سرطانی که درمان پذیر است

درمان موفقیت آمیز سرطان خون در ۱۵-۱۰ سال اخیر از بزرگ ترین دستاوردهای علم پزشکی، به خصوص از جنبه سرطان شناسی است و در واقع یک انقلاب پزشکی محسوب می شود.

گردآوری – نبض ما

بدن هر فرد شامل میلیون ها سلول است که در بافت ها و اندام ها (عضلات، استخوان ها، کبد، ریه هاو…) تقسیم شده اند. هر سلول حاوی ژن هایی است که وظیفه رشد، عملکرد، بازسازی و مرگ آن را بر عهده دارد.

به طور معمول، سلول ها از ساختاری که به آن ها داده شده. پیروی می کنند و در نتیجه سلامت بدن حفظ می شود. اما گاهی این ساختارها در برخی از سلول ها درست دریافت نمی شود و در نتیجه این سلول ها رفتار و واکنشی غیرعادی را در رشد و تکثیرشان پیش می گیرند و بدون نظم تکثیر می شوند.

در بیشتر اندام ها، این سلول های غیرطبیعی توده های توپر و جامدی را تشکیل می دهند که به نام تومور شناخته شده اند. با این حال، سلول های غیرطبیعی سیستم ایمنی یا خون، به ندرت تومورهای جامد درست می کنند. در سرطان خون معمولا این سلول های غیرطبیعی در خون، مغز استخوان و دستگاه لنفاوی به گردش در می آید.

لوسمی یا سرطان خون ، از سلول های بنیادی مغز استخوان آغاز می شود. مغز استخوان ماده ای نرم و اسفنجی است که در مرکز بسیاری از استخوان های بدن وجود دارد و تولید سلول های خونی در این قسمت از بدن صورت می گیرد.

سلول های بنیادی خون – که هنوز بالغ نشده اند- می توانند به سلول های بنیادی میلوئید یا سلول های بنیادی لنفاوی تبدیل شوند. سلول های بنیادی میلوئید به شکل سه دسته مختلف از سلول های خونی بالغ رشد می کنند:

  • گلبول های قرمز که اکسیژن را به تمام بافت ها و اندام های بدن می رسانند.
  • پلاکت ها که در موقع لزوم در رگ های خونی آسیب دیده، خون را لخته و از ادامه خونریزی جلوگیری می کنند.
  • گلبول های سفید که وظیفه مقابله با باکتری ها و عفونت ها را برعهده دارند.

سلول های بنیادی لنفاوی به لنفوسیت ها تبدیل می شوند. لنفوسیت ها نوع دیگری از گلبول سفید هستند که معمولا در غدد لنفاوی و سیستم لنفوئیدی- به ویژه در طحال و خون- وجود دارند. لنفوسیت ها برای مبارزه با عفونت ها، پادتن (آنتی بادی) تولید می کنند.

health-cancertcell

سرطان خون زمانی که سلول های بنیادی سلول های غیرطبیعی تولید می کنند در مغز استخوان رشد می کند. به این سلول ها، سلول های سرطانی می گویند که به تدریج افزایش می یابند تا زمانی که به حجم عظیمی تبدیل شوند و درنتیجه عملکردی که از گلبولهای قرمز و سفید و پلاکت ها انتظار می رود با اختلال همراه می شود.

علائم سرطان خون

علائم سرطان خون می تواند یکی از نشانه های زیر باشد:

  • کم خونی و علائم ناشی از کم خونی مانند خستگی، رنگ پریدگی، و یا احساس ناخوشی عمومی
  • ایجاد کبودی و خونریزی با اتفاقات ساده، شامل خونریزی در لثه ها یا بینی، یا مشاهده ی خون در مدفوع و یا ادرار
  •  حساسیت و استعداد بالا در ابتلا به عفونت هایی مانند گلودرد یا ذات الریه های برونشی که ممکن است با سردرد، تب خفیف، زخم های دهانی و یا اختلالات پوستی همراه باشد.
  • تورم غدد لنفاوی، معمولا در گلو، زیر بغل و کشاله ی ران ها
  • کاهش اشتها و وزن
  • احساس ناراحتی زیر دنده های تحتانی و در سمت چپ بدن (ناشی شده از تورم طحال)
  • تعداد بسیار بالای گلبول های سفید خون که ممکن است منجر شود به مواردی مانند مشکلات بینایی به دلیل خونریزی شبکیه، زنگ گوش (وزوز گوش)، تغییرات وضعیت ذهنی، نعوظ های طولانی مدت در مردان (پریاپیسم) و یا سکته مغزی

انواع سرطان خون و درمان آن

سرطان خون حاد

ترکیب خونی بیمار طی ۶-۳ هفته کاملا به هم می خورد و علایم بالینی از جمله افت پلاکت، کاهش گلبول های قرمز یا افزایش گلبول های سفید، تب و نشانه های نارسایی مغزاستخوان سریع خود را نشان می دهد. پلاکت پایین، تنگی نفس، خونریزی، کاهش وزن و عفونت، بیمار را از کار و زندگی می اندازد و به پزشک مراجعه می کند. احتمال ابتلا به این بیماری، ۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

درمان سرطان خون حاد، ترکیبی از شیمی درمانی و پیوند مغزاستخوان است و اگر به خوبی و به موقع انجام شود، تقریبا ۷۰ درصد بیماران از بیماری جان سالم به در می برند.

cdr755927-750

به این ترتیب که باید از مغزاستخوان بیمار نمونه برداری و ظرف ۴۸ ساعت تصمیم گیری و شیمی درمانی شروع شود. پاسخ به درمان خیلی خوب است و بیماری کاملا از مغزاستخوان پاک می شود. بعد از شیمی درمانی سنگین، باید درمان پیشرفته تر پیوند سلول های بنیادی مغزاستخوان انجام شود و بعد از اینکه پلاکت و گلبول های سفید و قرمز طبیعی شدند (تقریبا ۲ ماه طول می کشد) و توانستیم مغز استخوان را کامل فلج کنیم، مرحله بعدی، پیوند مغزاستخوان است و از خواهر، برادر یا از پدر و مادر بیمار و طبق شرایط خاصی پیوند دریافت می شود.

سرطان خون مزمن

برخلاف نوع حاد، سیر بیماری و بروز علایم بالینی در سرطان خون مزمن بسیار کند پیش می رود. علایم آن نیز بسیار خفیف و جزئی است. ضعف، بی حالی و بزرگی طحال جزو نشانه های این بیماری است. در بزرگسالان برعکس کودکان، سرطان خون مزمن شایع تر است. سرطان خون مزمن دو نوع میلوپرولیفراتیو (CML) و لنفوپرولیفراتیو (CLL) دارد.

خوشبختانه سرطان خون مزمن نوع CML با دارویی که ۹-۸ سال است وارد ایران شده، درمان می شود. قرص باید طولانی مدت (حداقل ۵ سال) و روزی ۴ عدد مصرف شود و بیماران با این درمان دارویی زندگی طبیعی را از سر می گیرند. نوع CLL در افراد بالای ۴۰ سال دیده می شود و درمان آن پیچیده تر است.

گاه فقط لازم است بیمار ۶-۵ سال تحت نظر بماند و به درمان سریع نیاز نیست. فقط نام این نوع از سرطان خشن و نگران کننده است. اقدام پزشکی زمانی ضرورت می یابد که بیماری کمی فعال شود و علایم ژنتیکی خاص خود را نشان دهد.

3.9/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 نظر
  1. احسان می‌نویسد

    ببخشید اگه نمونه برای پیوند پیدا نشه
    بازم راهی هست برای درمان؟

  2. علی می‌نویسد

    خواهشا از هم وطنان عزیز که با این بیماری cll دست و پنجه نرم میکنند عاجزانه نقاضا دارم تجربیات ذی قیمت خودشان را برای استفاده عموم در اختیار کاربران بگذارند

  3. آذين می‌نویسد

    سلام دوستان من چند سال است که بیماری cll دارم با تب بالا و دانه های قرمز روی بدنم آزمایش دادم که مشخص شد گلبولهای سفید به ٨٠٠٠٠ رسیده که در اثر ابتلا به ویروس تب خال شده بودم تحت درمان داریی قرار گرفتم .در حال حاضر تعداد گلبولهای سفید در خونم ٣٧٠٠٠ هست و تحت نظر دکتر فوق تخصص آنکولوژی هستم ایشون نمونه مغز استخوان ازم گرفتن هر ۶ ماه معاینه میشم دکترم خیلی شفاف صحبت کردن و گفتن گلبولهای سفید در خون شما توانایی مقابله با حملات ویروسی و عفونی رو نداره بی عرضه اند بنابر این باید بپذیرین که با آدمهای دیگه متفاوت هستین و از خودتون مراقبت کنین با شروع فصل پاییز واکسن بزنین در مواقع آلودگی هوا حتی الامکان بیرون از منزل نرید ، ماسک بزنین در زمان آ لودگی، از مکانهای آلوده مثل بهشت زهرا دوری کنین با رعایت کردن این موارد هیچ مشکلی نخواهد بود ب مانند یک انسان سالمم عمر طبیعی خواهید داشت .
    خوشبختانه دو ساله گلبولهای سفیدم ثابت ٣٧٠٠٠ هزار تاست هیچ مشکلی هم ندارم به غیر از اینکه گاهی زود خسته میشم

    1. الی می‌نویسد

      اذیییین آذین باید باهات حرف بزنم شماره تماس بده لطفا مشکل دارم

    2. جليلي می‌نویسد

      سلام
      پدر من هم cll دارند
      راهنمایی میخواستم

      1. amirhassannajafi می‌نویسد

        سلام
        شما می توانید برای درمان دقیق تر به متخصص هماتولوژی مراجعه کنید

        1. جليلي می‌نویسد

          تشکر از اینکه جواب دادید
          لطفا یک هماتولوژ با علم به روز به من معرفی کنید

          1. amirhassannajafi می‌نویسد

            به زودی متخصص هماتولوژی به سایت اضافه می شود

  4. رضا می‌نویسد

    بیماری CML با انقلاب دارویی در دهه اخیر با عرضه عوامل تینیب ها مانند ایماتینیب به بیماری کاملا درمان پذیر با طول عمر طبیعی تبدیل شده. و اینکه اگه زود تشخیص داده شود یعنی درصد بلاست مغز استخوان کمتر از ۵ درصد باشد بینهایت علاج پذیر و فاقد نگرانی است. مادر بنده با وجود سن ۸۱ سال بخاطر تشخیص رودرس در فاز مزمن در حال حاضر با مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم ایماتینیب کنترل و فاقد مشکل خاصی هستند و زندگی عادی خود را گذران میکنند.

  5. الهام می‌نویسد

    با سلام.ببخشیدپدرمن حدود سه ماه است که سرطان خون از بخش لنفوم دارد حالا شیمی درمانی میشود قبل از شیمی درمانی طحال خیلی بزرگ شده بود که نمیتوانست چیزی بخورد ولی بعد این دو دوره شکرخدا اشتهایش خیلی خوب است؟ایا این اشتهای خوبش یعنی با شیمی درمانی جواب داده یا ربطی ندارد؟بیماری پدرم مزمن هستش،احتمال درمان کامل دارد یانه؟

  6. مریم می‌نویسد

    سلام خواهر من دو ماهه فهمیده cmlداره وروزی ۴۰۰میلی گرم ایماتینیب مصرف میکنه.تمام عضله ها واستخوان هایش دردمیکنه اگه کسی می تونه راهنمایی کنه تو روخدا ممنون

    1. نرگس می‌نویسد

      سلام منم یکماهه دارم و تمام پاهام درد میکنه و عضلاتم برای تسکین دکتر بهم کورتون داده اینا از عوارض دارو ایشالله کم کم سازگار میشه

  7. مهدی می‌نویسد

    سلام به همه
    من ۲۲ سالمه مبتلا به cml
    اینو بهتون بگم که اولاش ترس داشتم هرکی بگه نداشتم دروغه اما الان با مریضیم دوست شدم شاید باورتون نشه ولی خیلی باهاش کنار اومدم درسته بعضی وقتا اذیت میکنه ولی خب هست دیگه کاریش نمیشه کرد
    این بیماری رو باید با روحیه بالا باهاش بجنگی
    مواردی رو خدمتتون عرض میکنم یادتون باشه
    اول از همه توکلتون به خدا باشه
    دوم به دکترتون اعتماد کنید (البته مطمئن شید پیش یه کار درست رفتید)
    سوم اینکه اصلا اصلا فکر نکنید یه ادم ضعیفی شدید و دیگه همه چی تمومه نه خیر این خبرا نیست
    چهارم اینکه الکی تو اینترنت نچرخید و ذهن خودتون به هم نریزید
    پنجم تفریح شادی خنده بازی کار همه چی براتون مجازه و اصلا منع نشدید
    ششم اینکه درمان داره و بعد ۵ سال ممکنه دارو قطع بشه
    من الکی وقتمو سر حرص خوردن هدر دادم ولی کنید بابا زندگیتونو کنید کاری به اون مرتیکه نداشته باشید بزارید بیاد جلو باهاش بجنگید 💪
    ایشالا خدا همه مریضارو شفا بده 🙏🙏🙏آمین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید