علائم فلج خواب چیست؟

فلج خواب که البته هنوز نمی توان آن را به اختلالات روانی نسبت داد، نوعی ناتوانی در انجام حرکات ارادی در حین خواب است.

به گزارش نبض ما به نقل از آوای سلامت، فلج خواب که می تواند دلهره آور هم باشد، گاهی اوقات هنگام بیدار شدن از خواب و یا در موارد نادر هنگام به خواب رفتن بروز می کند. این عارضه چند ثانیه تا چند دقیقه می تواند طول بکشد و 25 تا 30 درصد جمعیت عمومی را حداقل یک بار در زندگی گرفتار خود کند. فلج خواب مربوط به گروه سنی خاصی نیست و همه می توانند آن را تجربه کنند.

علائم فلج خواب

کسانی که مبتلا به فلج خواب می شوند، انواع علائم زیر را تجربه می کنند:

  • اضطراب و ترس شدید
  • احساس خفگی
  • فلج تمام یا بخشی از عضلات اسکلتی
  • عدم توانایی در حرکت دادن دست ها و پاها
  • عدم توانایی برای صحبت کردن
  • توهمات شنیداری، دیداری و لمسی مانند احساس حضور فردی دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایه یا صدای افراد دیگر و …

به گفته محققان عوامل ژنتیکی، اضطراب های شدید در طول روز، هراس و اختلال در نظم خواب از عوامل ابتلا به فلج خواب می توانند باشند.

افراد در معرض خطر

از هر 10 نفر، حداقل 4 نفر فلج خواب را تجربه کرده اند. با این حال افراد با شرایط زیر بیشتر در معرض خطر تجربه فلج خواب هستند:

  • مبتلایان به کمبود خواب
  • تغییر در برنامه خواب
  • ابتلا به اختلال دو قطبی
  • ابتلا به حمله خواب
  • استفاده از برخی داروها مانند داروهای بیش فعالی
  • سوء مصرف مواد
  • تغییرات ناگهانی در سبک و یا محیط زندگی
  • مصرف قرصهای خواب آور و آنتی هیستامین ها

مکانیسم ابتلا به فلج خواب

در طی خواب در مرحله حرکات سریع چشم، یعنی مرحله ای که رویا بینی در آن روی می دهد، مغز انتقال سیگنالهای عصبی به سوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را مسدود و متوقف می سازد، تا شما رویاهای خود را برون ریزی نکنید. هنگامی که شما قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجددا کنترل عضلات را به دست می گیرد. اما گاهی اوقات قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را به دست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، شما هشیاری خود را به دست می آورید که نتیجه آن احساس هراس آور فلج بودن بدنتان خواهد بود. نقطه مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام رویا دیدن دستها و پاهای خود را تکان می دهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی می شوند.

درمان فلج خواب

فلج خواب یک اختلال خواب بی خطر است. تنها با رعایت اصول بهداشت خواب و دریافت حداقل شش تا هفت ساعت خواب شبانه، خودداری از طاق باز خوابیدن و کاهش استرس و هراس ها می توان تکرار آن را به حداقل رساند. افرادی که هفته ای یکبار به فلج خواب دچار می شوند لازم است تحت درمان دارویی (مصرف ضد افسردگی ها) قرار گیرند.

2.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عیسی یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام . من 49 ساله و مدت 10 سال است که هر روز نزدیک صبح سردرد مرا از خواب بیدار می کند خواب خوبی ندارم وقتی سرم درد می گیره انقدر مرا اذیت می کند تا بلند شوم وقتی 30 دقیقه که به حالت نشسته باشم خوب میشود در روز هیچ مشکلی ندارم ام ار ای و ازمایشات سالم بوده دکتر زیاد رفتم خوب نشده اخرین دکتر به من ایندومتاسین داد و وگفت قهوه هم بخور فرقی نکرد طب سنتی رفتم حجامت و فسد خون کردم خوب نشد ولی یک سالی سرفه میکردم دکتر داخلی که رفتم یک اسپره فلوسینوس و یک اسپره دهانی و یک قرص فکسوفنادین که یک ماه خوردم سرم یک ماه خوب بود دوباره شروع شد یک دکتر هم قرص اورلپ داد یک ماه خوب بود دوباره شروع شد . اگر به حالت نشسته بخوابم بهتر ولی به پشت که بخوابم نزدیک صبح معلوم نیست درد یا سنگینی سر با تشکر .
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)


      دکتر مجید کیهانی فرد
      متخصص مغز و اعصاب
  • تصویر کاربر من دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب پس از عمل تومور مننزیم عمل فلپ جمجمه شدم که جراح برایم گیره گذاشتند. یک سال و شش ماه پس از عمل تشنج کردم.پیش دکترتشنج رفتم تگراتول 400 دو بار در روز تجویز کردندمدتی بعد نوار مغز گرفتم دکتر تشنج گفتن هر 30ثانیه یک تشنج ثبت شده در صورتی که بعد ان تشنج دیگر تشنج برایم تکرار نشده. خیلی نگران شدم یعنی میشود اثر ارتعاشات گیره ها باشد؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)


      دکتر مجید کیهانی فرد
      متخصص مغز و اعصاب
  • تصویر کاربر عبدالناصر سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    18سال قبل بعلت سقوط ازپله باناحیه کمر ازپله سقوط کردم وباسمت چپ لگن ضربه محکمی به ستون فقراتم واردشد 2روز درد داشتم درد قطع شد بعداز5 سال هنگام راه رفتن متوجه شدم نمیتوانم درست راه بروم به بیش از20پزشک مراجعه کرده ام ام آرآی گرفته اند دراثر شکستگی سه یاچهارمهره اس که بمرور جوش خورده وبین مهره ها ونخاع خونریزی ایجادشده که خون لخته شده است وپای راستم بعلت ضربه لگن سمت چپ یکسانت ونیم بلندتراست وقوس ناحیه اس کاملا صاف شده وباسن دراثر درد مداوم نیز صاف شده زانوها جلوتر میروند ودکترها عمل را بعلت احتمال فلج شدن توصیه نمیکنند فقط ازدرد عاجزشده ام مسکن هم جواب نمیدهد بایدچکارکنم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      از روش الترناتيو كنترل درد مانند ازون تراپي استفاده نماييد
درحال دریافت اطلاعات