پروتئینی که پوست را اتوکشیده نگه می دارد

کلاژن و الاستین از پروتئین های ساختاری هستند که بطور طبیعی در زیر پوست تولید می شوند. این پروتئینها برای حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری می باشند.

گردآوری – نبض ما

الاستین ماده پروتئینی است که در لابلای الیاف کلاژن قرار داشته و یک حالت ارتجاعی به پوست می دهد. فیبرهای الاستین تار و پودهای پوست هستند که در لایه دوم پوست می باشند و وظیفه تشکیل چارچوب یا بافت اصلی پوست را برعهده دارند که مانند تار و پودهای قالی در هم فرو رفته اند. این فیبرها این قابایت را به پوست می دهند که در نتیجه فشار وارده تغییر شکل داده و پس از برداشتن فشار، مجددا به حالت طبیعی خود بازگردد.

تولید و تضعیف الاستین

بدن به طور طبیعی این پروتئین های کلاژن و الاستین را تولید می کند و افراد جوان معمولا میزان بالایی از این پروتئین را در پوست خود دارند، اما تولید آن درون بدن بواسطه عواملی مثل افزایش سن، رادیکال های آزاد یا عوامل محیطی و همچنین فقر ویتامینها و املاح مورد نیاز برای تولید کلاژن، کم شده و چین و چروک و سایر مشکلات پوستی ایجاد می گردند.

هرچه سن فرد بالاتر می رود خاصیت کشسانی این الیاف ضعیف شده و پوست شروع به چروک شدن می کند. نور خورشید نیز باعث تغییر شکل الاستین و تخریب آن می شود. این تغییر شکل الاستین، علامت مشخصه پیری ناشی از نور خورشید است.

با توجه به این که اهداف این فیبرها حفظ و بازسازی بافت پوست است، به نظر می رسد که آسیب رشته های الاستین منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد، که این عارضه بیشتر در پوستهای پیر دیده می شود.

همچنین وجود نقایصی در ساختار الاستین و با تخریب آن می تواند منجر به بروز چین و چروک پوست، حتی در غیاب اشعه آفتاب و یا پیری طبیعی شود.

محصولات حاوی الاستین

بعضی از محصولات مراقبت از پوست و غذاها می توانند تولید کلاژن و الاستین درون پوست را حفظ کنند. شرکت های تولید کننده های بسیاری، کرم های حاوی کلاژن و الاستین را تولید کرده اند و هم اکنون این محصولات در دسترس مردم وجود دارند.

متخصصین پوست معتقدند که این محصولات میزان کلاژن و الاستین را افزایش نمی دهد و فقط پوست را مرطوب می سازد. با این وجود، بعضی از این محصولات طراحی شده اند تا تولید آن را در بدن افزایش دهند که این بهترین راه برای افرادی است که به علت طبیعی نبودن بعضی از مواد غذایی و کمبود ویتامین ها و املاح مورد نیاز برای تولید کلاژن در بدن، دچار مشکلات پوستی و نازیبایی پوست می شوند.

4.2/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پرویز جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام.بنده 25سالمه تو ی سال گذشته ریزش بدی داشتم موهام خیلی کم پشت شده از ناحیه وی جلو سرم ی سانتی عقب نشینی هم داشتم رفتم دکتر ازمایش نوشت دادم انزیمای کبدیم خیلی بالا بود ویتامین d ب شدت پایین بود ویتامین زینکمم پایین بود کلسترول و چربی مفیدم بالا بود دکتر داخلی گفت ریزش موهات بخاطر کمبود ویتامینه سابقه طاسی تو خانوادمون نیست اصلا. همش قرص ویتامین نوشته برای کبدمم رفتم ی فوق تخصص اونم ویتامین دی رو با دوتا قرص دیگه تجویز کرده ی سوال با مصرف این ویتامینا پر پشتی موهام برمیگرده دوباره ؟؟؟؟بنظر شما ب یک فوق تخصص مو مراجعه کنم ؟؟؟مشکلات کبدی باعث ریزش مو میشه؟؟؟چیکار بکنم در کل پیشنهدتون چیه،؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالجت اقدام کن
  • تصویر کاربر آرزوطالشی پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    من چندسالی هست ازکهیررنج میبرم واقعا دیگه خسته ناامیدشدم توروخدا یه راهی به من نشون بدیدکه ازشرش خلاص بشم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات