانشگاه ییل توصیه می کند تا می توانید تلفن همراه را از خود دور کنید تا خطرات ناشی از آن را به حداقل برسانید. تیلور مطالعات زیادی بر روی دوران بارداری انجام داده است و تاثیر اشعه های تلفن همراه را بر روی موش های آزمایشگاهی بررسی کرده و به صورت گزارشات علمی به ثبت رسانده است. انجام دادن آزمایشات روی موش های آزمایشگاهی به این دلیل است که نمی توان جنین واقعی را فقط در یک مورد خاص مورد بررسی قرار داد، زیرا مادران باردار در معرض عوامل مختلفی قرار دارند و بررسی یک عامل امکان پذیر نیست اما در موش های آزمایشگاهی با ایزوله کردن فقط تاثیر امواج تلفن همراه بررسی می شود.

تیلور و گروه تحقیقاتی اش روی دو گروه از موش های آزمایشگاهی که یک سری از آن ها در معرض تلفن همراه روشن و گروه دیگر در معرض تلفن همراه خاموش قرار گرفتند. تمام شرایط زیست محیطی از جمله غذا و محل اقامت برای دو گروه یکسان بوده است. موش به دنیا آمده در بزرگسالی مورد آزمایش قرار می گیرد.

آنچه تیلور و همکارانش مشاهده کردند، چه بود؟ به گزارش نبض ما، موش هایی که در معرض اشعه های تلفن همراه روشن بودند، حافظه ضعیف تری داشتند و احتمال بیش فعال شدن در آن ها شدید تر است. تیلور شباهت زیادی بین رفتار موش ها با کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD و ADD)که در کودکان در حال رشد امروز دیده می شود، مشاهده کرد.

خبر خوب این است اگر مادران باردار خیلی کم در معرض اشعه های تلفن همراه باشند تقریبا مانند این است که هیچ اشعه ای به آن ها تابیده نشده و تاثیری روی رشد مغزی کودک نخواهد داشت. به بیان دیگر با کمتر قرار گرفتن در معرض اشعه های تلفن همراه می توانید جان جنین خود را نجات دهید.

استاندارد های تاریخ گذشته

دکتر دورا دیویس، از دانشگاه برکلی می گوید:” هیچ گاه بی خطر بودن تلفن همراه ثابت نشده است.” دکتر دیویس معتقد است وقتی تلفن همراه در اختیار عموم قرار گرفت تحقیقاتی روی بی خطر بودن تلفن همراه انجام شد. اما ۱۸ سال از این تحقیقات می گذرد و استاندارد های ارائه شده تاریخ گذشته اند. علاوه بر این هیچگاه تحقیقات به تقلید از رفتار های مردم و واقع بینانه نبوده است. برای مثال هیچ گاه تاثیر تلفن همراه هنگام تماس مستقیم گوش با تلفن همراه و در جیب پیراهن بودن تلفن همراه بررسی نشده است. مردم تاوان این تحقیقات نادرست را می دهند. به گزارش نبض ما، تیلور به خانم های بارداری توصیه می کند از تلفن های همراه و مودم به خصوص در هنگام خواب فاصله بگیرند.

دکتر مایا شتریت متخصص مغز و اعصاب می گوید: “۱۵ درصد کودکان به دنیا آمده به اختلال ADHD مبتلا هستند.” او افزود از هر ۵ کودک ۱ کودک به اختلالات روانی مبتلا است. والدین این کودکان همواره می پرسند چرا فرزند ما؟ جواب ما به آن ها این است که تشخیص اختلالات رفتاری بسیار سخت است و عوامل مختلفی در آن سهیم اند اما یکی از این عوامل همین اشعه های تلفن همراه و مودم ها هستند. پس تا می توانید از آن ها دوری کنید مخصوصا در هنگام خواب.

چه کار کنیم؟

حذف کامل استفاده از تلفن های همراه در زندگی امروز تقریبا محال است. اما برای کاستن خطر های احتمالی وقتی تلفن همراه را لازم ندارید از خودتان دور کنید و در هنگام صحبت هم از هندز فری استفاده کنید. تلفن همراه را در جیبتان نگذارید و در کیف آن را حمل کنید. هرگز تلفن همراه را در هنگام خواب زیر بالشت خود نگذارید.

مترجم: حانیه ایرانخواه

نبض ما، این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی دارای بورد تخصصی بیهوشی و درد از دانشگاه شهید بهشتی بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید