پیش به سوی یک زندگی سالم


امروزه افراد به زندگی سالم و طولانی‌ تر اهمیت بیشتری می‌ دهند، انواع و اقسام روش‌ های سالم زندگی کردن، اهمیت دادن به تغذیه، ورزش‌ ها، مکمل‌ ها و … توصیه‌ هایی هستند که هر روز برای زندگی سالم‌ تر و طولانی‌ تر می‌ شنویم، اما به نظر می‌ رسد شما به یک الگوی بلندمدت سالم برای عمر طولانی نیاز دارید.

برای تصحیح این عادات و تجربه زندگی با طول عمر طولانی تر، می توان گامهای زیر برداشت:

فعال بودن بعد از بازنشستگی

مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد متوقف کردن کار و فعالیت بعد از بازنشستگی می تواند منجر به بروز چاقی و سایر بیماری های مزمن شود. افسردگی یکی دیگر از عوارض بازنشستگی است. این اشخاص باید برای روزهای سالمندی و بازنشستگی شان برنامه ریزی کنند، زیرا داشتن یک برنامه مدون، فرد بازنشسته را سرگرم می کند و اجازه نمی دهد در انزوا فرو رود.

کشیدن روزانه نخ دندان

استفاده از نخ دندان حداقل روزی یک بار منجر به پیشگیری از تشکیل باکتری هایی در دهان می شود که باعث التهاب در شریان ها می گردند. این التهاب خود عامل بروز بیماری قلبی است.

فعالیت بدنی روزانه

تحقیقات نشان داده انجام روزانه ورزشی شدید (مانند دویدن) می تواند ۴ سال به طول عمرتان اضافه کند، همچنین ورزش منظم به سلامت قلب و مغز کمک و متابولیزم بدن را تنظیم می کند. حتی انجام روزانه یک ورزش معمولی مانند ۳۰ دقیقه پیاده روی هم میت واند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت قلب، بهبود تعادل، بهبود خلق و خوی، افزایش توده عضلانی و جلوگیری از کاهش تراکم استخوان داشته باشد.

مصرف غلات غنی از فیبر

مصرف یک وعده غلات کامل بخصوص هنگام صبح در افراد مسن به حفظ سطح خون در حد متعادل کمک می کند و همین عاملی است برای پیشگیری از دیابت ناشی از پیری.

خاموش کردن تلویزیون: نشستن برای مدت طولانی جلوی این جعبه می تواندباعث صدمه به سلامت شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیش از چهار ساعت در روز تلوزیون تماشا می کنند ۴۶ درصد بیشتر از افرادی که کمتر از ۲ ساعت پای تلوزیون می نشینند در خطر مرگ قرار دارند. این افراد را خطرهایی ماننده انواع سکته مغزی تهدید می کند.

محافظت در برابر نور خورشید

محافظت از نور شدید خورشید باعث می شود خطر سرطان پوست کاهش یابد و همچنین باعث می شود جوانتر به نظر بیایید چون نور شدید خورشید باعث ایجاد چین و چروک و لکه روی پوست می شود. ضد آفتابهای با اس پی اف ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و به یاد داشته باشید فقط روی صورت تمرکز نکنید بلکه پوست گردن و سینه هم زیر نور خورشید قرار می گیرد و باید مراقب این نقاط نیز بود.

ماندن در ارتباطات اجتماعی

این راهی است برای جلوگیری از افسردگی که می تواند منجر به مرگ زودرس شود. افسردگی و مرگ زودرس ناشی از آن در زنان سالمند شایع تر است. همچنین تحقیقات نشان داده که انزوای اجتماعی در زندگی فرد را بیشتر در معرض بیماریهای قلبی، ابتلا به کلسترول بالا و سیگار کشیدن قرار می دهد.

مصرف میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات منابعی از فیبر و ویتامین هستند و می توانند تا ۷۶ درصد خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند. همچنین میوه و سبزیجات نقش مهمی در جلوگیری از سرطان سینه در زنان ایفا می کنند. همچنین خاصیت التهاب زدایی و آنتی اکسیدان موجود در میوه و سبزیجات باعث جلوگیری از چین و چروک پوست می شود.

ترک سیگار

این کار شاید بهترین تصمیم برای حفظ سلامتی بدن و طول عمر باشد. تحقیقات نشان داده زنانی که در سن ۳۵ سالگی سیگار را ترک می کنند ۶ تا ۸ سال به طول عمرشان اضافه می شود. هیچ وقت برای ترک عادت بد دیر نیست. ترک سیگار باعث می شود کمتر بیمار شوید و وضعیت ریه ها بهبود پیدا کند حتی در سیگاری هایی که همین حالا هم دچار مشکلات ریه شده اند.

لازم نیست برای داشتن یک زندگی سالم دونده دو مارتن باشید و یا رژیم های غذایی سخت و خاصی را رعایت کنید. ما در نبض ما ۵ گام اساسی برای داشتن یک زندگی سالم و ایده آل به شما معرفی خواهیم کرد پس در ادامه همراه ما باشید.

منبع: نبض ما

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید