انگیزه ات را دوباره شارژ کن

علاقه ام را نسبت به همه چیز از دست داده ام و زندگی روزانه برایم تکراری شده. فقط دوست دارم بنشینم یا بخوابم و فکر کنم، و هیچ چیزی مزاحمم نشود. انگیزه و امید دیگر برایم واژه های ناآشنایی هستند و حوصله هیچ کاری را ندارم و احساس می کنم تمام کارهایم تاکنون بی ارزش بوده است.

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که افکار و حتی احساسات شما در زندگی چقدر مهم هستند. ما معمولاً بیشتر به رفتار توجه می کنیم تا به احساسات و افکار. به همین دلیل وقتی سعی داریم رفتارمان را تغییر دهیم، از آنجایی که افکار و احساسات سر جایشان باقی می مانند، کاری از پیش نمی بریم.

از طرفی افکار، خود به خود و بی دلیل به ذهن ما نمی آیند. معمولاً اتفاقاتی در زندگی ما رخ می دهد که بنا بر شدت و فراوانی شان و حتی معنایی که از آنها بدست می آوریم، زندگی ما را تغییر می دهند. گاهی اوقات بدون اینکه متوجه شوید احساساتی را در خودتان می بینید که ریشه آن در افکار ناکارآمد تان است.

حتی با انگیزه ترین افراد در مواقعی، احساس می کنند انگیزه و امید خود را از دست داده اند. در حقیقت گاهی ناامیدی و بی انگیزه بودن گریبانگیر همه ما می شود به طوری که حتی فکر کردن به تغییرات مثبت بسیار دشوار است.

اولین و مهمترین نکته ای که باید در برون رفت از این موقعیت مد نظر داشته باشید، این است که شما تنها فردی نیستید که با چنین مسأله و یا مسایلی شبیه به آن در زندگی خود رو به رو شده اید ولی تنها کسی هستید که می توانید و باید بهترین کمک را با استفاده از توانایی ها و مهارت های فردی و … به خود بکنید. با در پیش گرفتن چند راهکار ساده می توان انگیزه و امید را در زندگی تقویت کرد:

یک هدف را مدنظر قرار دهید

وقتی تلاش می کنیم چند کار را با هم انجام دهیم، انگیزه و امید مان تحلیل می رود. این رایج ترین اشتباهی است که بسیاری مرتکب می شوند. بنابراین فراموش نکنید که رسیدن به یک هدف بهتر از خسته شدن و از دست رفتن انرژی برای رسیدن هم زمان به چند هدف است.

روحیه معنوی خود را تقویت کنید

با اهتمام به مسائل معنوی و مذهبی و شرکت در مراسم مذهبی روحیه معنوی خود را تقویت کنید و انگیزه و امید را دوباره در زندگی جاری کنید. از گناه دوری کنید و از رفتن به محیط هایی که فکر و ذهن شما را می رباید و از معاشرت با افرادی که به امور معنوی و علمی توجهی ندارند اجتناب کنید.

احساس گناه می تواند نشاط، انگیزه و امید انسان را در ادامه دادن راه بگیرد. توکل به خداى متعال را در هیچ لحظه‏اى از زندگی تان از دست ندهید، بلکه در مواقع حساس و دشوارى که برایتان پیش مى‏ آید، بیشتر از همیشه به نیروى ایمان به خدا، تکیه کنید.

در انتخاب دوست دقت نمایید

گاهی اوقات اطرافیان و دوستان با بیان مطالبی ناامیدانه آرامش روانی، انگیزه و امید را کاهش می دهند. برای رفع این مشکل باید از ارتباط با افراد منفی اجتناب کرد.

تغذیه مناسب را جدی بگیرید

سوء تغذیه، مشکلات جسمانی یا روانی نیز در بی رغبتی تأثیر دارد بنابراین اگر در این زمینه مشکلاتی هست باید برطرف شود.

خلاقانه و متنوع زندگی کنید

از یکنواختی در زندگی اجتناب کنید و یک تنوعی در زندگی خود بدهید. برای خود مقرراتی در درس خواندن یا تفریح کردن در نظر بگیرید. در صورت امکان در فرصت هایی که چند روز تعطیل هستید یک مسافرتی را ترتیب دهید.

روابط خود را تقویت کنید

تلاش کنید با اعضای خانواده روابط نزدیک و صمیمی داشته باشید؛ ارتباط های سالم کمک به رسیدن به آرامش و ایجاد انگیزه و امید خواهد کرد.

موفقیت های شما شانسی نیست!

وقتی موفقیتی بدست می آورید هر چند هم که کوچک باشد، معتقد باشید که آن در نتیجه سعی و تلاش شما بوده ، نه شانس و اتفاق و …

زمان بندی داشته باشید

اگر هدفی را دنبال می کنید، دستپاچه نشوید. اول تاریخی را تعیین کنید و سپس شروع کار را در تقویم علامت گذاری کنید. تاریخ مذکور باید روز هیجان انگیزی برای شما باشد. قدم به قدم پیش روید و با ایجاد تمرکز و تقسیم انرژی، خود را برای رسیدن به روز موعود آماده کنید.

در مقابل دیگران تعهدتان را حفظ کنید

هیچ کس دوست ندارد در مقابل دیگران آدم بدقول و بی نزاکتی به نظر آید. اگر قولی که به خودتان داده اید یا هدفتان را با دیگران در میان بگذارید، در واقع به آن نزدیک تر شده اید. زیرا احساس تعهد بیشتری می کنید و بیشتر مراقب رفتارها و کردارهای خود هستید.

تنها نباشید

بسیاری از اوقات به تنهایی گام برداشتن کار سختی است. اگر می خواهید ورزش کنید، سعی کنید یک همراه برای خودتان پیدا کنید. اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، به انجمن سیگاری هایی که قصد ترک سیگار را دارند بپیوندید، یا از دوستان و همسرتان کمک بگیرید.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید