خطاهای نوجوان تان را چند می خرید؟

گذر از دوران کودکی به نوجوانی با چالش های فراوانی روبرو است. نوجوان در این دوران دنبال استقلال می گردد و پدر و مادر در تلاش هستند که نوجوان از مسیر اصلی زندگی منحرف نشود و تمام خطوط قرمز را درک کرده و رعایت کند.

نبض ما- هانیه ورشوچی

این امر معمولا والدین و نوجوانان را دچار مشکلات عدیده ای می کند. در این میان باید مراقب بود تا بین نوجوان و خانوده اش فاصله نیافتد. همزمان با پا گذاشتن در دوران نوجوانی تغییرات شروع می شود و والدین احساس می کنند نمی توانند نوجوان شان را کنترل کنند. گاهی مواردی کوچک، درگیری هایی بزرگ را بین والدین و نوجوان بوجود می آورد.

حال آنکه والدین می توانند با ارتباطات خوب، تنش ها را کاهش دهند و هدفمند در جهت تعامل سازنده گام بردارند. والدین با تلنگری کوچک می توانند خطاهای نوجوانان را به آنها یادآوری کنند و آنها را برای تصمیم گیری های مسئولانه آماده کنند. رعایت نکات زیر می تواند به والدین کمک کند.

تک تک قوانین را به بحث بگذارید

نوجوانان معمولا اهل مذاکره هستند و بهترین حالت این است که شما هم فنون مذاکره را یاد بگیرید و اجرا کنید. هنگامی که می خواهید برای خانواده تان قوانین خود نوشته ای تنظیم کنید با فرزندتان مشورت کنید و تک تک قوانین را به بحث بگذارید. این امر باعث می شود فرزند شما به خوبی لزوم اجرای قوانین را درک کند.

از پنهان کاری و دورویی در روابط تان به شدت دوری کنید. سعی کنید همیشه در خانواده فرهنگ راست گویی را ترویج دهید، چرا که  دروغ گویی باعث می شود فرزند شما در زندگی همیشه بدون اعتماد گام بردارد و در مورد رفتار با شما دچار تردید باشد.همین امر او را از شما دور می کند و در مهم ترین تصمیمات زندگی اش نقش شما کمرنگ خواهد بود.

عادلانه بودن تصمیماتتان را تضمین کنید

یک ضرب المثل هست که می گوید؛ هر خانه ای قبله ای دارد. شما هم برای خانه تان و نوجوان تان قبله  و چارچوبی را تعیین کنید. چارچوب خانه و قوانین آن را با هم تنظیم کنید. تنظیم این چارچوب کمک می کند تا فرهنگ خانواده و نظم خانه حفظ شود.

همچنین مرزی برای نوجوان تعیین کنید و اجازه دهید او در مواردی که حتی خلاف نظر شما است، نظرش را بیان کند این موضوع  احساس استقلال و کارآمد بودن را در او افزایش می دهد. متناسب با سن و روحیات آنها قوانین تعیین کنید و در صورت نیاز سازش و مصالحه کنید. نکته حائز اهمیت این است که نوجوان شما درک کند که عواقب سرپیچی هایی که انجام می دهد، عادلانه و منطقی است.

پروتکلی برای رفت و آمد

نوجوانان علاقه دارند تا اوقات فراغت خود را خارج از خانه و با دوستان و همسالانشان سپری کنند اما در مواردی نوجوانان زمان های زیادی را بیرون از منزل سپری می کنند که گاهی این امر نوجوانان را تهدید می کند. بهترین حالت این است که قول و قرارهایی که با هم گذاشته ایم به او یادآوری کنیم. بازگو کردن خط قرمزها  از حرکت نوجوانان در مسیر غلط جلوگیری می کند و به تقویت قوانین کمک می کند.

شما می توانید با یادآوری آنچه با هم تصمیم گرفته اید، او را متقاعد سازید و با آرامش به او تذکر دهید. سعی کنید در اجرای قول و قرارهایتان مصمم باشید و زیاده روی نکنید و به قوانینی که گذاشته اید عمل کنید. به طور مثال در مسئله ای چون بیرون ماندن از خانه، از او بخواهید دلیلش را توضیح دهد. اگر او به قانون شکنی ادامه داد، عواقبش را به او یادآوری کنید.

علائم خطر را جدی بگیریم

به علائمی که در مورد نوجوانتان به شما هشدار می دهد، توجه کنید. به عنوان مثال، استفاده از مواد مخدر، نرفتن به مدرسه، درگیری و رفتار خشونت آمیز عواملی است که نشان می دهد، نوجوان شما در معرض خطر قرار دارد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید