منشاء دردهای گردن کجاست؟

امروزه، دردهای که در قسمت ناحیه انتهایی گردن و شانه احساس می شود که بسیار شایع است؛ اما نکته مهم این است که بدانیم منشاء  دردهای گردن کجاست؟ آیا شانه است و یا گردن؟

به گزارش نبض ما، دکتر حسن صفی خانی؛ کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی در شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه دردهایی که در قسمت ناحیه انتهایی گردن و شانه احساس می شود ممکن است منشاء آن شانه یا گردن باشد، گفت: تشخیص این قضیه ممکن است چندان آسان نباشد؛ ولی به طور معمول دردهای گردن ،در قاعده گردن و بالای کتف یا همان پایین و بغل گردن احساس می شود.

دردهای تیز گردن

وی ادامه داد: زمانی که درد از ناحیه گردن ایجاد شود، معمولاً حرکت گردن دردناک خواهد بود و با خم و راست کردن و چرخش گردن، درد این ناحیه بیشتر می شود.
این استاد دانشگاه افزود: گاهی اوقات دردهای گردن خیلی تیز به شانه و یا بازو هم منتقل می شود که باز هم منشاء آن گردن است. در واقع، به ندرت بیمار گزارشی از ضربه به گردن دارد و معمولاً درد بیمار بر اثر ضربه نیست.

وی در ادامه بیان کرد: ولی دردهایی ناحیه شانه در عضلات سرشانه، بالای قسمت خارجی بازو، جلو یا پشت بازو احساس شود.

صفی خانی تاکید کرد: دردهای ناحیه شانه، معمولاً شب ها بدتر و وخیم تر می شود. به طوری که بیمار نمی تواند بر روی شانه های خود بخوابد.

neck

پریدن از خواب با درد

وی در ادامه تصریح کرد: گاهی اوقات هم، دردها آنقدر زیاد است که فرد را از خواب بیدار می کند در حالی که دردهای گردن به این شکل نیست. وقتی درد، ناشی از شانه باشد، دامنه حرکتی شانه کم می شود. همچنین دردهای ناحیه شانه مثل گردن درد از شانه شروع می شود و سپس به ساعد، دست و انگشتان انتشار پیدا می کند.

این استاد دانشگاه در ادامه برنامه «ورزش همگانی» گفت: از این رو، اگر دردهای گردن داریم؛ ابتدا باید بدانیم آیا درست خوابیده ایم؟ آیا درست مطالعه می کنیم؟ در واقع تعادل و وضعیت بدن باید به شکل درست و اصولی باشد از طرز ایستادن و نشستن تا خوابیدن و …؛ چرا که وضعیت نامناسب باعث می شود که فشار بیشتری بر رباط ها و عضلات وارد شود و باعث بروز دردهای گردن شود. بنابراین باید وضعیت مناسبی که گردن بایددر راستای بدن داشته باشد را بدانیم و آن را رعایت کنیم.

ورزش هایی برای بهبود دردهای گردن

کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی در پایان چند تمرین ساده برای بهبود دردهای گردن توصیه کرد و اظهارداشت:

تمرین یک: دو دست خود را پشت سر قرار دهید و با فشار سر به دست ها ، انقباض در ناحیه مخالف گردن را حس کنید.وعضلات این ناحیه را تقویت کنید.

تمرین دو: دو دست خودتان را روی پیشانی قرا دهید و با فشار دست به پیشانی و جلوگیری از حرکت گردن به سمت عقب باعث انقباض در ناحیه جلوی گردن شوید که این امر باعث تقویت عضلات این ناحیه می شود؛ تمرین سه: شانه ها را به سمت پایین و بالا ببرید، با این حرکت می توانید عضلات گردنی که حرکت به طرفین را باعث می شوند، تقویت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید