هرچند وقت یکبار پوست خود را تعویض می کنید؟

ﻭﺟﻮﺩ ﺟﻮﺵ ﺻﻮﺭﺕ، ﻭﺟﻮﺩ ﮐﮏ ﻭ ﻣﮏ ﯾﺎ ﻓﺮﮐﻞ و یا ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺍﺳﮑﺎﺭ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ﺳﻮﺧﺘﮕﯽ یا ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻩ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺿﺎﯾﻌﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ نیازمند لایه برداری پوست است.

گردآوری- نبض ما

سطح بیرونی پوست (اپیدرم) لایه هایی است که از سلول های مرده تشکیل می شود. بعد از حدود چهار هفته، این سلول ها از زیر اپیدرم به سطح آن منتقل می شوند که از آنجا می ریزند و پوستی جدید و شاداب تر از زیر آن پدیدار می شود.

 وقتی سن بالاتر می رود، توانایی بدن برای انداختن سلول های مرده کندتر می شود و این باعث می شود پوست تیره و کدر دیده شود. به همین دلیل است که بچه ها پوستی به مراتب درخشان تر از بزرگسال ها دارند. لایه برداری پوست با برداشتن لایه بیرونی آن، روند پوست اندازی را سریع تر می کند. اما انجام زیاد از حد آن یا استفاده از محصلات نامناسب ممکن است موجب آسیب دیدن یا خشکی پوست شود.

روش های لایه برداری پوست

لایه برداری پوست به روش شیمیایی

ﻻﯾﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ پوست ﺭﺍ می توان ﺑﻪ ﻃﺮﻕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ، ﻻﯾﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺷﯿﻤﯿﺎیی ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﯿﻤﯿﺎﺋﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﺳﯿﺪ ﺑﺎ ﺩﺭ ﺻﺪﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ می گیرد. اسیدها و آنزیم های خاصی باعث از بین رفتن سلول های مرده می شوند در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به وجود می آید و سلول های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول های سالم و جوان می دهند.

لایه برداری پوست به روش مکانیکی

در لایه بردارهای مکانیکی مواد ساینده ای وجود دارد که مثل سنباده روی سطح پوست کشیده می شوند و سلول های مرده را از روی آن سطح پوست برمی دارند که به دنبال استفاده از آن تاثیر و نفوذ داروهای پوست، چند برابر گشته و بنابراین کمک مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لک های صورت است.

hrghnfgbb

کرم های اسکراب

این کرم ها به عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می شوند.کرم ها و صابون های اسکراب حاوی دانه های خشن هستند تا سلول های مرده سطح پوست را بردارند.

چه نوع لایه برداری برای پوست بهتر است؟

اگر پوستی شدیداً خشک، حساس یا مستعد جوش دارید، از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید زیرا لایه بردارهای مکانیکی ممکن است موجب ملتهب شدن یا اذیت شدن پوستتان شوند. اسید سالیسیلیک برای آنهایی که جوش می زنند بسیار عالی است زیرا لایه سطحی پوست را از سلول های مرده پاک کرده و باکتری هایی که موجب پدید آمدن جوش می شوند را از بین می برد.

نوع پوستتان هر چه که باشد، سعی کنید لایه بردارهای فیزیکی را همراه با دانه میوه ای فقط روی بدنتان استفاده کنید نه صورتتان. زیرا ممکن است با لبه های تیز و خشنی که دارند پوست های نازک را پاره کنند و موجب جوش یا سایر مشکلات پوستی شوند.

 چه زمانی به لایه برداری پوست  نیاز است؟

معمولاً به همه افراد، صرف نظر از نوع پوست و میزان حساس بودن پوستشان لایه برداری پوست توصیه می شود. اما این که چند وقت یک بار این عمل انجام شود به نوع پوست شما بستگی دارد.

اگر پوستی چرب دارید، حداقل هفته ای یکبار این کار را انجام دهید. خانم هایی که پوستی خشک تر و حساس تر دارند فقط یک هفته تا دو هفته یکبار برایشان کافی است.

قسمت هایی از بدن مثل زانوها، آرنج ها، قوزک و کف پا را می توان یک روز در میان لایه برداری پوست کرد. دلیل آن این است که پوست این نواحی بدن ضخیم تر است و تحمل بیشتری دارد. علاوه بر اینکه سلول های مرده و خشک بیشتر در این نواحی جمع می شوند.

اما اگر دچار یک عفونت فعال، تاول تبخالی، آفتاب سوختگی، پوست شدیداً خشک، قرمزی یا التهاب پوست هستید، از لایه برداری پوست اجتناب کنید. اجازه بدهید ابتدا پوستتان درمان شود زیرا لایه برداری وضعیت آن را وخیم تر می کند.

layer-2

 

روش لایه برداری پوست

۱- قبل از ورود به حمام پوست خشکتان را با لیف، برس بدن یا دستکش های لایه برداری پاک کنید. ین کار را از کف پای خود آغاز کنید و روی تمام بدنتان ادامه دهید.

۲- دوش بگیرید و از سر تا پای خود را مرطوب کنید.

۳- از یک سنگ پا بر روی پای خود استفاده کنید تا ذرات و لکه های زبر و پینه را از بین ببرید. اگر پای شما بسیار زبر می باشد قبل از اینکه وارد حمام شوید، آن را به مدت ۳۰ دقیقه در تشتکی از آب گرم و شیر خیس دهید.

۴- از پاک کننده لایه بردار خود به همراه لیف و یا دستکش استفاده کنید. شستشوی بدنتان را با یک حرکت چرخشی از کف پایتان شروع کنید و این روش را تا بالا ادامه دهید.

۵- از یک برس یا لیف برای لایه برداری پوست پشت و جاهایی که به سختی قابل دسترس است استفاده کنید.

۶ – روی صورتتان به خصوص اطراف چشم و دهانتان لایه برداری پوست را به آرامی انجام دهید. برای صورت از یک محصول لایه بردار ویژه استفاده کنید که ملایم تر از محصولات طراحی شده برای لایه برداری بدن می باشد.

۷ –  دست هایتان را فراموش نکنید.

۸ – بدنتان را با آب ولرم بشویید، سعی کنید تا جای ممکن از آب سردتر استفاده کنید.

۹ –  بعد از انجام دادن مراحل حمام از یک لوسیون مرطوب کننده بدن برای همه قسمت های بدنتان استفاده کنید. لوسیون بدن و مرطوب کننده های صورت که حاوی ا سید هیدروکسی آلفا و یا بتا می باشند انتخابی ایده آل هستند. زیرا این اسیدها سلول های مرده پوست را از بین می برند.

۱۰ –  از مرطوب کننده بدن یک بار در روز استفاده کنید. لایه برداری پوست را خشک می کند بنابراین شما باید پوستتان را هیدراته نگه دارید.

از لایه برداری پوست بیش از حد اجتناب کنید

لایه برداری پوست بیش از اندازه موجب تشدید آکنه و جوش و بیشتر شدن خشکی پوست می شود. دلیل آن این است که سلول های مرده سطح پوست رطوبت نگه داشته، بنابراین برداشتن مداوم این لایه محافظ از مرطوب ماندن آن جلوگیری می کند.

 

2/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید