استخدام کارکنانی خاص در کارخانه ای مشهور

معلولان به عنوان بخشی از جامعه هستند که با توجه به شرایط گوناگونی که دارند، موجب کاهش توان آن ها در برخورداری و استفاده از امکانات عادی مانند سایر قشرهای مردمی هستند، اما شرکت فیروز بستری مناسب برای این عزیزان به وجود آورده است.

گردآوری- نبض ما

شرکت فیروز از جمله شرکت هایی است علاوه بر پیروی از رویه مرسوم در بازار رقابت، از ویژگی منحصر به فردی نسبت به شرکت های دیگر برخوردار است که آن استخدام نیروهای کاری از میان افرادی است که دچار معلولیت های جسمی هستند.

محمد موسوی کارآفرین برتر و موسس شرکت فیروز در مورد این شرکت می گوید: « فیروز ابتدا یک شرکت دولتی بود که سال 1353 تأسیس شده بود. آن زمان اسم اش شرکت جانسون اند جانسون ایران بود که 49 % برای جانسون آمریکا و 51 % برای سرمایه داران ایرانی بود. پس از انقلاب این شرکت در اختیار بنیاد مستضعفان بود و بنیاد آن را سال 1379 به مزایده گذاشت.

من و اعضای گروه مدیران که شرکت فیروز را با هدف خرید شرکت های دولتی و زنده نگه داشتن آن ها ایجاد کرده بودیم در مزایده شرکت کردیم. هم شرکت گروه مدیران و هم سهام داران شرکت گروه مدیران خریدار شدند و من نیز که یکی از سهام داران شرکت گروه مدیران بودم، هم به صورت شخصی و هم از طرف شرکت گروه مدیران سهام خریداری نمودم.

پس از آن به مرور در این 10 سال سهام دیگر عزیزان و سهام گروه مدیران را خریداری کردم و در حال حاضر نیز سهام دار عمده شرکت هستم و سال هاست که مدیر عامل شرکت فیروز ام.شرکت فیروز در ابتدای کار فعالیت چندانی نداشت زیرا دولتی اداره شده بود و فقط 5 قلم جنس تولید می کرد.

در مجموع حدود 34 نفر پرسنل در دفتر مرکزی و کارخانه داشت. در طول این مدت تولیدات این شرکت را از 5 قلم جنس نزدیک به 70 قلم جنس رسانده و 34 نفر نیروی انسانی را به حدود 600 نفر افزایش داده ام.»

«هم چنین  واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت فیروز را ایجاد کردم. ایزو را در شرکت راه اندازی نموده و شبکه اطلاعاتی یکپارچه IT را ایجاد کرده ایم. تولید و دیگر بخش ها را توسعه داده و یکی از کارهای بسیار مهمی که انجام دادم توسعه بازار فروش محصولات بود که کار ساده ای نبود؛ زیرا رقبای خارجی زیادی در زمینه شوینده ها حضور داشتند که خوشبختانه تاکنون ما در رقابت با دیگر برندهای خارجی موفق بوده ایم.»

 905158_orig

کارکنانی با ناتوانی جسمی

هم اکنون در شرکت فیروز در قزوین، از مجموع کارکنان این کارخانه، ۹ نفر نابینا و کم بینا ، ۴۲ نفر معلول جسمی و حرکتی، دو نفر با ویلچر و ۴۴ نفر ناشنوا می باشند که به تولید لوازم بهداشتی برای کودکان می پردازند.

برخی از معلولان دارای ویژگی‌های حرکتی هستند که خاص آن‌ها بوده و می‌توان با طراحی مناسب، اقداماتی انجام داد تا این افراد به نحوی مطلوب در بخش‌هایی مانند تولید، بسته‌بندی محصولات و غیره حضور یابند.

905160_orig

به عنوان مثال برخی از کارکنان معلول شرکت فیروز هنگام کار، دست خود را باید به نحوی خاص بالا بیاورد، کارشناسان و مسئولان این شرکت نیز اقدامات لازم را برای انجام هرچه مطلوب‌تر این مهم انجام دادند.

905147_orig

در قسمت بسته‌بندی محصولات نیز گاهی اوقات افراد نابینا حضور دارند که شرکت فیروز به دلیل ثابت بودن ریل حرکت این فرد که دست از یک نقطه بلند و به یک نقطه مشخص می‌رسد، تعدادی از محصولات را برای بسته‌بندی در اختیارش قرار دادند. یا اگر فردی دارای یک دست است در محلی قرار گرفته که با یک دست بتوان به راحتی از امور محوله برآمده و نیاز به فعالیت بیشتر نباشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید