قورت دادن آدامس چه خطراتی دارد؟

این روزها آدامس هایی در مغازه ها پیدا می شود که نه تنها برای دندان کودکان ضرری به وجود نمی آورند بلکه به سلامت آن ها نیز کمک هم می کنند. جویدن آدامس پس از خوردن غذا از باقی ماندن ذره های غذایی در سطوح دندان ها و بروز پوسیدگی پیشگیری می کند.

گردآوری- نبض ما

انواع مختلفی از آدامس ها با مارک ها و برندهای متنوع در بازار موجود است. آدامس های بدون قند، فلورایددار و حتی آدامس های ضد پوسیدگی جدید. اگر برای خرید آدامس مردد هستید، آدامس های بدون قند، پیشنهاد مناسبی می تواند باشد. آدامس های بدون قند د رواقع بدون قند و شکر نیستند بلکه از شیرین کننده های مصنوعی برای شیرین کردن آن ها استفاده شده است. این قندهای مصنوعی به وسیله باکتری های تولید کننده پوسیدگی دندان تخمیر نمی شوند، در نتیجه اسیدی در دهان تولید نمی شود و دندان فرزند شما به اصطلاح کرم نمی خورد.

آدامس های دارای قند معمولی به دلیل تماس طولانی و نزدیک با دندان ها بسیار پوسیدگی زا هستند اما آدامس هایی که با شیرین کننده های مصنوعی مثل “زایلیتول” شیرین شده باشند نه تنها پوسیدگی زا نیستند، بلکه با تحریک بزاق به دوباره سازی مینای دندان کمک می کنند. محققان می گویند آدامس های زایلیتول کالری پایین تری هم دارند و باعث چاقی هم نمی شوند.

sdfsdfqwer

پس از غذا آدامس بجوید

جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق می شود و یکی از وظایف بزاق شستشوی دندان ها از باقیمانده موادغذایی است بنابراین جویدن آدامس پس از خوردن غذا از باقی ماندن ذره های غذایی در سطوح دندان ها و بروز پوسیدگی پیشگیری می کند. شما حتی می توانید از این شگرد برای تشویق کودک تان به غذا خوردن استفاده کنید و با یک تیر 2 نشان بزنید. هم او را با وعده جایزه دادن یک آدامس خوشمزه به غذا خوردن تشویق کنید و هم با جویدن آدامس بعد از غذا پوسیدگی دندان هایش را کاهش دهید.

14609863-the-mint-leaves-and-the-chewing-gum

بعضی اوقات کودکان هنگام جویدن آدامس دچار دل درد می شوند. علت آن این است که چون هنگام جویدن آدامس ، مقداری هوا وارد معده کودک می شود. به علاوه گاز شکم در اثر خروج گاز ناشی از شکر هضم نشده نیز به این ماجرا اضافه می شود این مورد بیشتر در مورد آدامس های بدون قند اتفاق می افتد و چون هضم نمی شوند، پس از آن هم می توانند گاز تولید کنند. راه حل آن هم آسان است. باید روش درست جویدن آدامس را به کودک تان یاد دهید و به او آموزش دهید تا با دهان بسته آدامس بجود تا هوای اضافی وارد دستگاه گوارش او نشود.

آدامس را قورت ندهید.

اگرچه آدامس برای جویدن ساخته شده است و طرحی برای بلعیدن و جذب گوارش در آن وجود ندارد اما کودکان به این امر واقف نبوده و بیشتر اوقات با جویدن آدامس و خوردن شیرینی آن بعد از مدت کوتاهی آدامس را قورت می دهند.

آدامس از مواد طبیعی و مصنوعی (ضمغ آدامس یا رِزین)، نگه دارنده  ها، طعم دهنده  ها و شیرین کننده  ها ساخته شده است. بدن می تواند شیرین کننده  ها مثل قند را جذب کند. اما دستگاه  گوارش بدن انسان قادر به هضم رزین آدامس نیست و آن را در دستگاه  گوارش به حرکت مجبور می کند.

پزشکان می گویند که آدامس به گونه ای ساخته نشده که قابل خوردن باشد، اما در بخش های داخلی بدنتان هم انسدادی را به وجود نیاورده و باعث به هم چسبیدن اندام های داخلی شما هم نمی شود. اما قورت دادن یک آدامس خیلی بزرگ یا چند آدامس کوچک ممکن است دستگاه  گوارش شما را مسدود کند. این اتفاق خصوصا در مورد کودکان که اندازه این اندام ها در آنها کوچک تر است، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

طبق یافته های دکتر لیزا گانجو، متخصص بیماری های معده و روده، در مرکز پزشکی لانگون در شهر نیویورک، آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگری همان مسیر همیشگی را طی می کند با این تفاوت که کمی سخت تر جذب می شود. علت اینکه گفته می شود آدامس خود را قورت ندهید آن است که هر چند وقت یک بار و در مواردی خاص، بیماری هایی در بدن دیده شده اند که علت اصلی آنها، قورت دادن آدامس و چسبیدن آن به دستگاه های گوارشی بوده است.

توصیه های مفید در رابطه با جویدن آدامس

1- تا زمانی که کودک تان مفهوم “آدامست را قورت نده” را درک نمی کند یعنی تا حدود 5 سالگی به او اجازه جویدن آدامس ندهید.

2- آدامس های بدون قندرا برای فرزندتان تهیه کنید. این آدامس ها دندان های کودکان را از پوسیدگی در امان می دارند. اما اجازه ندهید بیش از یک تا دو عدد از این آدامس ها را استفاده کنند چون دچار اسهال می شوند.

3- روش جویدن آدامس را به کودک تان آموزش دهید و از آنها بخواهید پس از خسته شدن از جویدن آدامس و یا هنگامی که شیرینی آن از بین رفت، باقیمانده آدامس را به شما تحویل دهند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید