کمی مؤدب باشیم

مؤدب بودن یعنی آگاهی از احساسات دیگران و احترام گذاشتن به آنها. شاید خیلی وقت ها متوجه ادب دیگران نشویم اما پررویی، گستاخی و رفتار بی ملاحظه را خیلی زود تشخیص می دهیم.

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، وقتی به روابط دوستانه فکر می کنیم، در وهله اول خانواده، اقوام و دوستان خود را تصور می کنیم، اما ایجاد رابطه دوستانه و رفتار توام با ملاطفت تنها مربوط به افراد نزدیک شما نیست.

ممکن است، در طول روز در مکان های مختلفی رفت و آمد کنید مانند فروشگاه، اتوبوس، مترو، سینما و… سازگاری با افراد مختلف در محیط های متفاوت یکی از مهارت های مهم است که تکنیک های مربوط به خودش را دارد. تکنیک های مؤدب بودن را با یکدیگر مرور می کنیم.

نکته اول اینکه مؤدب بودن  روابط شما با دیگران را بهتر می کند، برایتان احترام می آورد، اعتماد به نفستان را بالا برده و مهارت های ارتباطی تان را تقویت می کند. شاید خیلی از نکاتی که در زیر به آن اشاره می کنیم به نظرتان بدیهی برسد اما خیلی وقت ها فراموش می کنیم رعایت شان کنیم. اگر دوست دارید بدانید که چطور مؤدب بودن می تواند ارتباط تان با دیگران را تقویت کند، این مقاله را دنبال کنید.

– مؤدب بودن با سلام کردن

به درستی به دیگران سلام  و احوالپرسی کنید، به چشمانشان نگاه کرده و طبیعی لبخند بزنید. نزدیکانتان را در زمان احوالپرسی در آغوش بگیرید و با همکارانتان دست بدهید. طوری رفتار کنید که دیگران دوست داشته باشند به شما نزدیک شوند. فقط به این دلیل که روز بدی داشته اید، دیگران را نادیده نگیرید.

– لبخند بزنید

 تا به حال به این فکر کرده اید که نگاه شما و حالت چهره تان چقدر می تواند روی دیگران تاثیر مثبتی بگذارد؟ اتوبوسی را تصور کنید که تمامی مسافران آن با اخم و قیافه ای ناراحت و خسته روی صندلی نشسته اند. این جو غم آلود روی شما و احساساتتان تاثیر مخربی خواهد گذاشت، اما اگر به جای این مسافران غم زده، مسافرانی با لبخند و چهره ای مهربان با شما رودررو شوند، شما چه حسی خواهید داشت؟ تمرین کنید که به یکی از آن گروه از افراد شاد تبدیل شوید و با لبخند شور و هیجان را وارد دنیای دیگران کنید.

– احترام به دیگران

از دیگران انتظار دارید که از حق و حقوق شما آگاه باشند و حریم شما را رعایت کنند؟ در وهله اول این شما هستید که باید به دیگران احترام بگذارید تا احترامی متقابل را دریافت کنید. وقتی به دیگران احترام می گذارید آنها را مجاب به این رفتار متقابل کرده اید اما یک اصل دیگر را هم از خاطر نبرید و آن احترام  به خودتان است. وقتی با لباس مرتب و سر و وضع مناسب در مکان های عمومی حاضر می شوید و مراقب رفتار خود هستید به دیگران این پیغام را می رسانید که شایسته احترام هستید.

– به دیگران کمک کنید

در طول روز با توجه به نیازتان از مکان های مختلفی رد می شوید. این بار با نگاهی متفاوت به اطرافتان بنگرید. کمک به یک فرد نابینا یا معلول، راهنمایی شخصی که دنبال یک آدرس سردرگم شده یا کودکی که راهش را گم کرده و صدها مورد مختلف از اتفاقاتی است که ممکن است، در طول روز با آن مواجه شوید. با این کار هم حس خوبی به دیگران خواهید بخشید و هم خودتان را سرشار از انرژی مثبت می کنید.

– کمی برای یک گپ کوتاه وقت بگذارید

می توانید درمورد آب و هوا یا اخبار روز صحبت کنید یا احوال خانواده آن فرد را جویا شوید. برای صحبت کردن علاقه نشان دهید اما دقت کنید که بیش از اندازه پیش نروید. رفتارتان باید دوستانه و صمیمی باشد و به پیام های کلامی و غیرکلامی فرد مقابل نیز توجه داشته باشید.

– همیشه از کلمات «لطفاً» و «ممنون» استفاده کنید

یادتان باشد از دیگران به خاطر کارهایی که برایتان انجام می دهند، تشکر کنید و وقتی از آنها درخواستی دارید آن را بسیار محترمانه و با استفاده از کلماتی مثل «لطفاً» عنوان کنید.

 

– دیگران را تحسین کنید

بخاطر موفقیت هایشان به آنها تبریک بگویید. تحسین شما باید واقعی به نظر برسد. اگر حسادت کنید یا از موفقیت دیگران عصبانی باشید واقعی نشان دادن تحسین و تبریکتان بسیار سخت خواهد شد.

– سر کار چه با زیردستان و چه رئیس مؤدبانه رفتار کنید

موقعیت و مقام دیگران را بشناسید و به آن احترام بگذارید.

– از زبانی مناسب استفاده کنید

به جنسیت، نژاد، مذهب، دیدگاه سیاسی و سایر مسائل خاص دیگران احترام بگذارید. به هیچ عنوان از الفاظ تحقیرآمیز درمورد هیچ کس در هیچ موقعیتی استفاده نکنید.

– یاد بگیرید با دقت به حرف های دیگران گوش کنید

وقتی طرف مقابل تان حرف می زند، خوب توجه کنید. وسط حرف دیگران نپرید یا بی توجهی نکنید.

– غیبت نکنید

 سعی کنید نقاط مثبت دیگران را بگویید. برای شنیدن ایده ها و نظرات دیگران آماده باشید. به حق دیگران برای قاطع بودن هم احترام بگذارید.

– بخاطر اشتباهات تان عذرخواهی کنید

 اگر چیزی گفتید یا کاری کردید که بی ادبانه و گستاخانه به نظر می رسید، برای مؤدب بودن از طرف مقابل عذرخواهی کنید اما دقت کنید که بیش از اندازه این کار را تکرار نکنید.

– مناسب با موقعیت لباس بپوشید

از پوشیدن لباس های باز در مکان های عمومی خودداری کنید و به کسانیکه در چنین مکان هایی لباس باز پوشیده اند هم خیره نشوید. هیچوقت رسمی تر از موقعیتی که می خواهید در آن شرکت کنید لباس نپوشید.

– با دقت و ملاحظه از شوخ طبعی استفاده کنید

مرزهای شوخی کردن را بشناسید و هیچوقت پایتان را فراتر از آن نگذارید.

– وقت شناس باشید

اگر با کسی قراری دارید، حتماً سروقت یا حتی چند دقیقه زودتر برسید. اگر می بینید که ممکن است دیرتر برسید، حتماً فرد مقابل را از آن مطلع کرده و عذرخواهی کنید. هیچوقت دیر کردن خود را توجیه نکنید. به وقت دیگران احترام بگذارید و آن را هدر ندهید.

 

– سر میز غذا رفتاری مناسب داشته باشید

وقتی در کنار دیگران غذا می خورید، از خوردن غذاهایی که بویی تند دارند خودداری کرده، با دهان باز صحبت نکنید و غذا نجوید.

– در محیط های عمومی، گوش تان را نخارانید

دستتان را در بینی نکنید و ناخن هایتان را نجوید. برای مؤدب بودن از بازی کردن بیش از حد با موهایتان هم خودداری کنید.

پیامدهای خطرناک مؤدب بودن

و یک نکته جالب اینکه، پژوهشگران می گویند، مؤدب بودن در سخن و رفتار کردن جایگاه خودش را دارد، اما در موقعیت های پرخطر ممکن است به پیامدهای ناگواری منجر شود.این پژوهشگران به فصلی از کتاب مالکولم گلادول با نام “دورافتاده: داستان موفقیت” اشاره می کنند که در آن این نظر تشریح می شود که مؤدب بودن به سقوط هواپیما ها منجر می شود، زیرا کارکنان پروازی واضح سخن گفتن را قربانی مؤدب بودن می کنند.

در یکی از این موارد کمک خلبان که سعی می کند خلبان را از وجود مقادیر زیادی یخ روی بال های هواپیما آگاه کند، بر اساس گزارش ها این طور صحبت می کند: “نگاه کن داره یخ می بنده، این عقب، می بینیش؟”؛دومین و سومین تلاش کمک خلبان برای آگاه کردن خلبان نیز به همین صورت مودبانه و مبهم انجام می شود.

به نوشته این پژوهشگران در این زمان هواپیما در حال بلند شدن از باند فرودگاه است و اندکی بعد سقوط می کند. اما یادمان باشد، داشتن رفتاری درست هیچ هزینه ای برایتان ندارد اما در رفتار دیگران با شما و احساس شان نسبت به شما تاثیر قابل توجهی می گذارد. برای مؤدب بودن رفتاری محترمانه نشان دهید، دیگران نیز با شما همانگونه رفتار خواهند کرد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ادیب می‌نویسد

    ممکنه خواهش کنم که در نشر آثار هم کمی مؤدب باشیم و مقاله‌ی خارجی منبع و یا نام نویسنده را هم درج کنید؟

    1. حانیه ایرانخواه می‌نویسد

      با سلام. این مطلب با ذکر منبع از سایت تبیان برداشته شده است. شما اگر اعتراضی دارید با تبیان مطرح کنید. موفق باشید.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    Mostafa Hashemi: من مادری دارم نزدیک هشتاد سال سن دارد دو بار سکته کرد و یک دست و یک پاش بی حس شد ولی الان بعد یک سال دستش کاملا خوب شده ولی پاش کماکان سنگینه ولی نصبت به قبل بهتر شده و به کمک واکر راه میره و حدودا سه چهار ماه هست دچار جوری توهم و ترس شده که با مشورت با سه دکتر روانپزشک الپرازولام براش تجویز شد با خوردن 25 دهم الپرازولام خیلی بهتر شد ولی الان دوباره گاهی باز توهم میزنه البته الان یکی دو هفته است نصف 5 صبح و شب میخوره لطفا کمک کنید چون ما در یک شهرستان دور افتاده هستیم و از دسترسی به دکتر متخصص محرومیم،با تشکر فراوان از لطف شما
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما شنبه ۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      داروي آسنترا ٥٠ ميلي گرم تهيه كرده و نصف قرص شبها به ايشان بدهيد
درحال دریافت اطلاعات