اختلال انعقاد خون در بارداری

بیماری فون ویلبراند مربوط یک اختلال انعقاد خون ارثی است. این بیماری روند لخته شدن خون را دچار مشکل می کند. اگر به بیماری ویلبراند دچار هستید با کارهای زیر می توانید از خونریزی های بی موقع و آزار دهنده راحت شوید.

نبض ما- ترجمه: حانیه ایران خواه

خونریزی می تواند به اندام های داخلی بدن آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود. بیماری فون ویلبراند پایین بودن سطح یک پروتئین خاص را در خون شما نشان می دهد. این پروتئین فون ویلبراند نامیده می شود و به لخته شدن خون در بدن کمک می کند.

اگر به بیماری فون ویلبراند دچار هستید با کارهای زیر می توانید از خونریزی های بی موقع و آزار دهنده راحت شوید. در نبض ما راهکارهای مفید برای کنار آمدن با این بیماری و زندگی کردن عادی برای شما ارائه می شود:

  • از مصرف داروهای ضد درد مانند آسپرین، ایبوپروفن، و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئید (NSAIDs) پرهیز کنید. همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • حتما به دندانپزشک خود بگویید که دچار این بیماری هستید. تا دندانپزشک قرص هایی برای جلوگیری از خونریزی شدید برای شما تجویز کند.
  • علاوه بر اطرافیان نزدیک حتی  پرستار، کارمند بهداشت و مربی ورزشی خود را از بیماری باخبر کنید. با این کار آن ها به محض زخم شدن به کمک شما می آیند.
  • از نظر فیزیکی فعال بوده و مراقب تناسب اندام خود باشید. فعالیت های ورزشی به حفظ انعطاف عضلات کمک می کند و همچنین از  آسیب به عضلات و مفاصل جلوگیری می کند. نرمش را قبل از ورزش فراموش نکنید.
  • انجام برخی از ورزش ها مانند شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی برای این افراد جز ورزش های امن محسوب می شود. اما فوتبال، هاکی، کشتی، و وزنه برداری برای این افراد مناسب نیستند. در انتخاب نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

55473_h

با وجود این بیماری باردار شوم؟

به گزارش نبض ما، بارداری برای خانم های مبتلا به بیماری فون ویلبراند یک چالش اساسی است. این بیماری در دوران بارداری شدیدتر می شود. خانم های مبتلا به این بیماری در هنگام زایمان دچار خونریزی های شدید می شوند و پس از زایمان نیز خونریزی طولانی تری نسبت به افراد معمولی دارند.

به گزارش نبض ما، با کمک نکات زیر می توانید احتمال زایمان پرخطر را کاهش دهید. اما در صورت تصمیم به بارداری حتما با یک متخصص زنان و زایمان و متخصص خون مشورت کنید. توصیه ما به شما توجه به راهکارهای زیر است:

  • تحت نظر یک مرکز مراقبت های دوران بارداری باشید و یک متخصص زنان را از بیماری خود با خبر کنید.
  • قبل از هر گونه حمله تهاجمی مانند آمنیوسنتز با دکتر خود در رابطه با پیشگیری از خونریزی شدید صحبت کنید.
  • در سه ماهه اول بارداری حتما آزمایش خون دهید تا عامل فون ویلبراند در خون شما بررسی شود و زایمان بهتری داشته باشید.
  • با یک دکتر بیهوشی در رابطه با بیماری خود صحبت کنید تا با تجویز قرص ها خونریزی شما را کاهش دهد و زایمان بی دردسری داشته باشید.

با توجه به این راهکارها می توانید با وجود بیماری فون ویلبراند صاحب فرزند شوید.

کودکان مبتلا به فون ویلبراند

نبض ما توصیه می کند: اگر کودک شما مبتلا به بیماری فون ویلبراند است حتما اطرافیان را از این بیماری آگاه کنید. این افراد شامل  معلم، مدیر مدرسه، مربی مهد کودک، و یا هر فردی که هر روز با کودک شما در ارتباط است، می شود زیرا با فهمیدن این موضوع آن ها در هنگام زخمی شدن فرزندتان به او توجه ویژه ای خواهند داشت.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید