پیشگیری از گلودرد استرپتوکوکی در دوران بارداری

برای همه سرفه کردن سخت و آزار دهنده است و می‌تواند منجر به احساس خفگی در گلو شود. اما سرفه کردن در دوران بارداری عذاب آورتر است. هیچ ارتباطی بین گلودرد استرپتوکوکی و دوران بارداری وجود ندارد. اما هر زن بارداری می تواند در معرض گلودرد استرپتوکوکی قرار گیرد.

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی در گلو و لوزه ها است.  عفونت و آلرژی باعث التهاب و تحریک گلو می شوند. اگر گلودردتان با تب همراه است به پزشک مراجعه کنید.

پزشک یک تست استرپتوکوکی ( نمونه برداری از لوزه) برای شما تجویز می کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که گلودرد شما می تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد که منجر به گلودرد همراه با عطسه و آبریزش بینی می شود. این گلودرد را با گلودرد استرپتوکوکی اشتباه نگیرید. گلودرد استرپتوکوکی با استراحت زیاد و درمان آنتی بیوتیکی رفع می شود.

گلودرد استرپتوکوکی در مقابل استرپتوکوک گروه B

با جستجو برای گلودرد استرپتوکوکی ممکن است به استرپتوکوک گروه B برسید. این باکتری کاملا متفاوت و غیر مرتبط است. استرپتوکوک گروه B یک عفونت مقعدی و واژینال است که که ممکن است فرد در دوران بارداری (نزدیک زایمان) به آن مبتلا شود. مادران باردار بین هفته ۳۵ تا ۳۷ بارداری با این عفونت مواجه می شوند. ( یک بیماری مقاربتی نیست.)

به گزارش نبض ما، استرپتوکوک گروه B به جنین منقل نمی شود. باکتری گروه Bهیچ ربطی به گلودرد استرپتوکوکی ندارد. پس اگر به دکتر مراجعه کردید و به شما از گلودرد استرپتوکوکی خبر داد نگران استرپتوکوک گروه B نباشید. چون هیچ رابطه ای بین این دو وجود ندارد.

علائم گلودرد استرپتوکوکی در دوران بارداری

زنان بارداری علائم فراوانی دارند و نگران بروز بیماری های مختلف که به جنین آن ها آسیب برساند هستند. بزرگ ترین سوال زنان باردار این است: “چه بیماری ای دارم؟”

علائم گلودرد استرپتوکوکی در دوران بارداری به شرح زیر است:

  • درد در گلو
  • لوزه های متورم و قرمز
  • سردرد
  • لکه های سفید در گلو و یا لوزه
  • ضعف و خستگی و نداشتن انرژی
  • مشکل در هنگام غذا خوردن
  • التهاب گلو
  • تورم اطراف گردن
  • تب
  • تعرق فراوان
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • از دست دادن اشتها
  • سرفه، تهوع
  • اشکال در تنفس
  • درد شکم

تنها یک یا دو مورد از علائم نمی تواند گلودرد استرپتوکوکی در دوران بارداری را اثبات کند.

درمان گلودرد استرپتوکوکی در دوران بارداری

اصولا انواع گلودردها با اثر  آنتی بیوتیک ها در کشتن عفونت درمان می شوند. رایج ترین آنتی بیوتیک هایی که برای درمان گلودرد استرپتوکوکی استفاده می شوند سفالکسین، پنی سیلین و آموکسی سیلین است.

به گزارش نبض ما، آنتی بیوتیک ها حتما باید با دستور پزشک و طبق دوز مصرفی پیشهاد شده مصرف شود، زیرا اوردوز در مصرف آنتی بیوتیک ها سلامت مادر وجنین را به خطر می اندازد. به خاطر داشته باشید، مصرف ناکافی آنتی بیوتیک می تواند به عفونت های مکرر مادر و نوزاد منجر شود که باز هم خطرساز است. آنتی بیوتیک به کاهش تب در مادر کمک می کند.

سفالکسین

سفالکسین جز داروهای گروه B محسوب می شود. طبق آزمایش هایی که روی حیوانات انجام شده است سفالکسین باروری و سلامت جنین را به خطر نمی اندازد. این دارو با عبور از جفت و در بافت های جنینی توزیع می شود. با این حال مطالعه کافی و کنترل شده برای مصرف سفالکسیم در زنان باردار وجود ندارد. پس با این اطلاعات محدود سفالکسیم فقط باید تحت نظر پزشک و در صورت لزوم استفاده شود.

پنی سیلین

پنی سیلین در دوران بارداری جز داروهای گروه B محسوب می شود. در صورت عدم حساسیت به پنی سیلین، این دارو هیچ تاثیر منفی در دوران بارداری ندارد. مصرف پنی سیلین می تواند با اسهال همراه باشد. اگر اسهال بیشتر از چند روز طول بکشد و خون در مدفوع دیده شود باید به پزشک مراجعه شود، زیرا می تواند نشانه ی حساسیت به پنی سیلین باشد. در دوران شیردهی نیز هیچ عوارض جانبی منفی گزارش نشده است.

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین در حاملگی توسط FDA جز داروهای دسته  B اختصاص داده شده است. آزمایشات روی حیوان ها هیچ نشانه ای از تراتوژن (تاثیر در رشد کودک) را اثبات نمی کند. اما به علت کافی نبودن جامعه آماری، آموکسی سیلین فقط در صورتی که فایده آن از خطرش بیشتر باشد باید استفاده شود.

درمان خانگی گلودرد استرپتوکوکی

درمان های خانگی زیادی برای درمان خانگی گلودرد استرپتوکوکی وجود دارد. شما می توانید از دوز توصیه شده پاراستامول، که یک داروی مسکن و کاهنده تب است، استفاده کنید. همچنین از مصرف آسپرین (به عنوان مثال بایر)، و ایبوپروفن (به عنوان مثال ادویل) اجتناب شود.

نوشیدنی های یخ و سرد گلو را تحریک می کند و گلودرد را بدتر می کند. از خوردن مایعات یخ خودداری کنید. همچنین اگر حالتان بد نمی شود قرقره آب نمک هم برای تسکین گلو درد در خانم های باردار مفید است. برخی خانم های باردار افزودن مقدار کمی زردچوبه به آب گرم هم موثر می دانند. انواع مختلف چای های گیاهی مانند چای سبز، چای بابونه، چای لیمو با دارچین، می توانند به عنوان مسکن های طبیعی برای کاهش درد گلو استفاده شوند.

پیشگیری از گلودرد استرپتوکوکی

با نوشیدن آب و مایعات کافی و تامین آب بدن ابتلا به عفونت های مختلف در دوران بارداری کاهش می یابد. شستن دائمی دست ها در دوران بارداری مخصوصا وقتی بیرون از منزل هستید، شما را از ابتلا به انواع بیماری ها نجات می دهد.

ترجمه:حانیه ایرانخواه

نبض ما، این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی دارای بورد تخصصی بیهوشی و درد از دانشگاه شهید بهشتی بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید