بوتاکس مرگبارترین ماده روی زمین!

با وجود محبوبیتی که تزریق‌ بوتاکس و بوتولینوم در میان مشتاقان به زیبایی هرچه بیشتر دارند اما مطالعات نشان داده است که بوتاکس و یا سم بوتولینوم یکی از مرگبارترین مواد روی زمین هستند که فقط 160 نانوگرم از آن کافی است تا به طور متوسط یک فرد 80 کیلوگرمی را به کام مرگ بکشاند.

این مشکل افرادی را که در دوزهای درمانی کوچک از آن استفاده می‌کنند، تهدید نمی‌کند اما تحقیقات جدید برای نخستین‌بار نشان داده است که این توکسین قادر به گسترش بین سلول‌های عصبی و حرکت از نقطه تزریق شده به نقاط دیگر است.

دوزهای کوچکی که معمولا پزشکان برای بیماران تزریق می‌کنند – 0.73 نانوگرم در هر 100 واحد ویال که بسیاری از افراد در حدود 10 واحد در هر جلسه تزریق می‌کنند – نگران کننده نیست.

تحقیقات نشان داده است بوتاکس برای اکثریت بیماران خطری ندارد و نسبتاً فواید پزشکی مهمی دارد؛ این دارو با ایجاد فلجی موضعی، نه تنها قادر به صاف کردن خطوط اخم، بلکه درمانگر میگرن، اختلال عملکرد عضلانی، و حتی کمک به کاهش وزن است.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بوتاکس می‌تواند در امتداد سلول‌های عصبی گسترش یافته اما این نتایج، همچنان شایسته پژوهش‌های بیشتر است.

در سال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده بود: سم بوتولینوم ممکن است از ناحیه تزریق حرکت کرده و گسترش یافته و تولید علائم مطابق با بوتولیسم کند یعنی تولید بیش از حد سم، یا باکتری کلستریدیوم بوتولینوم کند.

منبع: تسنیم

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید